A.Vogel Blog

home / advies / stress-situaties

Stress-situaties

Gespannen gevoel? Wat te doen bij stress-situaties?

Tijdig ontspannen en luisteren naar uw lichaam... het zijn dé ingrediënten om met periodes van stress of spanning om te gaan. Toch zijn er momenten dat het lastig is om de nodige ontspanning te vinden. Op zich is daar niets mis mee, zolang de belasting maar in evenwicht is met wat uw lichaam aan kan.

Natuurlijke hulp bij stress-situaties

A.Vogel Passiflora Rustgevend Extra Sterk
Zorgt voor ontspanning in stresssituaties en spannende tijden. Passiflora Rustgevend dankt haar ontspannende invloed aan de rustgevende kruiden passiebloem, valeriaan en citroenmelisse. Het geeft ontspanning in periodes met stress-situaties, maar houdt lichaam en geest fris en alert. U kunt Passiflora Rustgevend Extra Sterk met een gerust gevoel langere tijd gebruiken.

Hoe ontstaat een stress-situatie?

Wanneer een periode van spanning wat langer aanhoudt, kan het zijn dat er een stresssituatie ontstaat. Een situatie die druk uitoefent op uw geestelijke en lichamelijke balans. Maar wat zijn nou belangrijke aanleidingen voor een stresssituatie?

  • Veel druk op het werk
  • Spanning in uw relatie
  • Een tijdrovend huishouden
  • Een overvolle agenda
  • Geen ontspanning na een drukke dag

Stress-situaties en hun invloed op het lichaam

Als een periode van stress niet lang aanhoudt en de druk in evenwicht is met wat uw lichaam aan kan, is er in feite niets aan de hand. Gezonde spanning, noemen we dat. Wanneer de situatie van spanning echter wat langer aanhoudt, zal uw lichaam signalen gaan afgeven om kenbaar te maken dat het uit evenwicht is. Het is dus belangrijk dat te voorkomen. Een situatie van stress die wat langer aanhoudt geeft meestal symptomen als een zenuwachtig gevoel door het hele lichaam, maar laat zich vaak als eerste in de volgende lichaamsdelen voelen:

  • Het hoofd
  • De maag
  • De zenuwen
  • De schouders
  • De nek

Spannende tijden? Voeding helpt!

Een sterk zenuwstelsel is erg belangrijk om minder gevoelig voor stress en spanning te zijn. Vooral vitamine B is een belangrijke brandstof voor dit stelsel. En ook mineralen zijn essentieel. Maar welke voedingsmiddelen kunt u nu het beste eten om in een situatie van stress of spanning evenwichtig te blijven?

  • Biologische groenten
  • Biologisch fruit
  • Volkoren brood
  • Volkorenmacaroni

Naast voeding kan ook sport een positieve invloed hebben op een ontspannen lichaam. Tijdens het sporten maakt uw lichaam namelijk het hormoon 'endorfine' aan, dat maakt dat u zich rustig en goed voelt. En minder gevoelig voor stress bent.

Stress-situatie? Wat te doen? Luister naar uw lichaam

In alle gevallen geldt uiteraard dat u zoveel mogelijk naar uw eigen lichaam moet luisteren om gevoelens van spanning te voorkomen. U kent uw eigen lichaam immers het beste. Hieronder leest u een aantal tips om uw lichaam en geest in evenwicht te houden...

  • Praat problemen uit. Dat voorkomt piekeren, gevoelens van spanning en een nerveus gevoel.
  • Bouw momenten van ontspanning voor uzelf in: een dagje sauna of een middagje winkelen bijvoorbeeld.
  • Zoek regelmatig gezelschap van goede vrienden om te genieten van de leuke dingen in het leven.
  • Ga minimaal één keer per dag de frisse buitenlucht in.
  • Leer uzelf aan om diep - via de buik - adem te halen.
  • Pak wat vaker een boek. Lezen werkt ontspannend.
  • Het bijhouden van een stress-dagboek leert u bij welk stressniveau u zich het gelukkigst voelt.

Minder gevoelig voor stress-situaties door de natuur

Ook de natuur kan u helpen evenwichtig te blijven in stress situaties of periodes van spanning.Tal van verse planten en kruiden hebben een rustgevende invloed en helpen u daardoor uw lichaam en geest te ontspannen. De passiebloem (Passiflora incarnata) en de valeriaan (Valeriana officinalis) zijn de meest bekende. Ze helpen u op een gezonde en verantwoorde manier te ontspannen.

Laatste wijziging op deze pagina: 19-02-2014
Bron: Biohorma 2011. Natuurlijk & Gezond. Gezond leven in harmonie met de natuur. Uitgeverij Mix Media B.V., Lelystad

Volg A.Vogel op Facebook

Vragen?

Stel ze gerust aan onze gezondheidsexperts!

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
       
10 ct per minuut

"Druk op 't werk?...


Gespannen gevoel? Symptomen van stress? Van stress en spanning naar ontspanning, Symptomen van stress, wat te doen tegen stress?

...Ik houd mijn hoofd koel en mijn gedachten keurig op een rijtje!"

Wouter (32)

Lees meer

Stressdagboek

Het bijhouden van een stress-dagboek leert u bij welk stressniveau u zich het gelukkigst voelt. U weet bij welk stressniveau u het meest effectief werkt. U ontdekt waarschijnlijk dat uw prestatie goed is, zelfs als u gestresst bent.

0 artikelen in winkelwagentjecart-icon