A.Vogel Blog

home / advies / stress-situaties

Stress-situaties

Gespannen gevoel? Wat te doen bij stress-situaties?

Tijdig ontspannen en luisteren naar uw lichaam... het zijn dé ingrediënten om met periodes van stress of spanning om te gaan. Toch zijn er momenten dat het lastig is om de nodige ontspanning te vinden. Op zich is daar niets mis mee, zolang de belasting maar in evenwicht is met wat uw lichaam aan kan.

A.Vogel producten bij stress-situaties

A.Vogel producten bij stress-situaties

Passiflora Rustgevend Extra Sterk

Passiflora Rustgevend Extra Sterk tabletten bevatten passiebloem, citroenmelisse en valeriaan. Deze planten helpen snel bij innerlijke onrust en nerveuze gevoelens in periodes van stress of drukke, spannende tijden. Meer info

Voedingssupplement. Lees voor gebruik de gebruiksaanwijzing.


Passiflora Rustgevend Emotionele Balans

Nieuw! Passiflora Rustgevend Emotionele Balans bevat een krachtige combinatie van kruiden en mineralen. Passiebloem helpt bij innerlijke onrust, Citroenmelisse en Valeriaan bij stemmingswisselingen, Magnesium helpt bij prikkelbare gevoelens en vermoeidheid. En tenslotte helpt Zink evenwichtig te blijven in stress-situaties. Meer info

Voedingssupplement. Lees voor gebruik de gebruiksaanwijzing.

Hoe ontstaat een stress-situatie?

Hoe ontstaat een stress-situatie?

Wat zijn belangrijke aanleidingen voor een stresssituatie?

  • Veel druk op het werk
  • Spanning in uw relatie
  • Een tijdrovend huishouden
  • Een overvolle agenda
  • Geen ontspanning na een drukke dag
Spannende tijden? Voeding helpt!

Spannende tijden? Denk aan uw voeding!

Een sterk zenuwstelsel is erg belangrijk om minder gevoelig voor stress en spanning te zijn. Vooral vitamine B is een belangrijke brandstof voor dit stelsel. En ook mineralen zijn essentieel. Maar welke voedingsmiddelen kunt u nu het beste eten om in een situatie van stress of spanning evenwichtig te blijven?

  • Eet een eiwitrijke ontbijt en lunch. Eiwitten zitten in vlees, vis, eieren, zuivelproducten, peulvruchten, avocado, noten, chlorella en spirulina. Denk aan een ontbijt met Griekse yoghurt, amandelen en blauwe bessen. Of een omelet met groene groenten.
  • Eet ‘s middags een salade met voldoende eiwitten, of eet je warme maaltijd in de middag. Gebruik bij de avondmaaltijden granen die rijk zijn aan B-vitaminen, zoals: boekweit, havermout, amaranth en wilde rijst.
  • Neem dagelijks fruit rijk aan anti-oxidanten  zoals bramen, bosbessen, kersen,  frambozen, granaatappel.  Eet ook dagelijks een banaan.
  • Gebruik voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium zoals groene (blad)groenten en gedroogde vruchten.
  • Eet 3 a 4x in de week vette vis zoals haring, makreel, zalm, forel en sardines

Naast voeding kan ook sport een positieve invloed hebben op een ontspannen lichaam. Tijdens het sporten maakt uw lichaam namelijk het hormoon 'endorfine' aan, dat maakt dat u zich rustig en goed voelt. En minder gevoelig voor stress bent.

Tips bij stress-situaties

Tips bij stress-situaties

In alle gevallen geldt uiteraard dat u zoveel mogelijk naar uw eigen lichaam moet luisteren om gevoelens van spanning te voorkomen. U kent uw eigen lichaam immers het beste. Hieronder leest u een aantal tips om uw lichaam en geest in evenwicht te houden...

  • Praat problemen uit. Dat voorkomt piekeren, gevoelens van spanning en een nerveus gevoel.
  • Bouw momenten van ontspanning voor uzelf in: een dagje sauna of een middagje winkelen bijvoorbeeld.
  • Zoek regelmatig gezelschap van goede vrienden om te genieten van de leuke dingen in het leven.
  • Ga minimaal één keer per dag de frisse buitenlucht in. Zit elke dag even in de zon, liefst in de ochtend
  • Leer uzelf aan om diep - via de buik - adem te halen.
  • Pak wat vaker een boek. Lezen werkt ontspannend.
  • Het bijhouden van een stress-dagboek leert u bij welk stressniveau u zich het gelukkigst voelt.
Minder gevoelig voor stress-situaties door de natuur

Minder gevoelig voor stress-situaties door de natuur

Ook de natuur kan u helpen evenwichtig te blijven in stress situaties of periodes van spanning.Tal van verse planten en kruiden hebben een rustgevende invloed en helpen u daardoor uw lichaam en geest te ontspannen. De passiebloem (Passiflora incarnata) en de valeriaan (Valeriana officinalis) zijn de meest bekende.

Laatste wijziging op deze pagina: 07-07-2014
Bron: Biohorma 2011. Natuurlijk & Gezond. Gezond leven in harmonie met de natuur. Uitgeverij Mix Media B.V., Lelystad

Volg A.Vogel op Facebook

Vragen?

Stel ze gerust aan onze gezondheidsexperts!

Of bel ons voor advies:

0900-2 46 46 46

Van 9:00-17:00u, gebruikelijke belkosten.

"Druk op 't werk?...


Gespannen gevoel? Symptomen van stress? Van stress en spanning naar ontspanning, Symptomen van stress, wat te doen tegen stress?

...Ik houd mijn hoofd koel en mijn gedachten keurig op een rijtje!"

Wouter (32)

Lees meer

Stressdagboek

Het bijhouden van een stress-dagboek leert u bij welk stressniveau u zich het gelukkigst voelt. U weet bij welk stressniveau u het meest effectief werkt. U ontdekt waarschijnlijk dat uw prestatie goed is, zelfs als u gestresst bent.