Zet je darmen in beweging!

Deze sporten zijn goed voor je spijsvertering

Spijsvertering

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Je zou het niet verwachten, maar je maag en darmen zijn echte krachtpatsers! Met behulp van spierbewegingen zorgen ze dat het voedsel wat je eet door al die meters darm heen komt. Onderweg worden de voedingsstoffen uit de voedselbrij gehaald. En de afvalstoffen? Die loos je uiteindelijk in het toilet.

Door regelmatig te bewegen zorg je dat de machinerie van je darmen soepel blijft verlopen. Alleen niet elke vorm van bewegen is zo geschikt, want bij lang en intensief sporten willen de darmen hun inhoud soms veel te snel lozen. Misschien heb je Tour de France-renners wel eens langs de kant van de weg gezien met darmen die op hol waren geslagen? Marathonlopers kennen het verschijnsel ook. Als het om sporten gaat is slow en steady dan ook het devies. Met onderstaande vormen van beweging houd je je darmen op gang en breng je tegelijkertijd je lichaam tot rust.

Yoga

Yoga is de perfecte vorm van bewegen voor je spijsvertering, want het combineert een diepe buikademhaling met beweging. Door die buikademhaling masseer je als het ware je darmen. Bij de gemiddelde yogales zitten ook altijd een aantal oefeningen die specifiek op het buikgebied werken. Deze zogenaamde twists geven druk op alle organen en weefsels in je buik en zorgen daardoor voor een verbeterde bloedcirculatie in je darmen. Tegenwoordig zitten er op veel plekken yogascholen en als je geen zin hebt om de deur uit te gaan, vind je met één klik op de knop allerlei lessen op YouTube.

Wandelen

Wandelen is de meeste simpele vorm van beweging. Je hebt er geen ingewikkelde apparatuur en sportkleding voor nodig, gewoon de deur uitgaan en je ene voet voor de andere zetten. Over het algemeen werkt wandelen heel rustgevend, zeker als je het buiten in de natuur doet. Waar stress je spijsvertering beïnvloed, zorgt ontspanning er juist voor dat je darmen goed hun werk kunnen doen. Je merkt het als je bijvoorbeeld zwaar getafeld hebt en dan even een blokje om gaat. Het volle gevoel in je buik is dan vaak verdwenen. Elke dag een half uurtje wandelen dus!

Fietsen

Ook fietsen mag niet ontbreken in het lijstje. En dan niet jakkeren over de fietspaden, maar lekker op je gemak die pedalen voortbewegen. Door de fietsbeweging krijgen je darmen een zachte massage, wat je spijsvertering ten goede komt.

Zwemmen

Bij zwemmen gebruik je bijna al je spieren en ook je hart moet flink pompen, het is daarom heel geschikt om conditie op te bouwen. Door de bewegingen van je benen en de druk van het water stimuleer je ook je darmwerking. Een half uur is voldoende om een goede workout te hebben èn je darmen te ondersteunen.

Meer tips voor een gezonde buik? Check ons dossier spijsvertering.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 18-07-2019

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

Schrijf je nu in >