10 tips om meer energie te krijgen

Voeding | Energie | Spijsvertering

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

1. Drink water

Wanneer je te weinig drinkt wordt je sneller moe en daalt je concentratie. Voor bijna alle lichaamsprocessen is water nodig. Drink daarom bij vermoeidheid minstens 8 glazen water per dag en zorg dat je altijd een flesje water bij je hebt.

2. Beweeg en krijg meer energie!

Elke cel in je lichaam bevat mitochondriën, dit zijn kleine energiefabriekjes. Hoe meer mitochondriën je hebt, hoe meer energie je cellen kunnen maken. Door regelmatig te bewegen en aan lichte krachttraining te doen kan je de hoeveelheid mitochondriën verhogen. Verder zijn co-enzym q10, alfaliponzuur en l-carnitine belangrijke stoffen die gebruikt worden in de energiestofwisseling van je cellen.

3. Slaap

Dit is een inkoppertje, maar als je moe bent, maak dan een goede kwaliteit slaap absoluut tot een prioriteit. De beste tijd om naar bed te gaan is tussen 10 en 11 uur 's avonds. Slaap in een pikdonkere kamer en gebruik, als je een lichte slaper bent, oordoppen. Zorg dat je slaapkamer schoon en gelucht is en gebruik deze alleen om te slapen en te vrijen. Het blauwe licht van je telefoon of je laptop houdt je uit je slaap, deze kun je dus beter niet de slaapkamer mee in nemen. Heb je overdag tijd, doe dan een dutje van 20 minuten tot een half uur.

4. Geen koffie

Juist als je moe bent, kan een kop koffie een heerlijke oppepper zijn. De verleiding bestaat dan ook om jezelf aan te sluiten op een koffie-infuus. Niet verstandig! Door de cafeïne verstoor je de natuurlijke signalen van je lichaam. Je jaagt je lichaam op wanneer het juist rust nodig heeft. Stap over op kruidenthee en water en beperk je koffiegebruik tot twee kopjes en drink deze nooit op een nuchtere maag.

5. Geen suiker

Als je moe bent lijkt het soms wel of je lichaam schreeuwt om suiker. Toegegeven van een Snickers krijg je even een flinke kick om vervolgens driedubbel hard te crashen. Suiker is van geen enkele waarde voor je lichaam, het berooft je alleen maar van energie en waardevolle stoffen. Ben je moe, kies dan juist voor vet, dat vinden je hersenen lekker. Zo levert kokosolie direct energie. En ook de vetten uit ongebrande noten en avocado’s zijn een goede keuze bij vermoeidheid.

6. Eet groenten uit de zee

Zeewieren zoals spirulina, chlorella en marinefytoplankton zitten tjokvol mineralen. En van mineralen kan je lichaam niet genoeg hebben. Heb je last van vermoeidheid, voeg dan deze groene toppers toe aan je dieet.

7. Eet sowieso meer groenten

Niet alleen zeewieren maar alle groene bladgroenten en andere groenten leveren je lichaam bij vermoeidheid energie en bouwstoffen. Maak het een prioriteit om bij elke maaltijd groenten te eten. Doe bijvoorbeeld sla, spinazie, bleekselderij, courgette of paksoi door een smoothie in de ochtend. Eet als tussendoortje worteltjes, paprika’s of radijzen. En eet vaker een salade als lunch. Schep bij de avondmaaltijd extra groenten op. Doe je dit consequent dan zul je binnen twee weken verschil merken. Ook je huid en haar knappen op van het eten van meer groenten.

8. Verminder stress

Stress is een enorme energieslurper en zorgt voor vermoeidheid. Helaas is stress niet altijd te vermijden in onze drukke maatschappij. Privéproblemen, drukte op het werk; we ontkomen er allemaal niet aan. Bewegen is een goede manier om stresshormonen af te breken, zoek een activiteit die je leuk vind. Mediteren of yoga zijn goede manieren om de waan van de dag los te laten. Ook een andere mindset kan een enorm verschil maken in hoe je stress ervaart. Gebruik de creativiteit en vrijheid van je geest om je omstandigheden anders te ervaren. Every cloud has a silver lining.

9. Loos je afvalstoffen

In mijn praktijk zie ik veel mensen die last hebben van obstipatie. Deze vervelende klacht kan je enorm moe maken. Ideaal is het om 1 of 2 keer per dag een grote boodschap te doen. Op die manier kan je lichaam zijn afvalstoffen goed kwijt. Blijft ontlasting langer in je lichaam zitten, dan neemt je lichaam deze schadelijke stoffen deels weer op. Die komen in je bloed en belasten vervolgens je lever en andere organen. Een gezonde darmflora helpt je bij het verteren van je voedsel en geeft een regelmatige stoelgang. Neem bij klachten een goede probioticakuur van minstens een maand. Eet verder met aandacht en kauw je eten goed. De vertering van voedingsstoffen begint al in je mond.

10. Zonlicht en vitamine D

In ons koude kikkerlandje kunnen we snel een tekort aan vitamine D ontwikkelen. Je moet je voorstellen dat we vroeger de hele dag in ons blote niksie in de zon liepen. Dit zorgde voor een regelmatige aanmaak van vitamine D. Tegenwoordig zitten we veel binnenshuis en op kantoor. Probeer zoveel mogelijk daglicht te pakken, vooral in de ochtend. Dit stelt je biologische klok af en zorgt naast de aanmaak van vitamine D voor extra energie. Iedereen kent het heerlijke, energieke gevoel van de eerste lentezonnestralen op je huid. Lees hier meer over een ijzertekort en chronische vermoeidheid Groetjes, Hetty

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 25-04-2018

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis boek Vullen of Voeden bij bestelling > €20

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Wandel op 9 juni 40, 30, 20, 10 of 5 km tijdens de eerste A.Vogel Wandeltocht.

Schrijf je nu in >