Ochtend- of avondmens?

Zo blijf je de hele dag fit en energiek

Lifestyle | Energie

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Biologische klok

Het blijkt dat je voorkeur voor de ochtend of avond wordt bepaald door je biologische klok. Die klok stuurt wel honderd verschillende processen in je lichaam aan, waaronder hormoonafgifte, je spijsvertering en je energieniveau. Die biologische klok staat onder invloed van verschillende factoren zoals daglicht en het ritme van de seizoenen, maar wordt ook deels beïnvloed door je DNA. Zo zijn er bepaalde genen die bepalen hoe snel je moe wordt. Je kunt dus je ouders de schuld geven als je in de ochtend je bed niet uit te branden bent.
Er bestaat tussen de zuivere ochtendmensen en de echte nachtbrakers wel een heel groot grijs gebied waar de meeste mensen in vallen. Zo is bijvoorbeeld maar één op de tien mensen een echt ochtendmens en twee op de tien een echt avondmens. Je weet van jezelf vaak precies wat voor type je bent. Zo zul je als avondmens, hoe vaak je het ook probeert, nooit meteen in slaap vallen als je voor tienen naar bed gaat. Je systeem is dan simpelweg nog té actief. En ben je een ochtendmens? Dan doe je jou echt geen plezier met lang uitslapen.
Vaak voel je je het lekkerst als je schema van de dag aansluit op je bioritme. Maar omdat we nou eenmaal in een maatschappij leven die allerlei verplichtingen schept waardoor je niet altijd helemaal kunt leven volgens je ideale ritme, hieronder wat handige tips per type.

De 3 beste tips voor ochtendmensen

Eet tussen de middag warm

Hiermee zorg je ervoor dat je in de middag en vroege avond, die je vaak wat zwaarder valt, voldoende energie voor handen hebt. De avondmaaltijd kun je daarentegen beter wat lichter houden, zodat je spijsvertering je niet van de broodnodige energie berooft. Een lichte salade of goed gevulde soep zijn ideaal als je nog een lange avond voor de boeg hebt.

Ga naar buiten als je moe wordt

Zoals je hebt kunnen lezen wordt je biologische klok voor een groot gedeelte aangestuurd door de hoeveelheid licht. Begin je in de middag wat slaperiger en suf te worden? Ga dan even naar buiten toe. Hiermee stel je jezelf bloot aan daglicht, waardoor je je lichaam een seintje geeft dat het nog lang geen tijd is om te gaan slapen. Heb je laat in de avond nog een afspraak? Laat de kaarsen dan in de kast, maar zet juist zoveel mogelijk licht aan om je wakker te houden.

Doe powernaps

Als ochtendmens doe je jezelf een plezier door regelmatig korte pauzes te nemen. Zo wordt je energie beter verdeeld over de dag. En mocht je de mogelijkheid hebben, dan zijn powernaps ideaal om de hele dag door voldoende energie te hebben. Slaap echter nooit langer dan 20 minuten. Heb je geen gelegenheid om te gaan liggen? Vaak helpt het ook al om tussen de 3 en 5 minuten lang je ogen dicht te doen. Ben je op kantoor dan kun je even je kamer afsluiten of op de wc gaan zitten. Niemand die het doorheeft en jij kunt er weer tegenaan.

De 3 beste tips voor avondmensen

Sta een kwartier eerder op

Dit klinkt een beetje tegenstrijdig, want als avondmens wil je in de ochtend juist zo lang mogelijk blijven liggen. Maar door wat eerder op te staan geef je jezelf de kans rustig wakker te worden in plaats van dat je je moet haasten en nog half slapend op kantoor zit. Zo is voor veel mensen een uitgebreide douche in de ochtend een perfecte manier om wakker te worden. Ben je echt een held? Douche dan koud af om je systeem op 'aan' te zetten.

Licht in de ochtend

Als avondmens heb je juist in de ochtend een flinke dosis licht nodig om je biologische klok te laten weten dat de dag begonnen is. Doe daarom al je lampen aan en open meteen de gordijnen. Het is helemaal ideaal als je in de ochtend een korte wandeling kunt maken, zodat je meteen in aanraking komt met daglicht.
In de winter kun je gebruik maken van speciale daglichtlampen. Vaak is een kwartier of twintig minuten voldoende om je systeem op gang te krijgen. In de avond kun je fel licht juist beter vermijden. Zo houdt het blauwe licht wat uit pc's en mobiele telefoons komt je nog langer wakker dan je van nature al bent. Dim dus tijdig de lichten en kijk het liefst twee uur voor het slapen gaan geen tv meer.

Bewegen in de ochtend

Net als licht, is bewegen een krachtig signaal voor je lichaam om wakker te worden en in de actiemodus te komen. Met bewegen kun je al beginnen door als je wekker gaat je in bed uitgebreid uit te rekken en je vingers en tenen te bewegen. Vervolgens kun je als je uit bed bent nog wat rekken en strekken en kniebuigingen doen. Door wat simpele bewegingen te doen direct na het opstaan, ben je sneller wakker en klaar voor de dag.
Ook sporten kun je beter in de ochtend of vroeg in de middag doen, omdat je dan juist de energie goed kunt gebruiken.

Meer weten over lekker slapen en uitgerust opstaan? Check ons Dossier natuurlijke slaap

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 12-11-2018

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >