Zomertijd: tips om meer uit je nacht te halen!

Slaap | Energie

Gast Blogger
WhatsApp je vraag

Nog even en de lente gaat van start. Genieten, want dat betekent dat de dagen langer worden en de temperaturen stijgen. Heerlijk! Aan de andere kant betekent dat ook dat we omschakelen naar zomertijd. Maar waarom doen we dat eigenlijk?

Zomertijd vs. wintertijd

In de nacht van zaterdag 24 maart op zondag 25 maart 2018 schakelen we over van winter- naar zomertijd. Dit heeft een specifieke reden. In de zomer komt de zon namelijk vroeger op dan in de wintermaanden. Daardoor is het licht als de meesten van ons nog slapen en verliezen we daardoor dus letterlijk daglicht. Door om te schakelen naar het zomeruur, lijkt het of de zon later opkomt en ondergaat. Zo kunnen we onze dagindeling beter afstemmen op de uren dat er daglicht is.

De omschakeling naar zomertijd en wintertijd is gekomen vanuit energiebesparend oogpunt: door ons levensritme te synchroniseren met de periodes daglicht, kunnen we besparen op (elektrische) verlichting. Of er ook daadwerkelijk een energiebesparend effect is, is echter omstreden. Het nut van zomertijd en wintertijd staat de laatste jaren dan ook ter discussie.

Uur minder slapen

Goed, de omschakeling tussen zomer- en winteruur staat dus ter discussie. Maar voorlopig moeten we het er wel nog mee doen natuurlijk. En dat betekent dat we dus een uur minder kunnen slapen in de nacht van 24 op 25 maart.

In onze huidige samenleving, waar iedereen het druk heeft, komt dat vaak ongelegen. Een goede nachtrust, met ongeveer 8 uur kwalitatieve slaap, is vaak essentieel. Sommige mensen krijgen het soms aan de stok met hun bioritme, onder invloed van de zomertijd. Dat uurtje minder slaap kan de boel in de war sturen.

5 tips om meer uit je nacht te halen

Merk jij ook wel eens verandering in je nachtrust door de omschakeling naar zomertijd? Deze tips helpen je het maximale uit je nacht te halen.

1. Zoek het licht op

In de lente- en zomermaanden kunnen we genieten van extra uren daglicht. Profiteer ervan en zoek de zon op! Deze heeft een positief effect op je gemoed en helpt je de batterijen op te laden. Bovendien krijg je energie van de zon waardoor je meer zin hebt om te bewegen en te sporten. Ze zeggen dat het aantal joggers in de zomermaanden verdubbelt tegenover de wintermaanden, dat is waarschijnlijk niet erg overdreven.

Meer beweging resulteert in meer fysieke vermoeidheid. En daardoor kun je weer beter slapen.

Het slaaphormoon melatonine wordt bovendien onder invloed van licht aangemaakt. Hoe meer licht je overdag binnenkrijgt, hoe hoger de melatonine-aanmaak. Wanneer het gaat schemeren en donker wordt, gaat de productie van melatonine omhoog. Dat helpt bij het sneller in slaap vallen.

2. Plannen om te ontspannen

Zorg dat je voldoende tijd voor ontspanning voorziet in je agenda. Velen hebben de neiging hun dagen overvol te plannen en geen enkel moment voor zichzelf te hebben. Toch is ontspanning overdag noodzakelijk om 's avonds vlot in slaap te vallen. Als je tot op het laatste moment druk, druk, druk bent, kom je helemaal afgedraaid aan in je slaapkamer en kan je niet tot rust komen.

Vind je het moeilijk om tijd te maken voor jezelf? Bekijk de 5 tips om me-time in te plannen in een drukke agenda.

3. Zorg dat je slaapkamer een oase van rust is

Struikel jij in je slaapkamer over de laptop en de stapeltjes was? Tijd om op te ruimen! Je slaapkamer moet rust uitstralen. Als werk en huishoudelijke klusjes vanuit elke hoek van de slaapkamer schreeuwen om aandacht, kun je onmogelijk tot rust komen.

Een goede regel? Gebruik de slaapkamer enkel en alleen om te slapen en te vrijen. Werken, e-mails lezen en televisiekijken doe je ergens anders. Zo linken je hersenen je slaapkamer uiteindelijk ook enkel en alleen aan slapen en kan je jezelf bij wijze van spreken conditioneren om slaperig te worden zodra je de slaapkamer binnenstapt.

Verban, naast elektrische apparaten, ook lawaai en licht uit je slaapkamer. Alleen op die manier kun je ongestoord genieten van een welverdiende en kwalitatieve nachtrust.

4. Schrijf je gratis in voor de A.Vogel Slaapcoach

Kun je nog wel wat extra tips gebruiken of wil je extra ondersteuning om lekker te slapen? Schrijf je dan vandaag nog in voor de A.Vogel Slaapcoach. Het is helemaal gratis! De A.Vogel Slaapcoach leert je in vier simpele stappen hoe je lekker kan slapen om fris en uitgerust wakker te worden!

5. Dormeasan Nachtrust Extra Sterk tabletten

Dormeasan Nachtrust Extra Sterk is 100% natuurlijk en samengesteld uit vijf ingrediënten: passiebloem, citroenmelisse, valeriaan, haver en hop. Passiebloem, citroenmelisse en valeriaan helpen om lekker te slapen en fris en uitgerust wakker te worden.

 

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 15-03-2018

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis boek Vullen of Voeden bij bestelling > €20

Ontvang 2 weken gratis e-mails met slaaptips van slaapcoach Karin

tip

Ontvang gratis slaaptips van slaapcoach Karin

Aanmelden >>