Extra tips voor sappen en smoothies

Lekker in je lijf met de Lentekuur!

Superfoods zijn goed, vetten zijn slecht. En brood… daar was ook wat mee toch? De verhalen over gezonde en ongezonde voeding volgen elkaar snel op. Iedereen praat er over, maar hoe maak je nu de juiste keuzes? Want daar staat u dan in de supermarkt. Met uw kar. En rijen producten waarvan u niet meer weet of ze nu wel gezond zijn of niet. De A.Vogel Lentekuur gaat u helpen de juiste keuzes te maken. Wij geven u duidelijkheid in een wereld vol schreeuwende boodschappen. Met praktische tips over voeding die eenvoudig zijn toe te passen in het dagelijkse leven. En fijn: die extra winterpondjes bent u dan misschien ook gelijk wel kwijt!

Zo gaat een sapdag in zijn werk

Verdeeld over de dag drinkt u ongeveer 1 liter vers sap van groenten en vruchten. Wanneer u veel dorst heeft, kunt u de hoeveelheid opvoeren tot anderhalve liter.

Smoothie als ontbijt

Op "normale" dagen kunt u uw dag heel goed beginnen met een smoothie. Alles kan, zelfs andijvie, avocado en kruiden als koriander en basilicum!

Smoothie maken? Experimenteer!

Mengen van groenten- en fruitsappen is soms af te raden voor mensen met een gevoelige spijsvertering. Experimenteer en ervaar wat lekkere én fijne combinaties zijn.

Kies voor het maken van de sappen bij voorkeur voor biologisch geteelde groenten en fruit. Het fruit moet rijp zijn. Het beste kunt u een blender of staafmixer gebruiken.
Alle groenten en vruchten die voldoende water bevatten, kunt u uitpersen/blenderen. Bijvoorbeeld:

  • spinazie!
  • raapstelen
  • boerenkool
  • gember
  • rode bieten
  • andijvie
  • wortelen
  • komkommer
  • courgette
  • witte kool
  • rodekool
  • bleekselderie
  • tomaten
  • en broccoli

Met al deze groenten krijgt u supergezonde groene smoothies!

U kunt de sappen/smoothies puur drinken of ze verdunnen met wat bronwater, yogurt of kokosmelk. Vruchten zoals bananen en avocado’s bevatten weinig sap. Mix ze daarom samen groenten en fruit die veel sappen bevatten.
Gebruik zoveel mogelijk van de groente, ook de stelen en het blad. Alleen het loof van wortelen en rabarber kunt u het beste weglaten. Bij de vruchten verwijdert u de grote pitten zoals in pruimen en perziken. Kleine pitjes kunnen mee in de blender.

De smaak verbeteren

Sommige groentesappen smaken wat bitter. Verbeter de smaak als volgt:

  • Pers of centrifugeer kruiden mee: bijvoorbeeld marjolein, anijs, tijm, foelie, kervel, dragon, basilicum, citroenmelisse of knoflook. Voeg aan groentesappen een beetje honing toe voor een betere smaak.
  • Sinaasappelsap, druivensap, appelsap, ananassap kunt u direct drinken. Hun smaak is perfect.
  • Sap van bosbessen, aalbessen, bramen, abrikozen, perziken, pruimen, kruisbessen, kersen en frambozen is wat zuur.
  • En de topper! Ingevroren frambozen, blauwe bessen of bramen toevoegen! 
  • Doe ook eens notenmelk in de smoothie (van bijvoorbeeld amandel of hazelnoot, te koop bij de natuurvoedingswinkel).

Bewaren

Een smoothie smaakt op zijn best als u hem direct na het maken opdrinkt. Bewaren in de koelkast kan ook voor een dag. U kunt de smoothie ook invriezen.
U kunt meerdere smoothies bereiden voor de hele week en ze daarna invriezen. Sommige ingevroren smoothies zullen gaan schiften waardoor ze een andere kleur krijgen. Dit is niet erg; door er even in te roeren (of de smoothie een minuutje in de blender te stoppen) zal uw smoothie weer een gladde structuur krijgen.

Doe mee aan de Lentekuur en ga energiek de lente in. Wil je daarnaast extra ondersteuning? Bestel dan het Lentekuurpakket!

€ 32,97

8,6 (31)

In winkelwagen

Lentekuurpakket

Doe je mee aan de A.Vogel Lentekuur? Doe jezelf dan het A.Vogel Lentekuurpakket cadeau voor extra …
Meer info >

Voedingssupplementen. Lees voor gebruik de gebruiksaanwijzingen.

Laatste wijziging op deze pagina: 01-11-2016
Bron: Natuurlijk & Gezond. Gezond leven in harmonie met de natuur. Biohorma 2011. Uitgeverij Mix Media B.V., Lelystad

Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!