Doe de water challenge

Lentekuur

Ilze ter Heide

Ilze ter Heide
WhatsApp je vraag

De ingrediënten van de water challenge

Maar hoe pak je zo'n water challenge nou aan? Eigenlijk is het heel eenvoudig: alles wat je drinkt is water. Geen koffie, geen zwarte of groene thee, geen frisdrank, geen sapjes en geen alcohol. Deze dranken onttrekken namelijk vocht aan ons lichaam, terwijl het juist zo belangrijk is dat waterpeil hoog te houden. Ter illustratie: voor elke kop koffie heeft het lichaam twee glazen water nodig om het verloren vocht weer aan te vullen. Durf jij het aan zo'n week alleen maar water?

Regel 1. Drink zo'n 2 liter water per dag
Regel 2. Verdeel dit water over de dag
Regel 3. Neem geen koffie of thee (thee van verse kruiden mag wel)
Regel 4. Drink geen frisdrank of vruchtensap
Regel 5. Vermijd alcohol

Handige water tips!

  • Wil je toch een smaakje aan je water geven? Doe er dan wat citroen, munt, komkommer of framboosjes in.
  • Drink je water bij voorkeur op kamertemperatuur. Niet te koud, want het kost je lichaam energie om dat water in je lijf weer op te warmen naar lichaamstemperatuur.
  • Je dag energiek starten? Drink na het opstaan gelijk 2 glazen water. Je komt dan sneller op gang, doordat je al je organen even een frisse zet geeft.
  • Sport je? Pas daar dan je drinkhoeveelheid op aan. Simpel rekensommetje: drink 250 ml water extra per kwartier intensief sporten (125 ml per kwartier matig sporten).
  • Dagelijks verliezen we zo'n 3,5 liter vocht via onze ademhaling, transpiratie, urine en ontlasting. Aanbevolen wordt om dagelijks zo'n 2 liter water te drinken. De rest haal je bij een gezond eetpatroon uit je voeding (groente en fruit vooral).

Extra watertips!

Water kun je drinken of...eten! Diverse groente- en fruitsoorten zitten namelijk bomvol water. Weten welke?

5x waterrijke groente
5x waterrijk fruit
Komkommer Watermeloen
Sla Grapefruit
Bleekselderij Ananas
Tomaat Pruim
Broccoli Blauwe bessen

Wat kun je merken tijdens deze challenge?

Krijg je normaal veel suiker of cafeïne binnen? Dan kún je tijdens de water challenge last van hoofdpijn of vermoeidheid krijgen. Dat zijn in feite afkickverschijnselen. Het goede nieuws is: je moet er even doorheen, maar het gaat weer over. Ook zal je – zeker als je de challenge verder doortrekt én combineert met een groenterijk eetpatroon – merken dat je huid stralender en egaler wordt, je een paar kilootjes en centimeters kwijt bent, je strakker in je vel zit en meer energie hebt.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 22-03-2018

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >