Yoga en reuma: dit zijn de 6 voordelen

Plus een oefening tegen de pijn

Lifestyle | Spieren en gewrichten

Mieke Deiman leven met reuma en artrose

Mieke Deiman
WhatsApp je vraag

Dat bewegen een goed idee is als je reuma hebt, staat vast. Het maakt de spieren en pezen rondom de gewrichten sterker. Dat zorgt voor ondersteuning en schokdemping voor de gewrichten, waardoor de pijn minder wordt.
Naast pilates en zwemmen, is yoga een sport die vaak geadviseerd wordt aan mensen met reuma. Niet gek, vindt yogadocent Marlies Verdonk van Balans in Zijn: "Al tien jaar geef ik les aan mensen met reuma. Yoga is een goede manier om beter te leren omgaan met je pijnklachten. Als we pijn voelen, of het nu fysieke of mentale pijn is, dan willen we vaak maar één ding: er zo snel mogelijk vanaf! Met yoga ga je met je aandacht juist naar die pijn toe, wat zorgt voor verlichting en verzachting. Soms verdwijnen klachten zelfs helemaal."

Yoga en reuma – 6 voordelen

Naast dat yoga je anders leert omgaan met pijn, heeft het meer voordelen. We hebben 6 voordelen voor je op een rij gezet.

1. Je doorbloeding wordt beter

Een slechte doorbloeding maakt de spieren en gewrichten pijnlijker. Yoga stimuleert de bloedsomloop omdat je in beweging bent.

2. Je krijgt meer energie als je beweegt

Vermoeidheid en reuma gaan vaak hand in hand. Volgens het Reumafonds krijgt zelfs de helft van de mensen met een reumatisch aandoening te maken met aanhoudende vermoeidheid. Bewegen geeft je meer energie doordat je fitter wordt.

3. Je spieren worden sterker

Yoga versterkt de spieren, waardoor de belastbaarheid van de gewrichten groter wordt. Daarnaast geven sterke spieren de gewrichten meer steun en zorgen ze voor een betere schokdemping. De gewrichten kunnen dan meer hebben, waardoor je minder pijn hebt.

4. Je wordt meer ontspannen

Minder stress is voor iedereen goed. Yoga is een goede manier om stress te verminderen. Je focust je op je ademhaling, waardoor je geen tijd hebt om je druk te maken over je to-do list. Zo ben je automatisch meer in het moment aanwezig.

5. Je gewrichten worden soepeler

Yoga maakt je flexibeler. Bij yin yoga, een rustige vorm van yoga, worden houdingen langer aangehouden om het bindweefsel te rekken. Je gewrichten worden daardoor beweeglijker en leniger - dat is prettig omdat je je door de reuma soms wat stijf en stram kunt voelen.

6. Je slaapt beter

Yoga zorgt ervoor dat je makkelijker in slaap valt omdat je op een ontspannen manier hebt bewogen. Piekergedachtes zijn naar de achtergrond geduwd en je zit wat lekkerder in je vel. Er is ook speciale vorm van yoga die je in een diepe ontspanning brengt: yoga nidra.

Welke vorm van yoga past bij mij?

Er zijn eindeloos veel yoga-soorten. Van yoga in een ruimte van 40 graden tot yoga op een stoel. Maar hoe weet je welke vorm van yoga bij jou past? Marlies: "Het is heel persoonlijk welke vorm van yoga bij je past. Zie het als een ontdekkingsreis waarbij je de vorm vindt die bij jou past. Het belangrijkste is dat je naar de signalen van je lichaam luistert en je bewust bent van je eigen grenzen. Bij een rustige vorm van yoga, waarbij je langzaam beweegt, is het makkelijker om deze grenzen aan te voelen en je hier op aan te passen."

Oefening om pijn te verzachten

Marlies geeft deze ademoefening die helpt tegen pijn: "Ga rustig zitten of liggen en ga met je aandacht naar de plek toe die pijn doet. Leg als het mogelijk is een hand op deze plek en ga vervolgens met je adem hiernaartoe. Iedere keer dat je uitademt, laat je in gedachten de pijn los. Oefen dit regelmatig voor een goed resultaat."

Oefening voor je handen en vingers

Reuma kan zorgen voor pijn, zwellingen en warme gewrichten in onder andere de handen en vingers. Oefeningen kunnen de handen en vingers soepeler en sterker maken en het bereik van de beweging vergroten. Daarnaast traint het je concentratie en helpt het je ontspannen.

Marlies: "Ga rustig zitten of liggen en leg beide handen op je benen. Je handen zijn open, je handpalmen wijzen naar het plafond, sluit je ogen en ervaar voor een moment je handen op je benen. Draai dan je rechterhand om zodat je handpalm op je been rust en verplaats je aandacht naar je linkerhand waarvan de handpalm naar het plafond blijft wijzen. Vervolgens breng je je vingers langzaam één voor één, richting je duim. Allereerst ga je met je linker wijsvinger naar je duim en terug, dan je middelvinger, je ringvinger en je pink. Je kunt je adem hierbij inzetten. Adem uit wanneer je een vinger naar je duim beweegt, adem in wanneer je deze vinger weer strekt.

Als je alle linkervingers hebt gehad, neem dan rust en wacht af wat er in je lichaam gebeurt. Draai daarna beide handen om, zodat je linkerhandpalm op je been rust en je rechterhandpalm naar het plafond wijst. Herhaal vervolgens de oefening met je rechtervingers naar je duim en terug."

Let op: je vingers hoeven je duim niet aan te raken, ga richting je duim. Forceer jezelf niet, het mag geen pijn doen. Blijf binnen je grenzen: ga zo ver als het goed voor je voelt in plaats van zo ver als je kunt.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 31-01-2018

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >