Energie op peil houden

10 Tips om de energie vast te houden

Thomas Bakker

Thomas Bakker
WhatsApp je vraag

Kaderen

Een dag heeft veel prikkels. Je mail, de berichten op je smartphone, social media, deadlines ... dat kan vermoeiend zijn. Probeer het af te kaderen. Dit betekent dat je niet direct op alles reageert. Kies voor jezelf vaste moment waarop je reageert op berichten. Je zal merken dat dit je een gevoel van rust geeft.

Blijf (samen) in beweging

Bewegen is dé manier om je energie op peil te houden. Let maar op, na een goede sportoefening krijg je veelal meer energie in plaats van minder. Maar juist als je moe en lusteloos bent dan heb je geen zin om te beginnen. Het is daarom verstandig je sportsessies op vaste momenten te plannen. Wat ook helpt is om afspraken met iemand anders te maken om te sporten. Dit zorgt voor de stok achter de deur.

Houd je energieniveau op peil

Evenwichtige en gezonde voeding zorgt ervoor dat je energieniveau op peil blijft. Dit houdt in dat je snelle suikers vermijdt. Kies liever voor vezelrijke voeding: vezels vertragen de opname van suikers waardoor je langer kan genieten van een energieboost. Drink ook voldoende water (minimaal 2 liter per dag). Te weinig vochtinname kan er voor zorgen dat je je lusteloos en vermoeid voelt. Je kunt daarbij ook voor supplementen kiezen om je natuurlijke energieniveau te activeren:

 

Rust

Als je moe bent dan komt dit natuurlijk vaak doordat je niet voldoende rust. Dat is misschien een open deur. Het verschilt echter per persoon hoeveel slaap je nodig hebt per nacht. Als je wel slaapt, maar toch moe bent, dan is het misschien zinvol om op zoek naar de oorzaak. Als je de oorzaak weet, kan je er iets aan doen.

Me-time

Tijdens me-time doe je alleen dingen die jij leuk vindt. Want dingen die je leuk vindt geven je energie die je weer kunt gebruiken voor andere dingen die je misschien minder leuk vindt. Het is dan ook nuttig om dit gewoon in je agenda te plannen en dit belangrijk te maken.

Opruimen

Een opgeruimde omgeving zorgt voor rust in je hoofd. Zorg er alleen voor dat je niet te veel hooi op je vork neemt. Doe het in geleidelijke stappen. Vandaag de keuken, morgen de badkamer, overmorgen je slaapkamer.

Stel nieuwe doelen

Verheug jij je ergens op als je in de morgen opstaat? Geniet je van de invulling van je dagen? Is het antwoord nee? Dan is het misschien wijs om na te denken of je daar iets aan kunt veranderen. Wat mogelijk helpt is om nieuwe haalbare doelen op te stellen. Het kan je helpen om meer vreugde te putten uit het leven.

Geniet van de zon

Profiteer van de positieve invloed van de zon op je stemming. Je hoeft echt niet uren te zonnebaden, maar geniet vooral van de zonnestralen als ze er zijn. Dit kan door elke dag buiten te wandelen. Dat is eigenlijk ook goed als de zon niet schijnt. In de herfst en winter is dat natuurlijk vaker zo. Maar dan geniet je des te meer van de zon als die even schijnt.

Lach!

Als je lacht dan gaat het niveau van stresshormonen in je lichaam omlaag. Tegelijkertijd wordt endorfine juist aangemaakt. Hierdoor wordt je meer ontspannen. Lachen heeft dus een functie: het is goed voor je gemoedstoestand. Als het goed is voel je het effect van een goede lachbui langer dan de lachbui zelf.

KAG-nr. 11-0821-10054

Laatste wijziging op deze pagina: 09-09-2021

Meld je nu aan! Gratis nieuwsbrieven en specials van A.Vogel

Inspiratie voor een gezond leven!

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

Schrijf je nu in >