Wintertijd, wat doet dat met je lijf?

Slaap | Energie

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Bioritme

Dat ene uurtje verschil in tijd lijkt niet zoveel, maar kan wel degelijk een impact op je bioritme hebben. Dat bioritme opereert namelijk niet met een horloge aan de arm, maar reageert onder andere op licht en temperatuur. Als je er gevoelig voor bent, voelt de week nadat de klok is verzet als een mini-jetlag. Eerder wakker zijn, slecht slapen, chagrijnigheid en vermoeidheid zijn de meest bekende klachten. In de natuur hang alles van ritmes en grote en kleine cycli aan elkaar. Denk aan de aarde die elke 24 uur om zijn eigen as draait en in 365 dagen om de zon. Uit die bewegingen vloeien vervolgens het dag/nacht ritme, eb/vloed en het wisselen van de seizoenen voort. Ook in je lichaam volgen veel processen een bepaald ritme. Dat geldt bijvoorbeeld voor de afgifte van hormonen, zoals de menstruatiecyclus. Maar ook het hartritme, de lichaamstemperatuur, activiteit van het zenuwstelsel en de spijsvertering verlopen volgens een eigen ritme. Als de wintertijd weer ingaat en de klok een uurtje wordt verzet, loopt ons bioritme even uit de pas, omdat we kunstmatig met de hoeveelheid licht op een dag spelen. Door kleine aanpassingen loop je snel weer synchroon en blijf je ook onder veranderende omstandigheden in balans. Hier komen mijn tips:

Wintertijd tip 1. Ga bewust om met licht

Het licht van de zon heeft direct impact op ons slaap-waakritme. In onze hersenen zit een groepje cellen wat reageert op het licht wat via ons netvlies binnenkomt. Onder invloed van dit licht wordt er meer of minder melatonine afgegeven. Melatonine is een hormoon wat ervoor zorgt ervoor dat je slaperig wordt. Hoe minder licht, hoe meer melatonine. Maar ook het blauwe licht wat van je tv, telefoon of Ipad afkomt, kan de afgifte van melatonine beïnvloeden. Je kunt de melatonine-productie ondersteunen door twee uur voor het slapen gaan alle elektrische apparaten zoveel mogelijk uit te doen, het licht te dimmen of gebruik te maken van kaarsen. Slaap ook in een pikdonkere kamer. Zoek juist bij het opstaan direct daglicht op, zet je raam open of ga even buiten zitten als het kan.

Wintertijd tip 2. Zorg voor rituelen

Door in de avond rituelen uit te voeren die het slapen bevorderen, bekrachtig je de ritmes die zich van nature al in je lijf afspelen . Vaste rituelen in de avond kunnen op die manier helpen om rustig en ontspannen de nacht in te gaan. Vaak zijn we in de avond nog heel actief en gaan we sporten of het huishouden doen, om ons vervolgens voor een blauw scherm te plaatsen en daar tot na middernacht te blijven zitten. Een rustgevender ritueel kan zijn: op tijd eten, douchen, gemakkelijke kleding aan doen, de lichten dimmen, kaarsen aansteken en een boek lezen. Of wat dacht je van muziek luisteren en een boek lezen.

Wintertijd tip 3. Relax!waarom-ben-ik-zo-moe-lekker-slapen1

Doe eens rustige yoga en meditatie oefeningen. Die zijn geschikt voor de avond en om je lichaam het sein te geven dat de dag ten einde loopt.

Wintertijd tip 4. Doe mee met de maand van de slaap!

Tijdens de maand van de slaap die op 27 oktober begint krijg je elke week een mail met meer tips om lekker te slapen. Schrijf je snel hier in! Lees ook het blog over de herfstblues, 8x meer happy in de herfts!

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 06-07-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis Echinaforce Crème bij bestelling > € 20