Wat eten we vandaag?

Voeding | Lentekuur

Krista van der Horst

Krista van der Horst
WhatsApp je vraag

Wat eten we vandaag? Gewoontes zijn fijn

Natuurlijk zijn gewoontes heel fijn. En handig. Ze geven structuur, houvast. Zonder gewoontes zou je elke minuut van de dag over alles opnieuw moeten nadenken. En zeg nou zelf, van die gedachte wordt u toch al moe? Mét gewoontes, daarentegen, hebben we het een stuk makkelijker. Gewoon elke avond voor het slapen gaan even de tanden poetsen. Gewoon elke ochtend schoon ondergoed aantrekken. Gewoon elke avond de vaatwasser aanzetten. Van dattum. En dan eten. Ook op dat vlak hebben we vaak gewoontes. Hardnekkige, vastgeroeste gewoontes welteverstaan. Kent u de uitspraak 'woensdag-gehaktdag’ of ‘maandag-visdag’ nog? U zult er versteld van staan hoeveel Nederlanders dit soort vaste maaltijdpatronen hebben. “Da’s toch lekker handig!”, hoor ik vaak. En eigenlijk klopt dat ook. Ik doe er misschien een beetje lacherig over, maar zo gek is het niet om vaste patronen in voeding te hebben. Als het maar gezonde patronen zijn. Iedere woensdag een (biologisch) gehaktballetje? Niks mis mee. Iedere maandag stukje zalm op het bord? Doen! Maar elke dag 5 boterhammen mee naar school of kantoor? Of een koekje bij ieder kopje koffie? Dan is het oppassen geblazen. Eenzijdig of ongezond eten ligt dan op de loer. Toch zijn ook dit gewoonten. En het vergt best was discipline en doorzettingsvermogen om die (lekkere!) patronen te doorbreken.

Iedere verandering is goed!

Hoewel het misschien praktisch onmogelijk lijkt (‘Help, daar gaat mijn gevulde koek!’), zijn voedingsgewoontes prima te veranderen. Niet dat het roer gelijk 360 graden om moet – want realiseren dat het stapje voor stapje kan is ook een nuttige gedachte – als u zich maar bewust bent van wat u eet. En op die manier langzaam de goede weg indraait. Om uiteindelijk op een bestemming te komen waar u zich goed bij voelt, waar u zelf blij van wordt. Let op, 4 tips om uw voedingsgewoontes aan te passen...

  1. Zorg voor kennis! Duik het internet op, zuig boeken leeg. Een niet al te objectief tipje: volg het A.Vogel blog en doe mee aan de Lentekuur ;-).
  2. Doe het samen! Heeft u een gezin, zorg dan dat u er samen voor gaat. Praat erover met vrienden en maak elkaar enthousiast. Een mooi voorbeeld van ‘samen’ vind ik het boek ‘Vullen of voeden’ van Wilfred en Lili Genee. Gezonde voeding voor kinderen, dat is de rode draad door het boek. Ze willen bijvoorbeeld de jeugd in sportkantines een bewust alternatief bieden voor kroketten en frikadellen. Bekende voetballers brengen met dit concept een bezoek aan de kantines die meedoen met het project. Samen dus! En moet u zich voorstellen: Graziano Pelle…zomaar in uw lokale sportkantine!
  3. Geloof in uzelf! Gelooft u niet dat u uw drink- en voedingsgewoonten kunt aanpassen? Stop dan maar, want dan lukt het nooit. Tip 3 is dan ook: zorg voor een positieve instelling en denk aan alle mensen die zo gezond bezig zijn. U kunt het ook! Haal het haalbare eruit. Mocht u bijvoorbeeld geen budget hebben voor een boodschappenwagen vol biologische spullen, dan hoeft dat geen barrière te zijn om gezond te eten. Een ‘gewone’ zak wortelbolletjes snoept in ieder geval al een stuk gezonder dan tumtummetjes toch?
  4. En dan eet en drinkt u gezond en gevarieerd… een week lang…en dan sturen we u het donkere bos in. Help! Wat dan? Volhouden is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Morgen 22 tips van Hetty om het vol te houden. En zo verandert uw doornormale gehaktdag zomaar in een Courghetti, Lovely Lasagna of Veggie Salad dag. Met steeds weer andere ingrediënten. Even de weg kwijt? Zoek dan de printjes van de Lentekuur weer op. Of neem contact op met de A.Vogel Gezondheidslijn. Want daar staan we op alle vlakken van gezondheid voor u klaar.

Lees nog eens dag 6 van de Lentekuur over gezond drinken...

Wat eten we vandaag? Meld je aan voor de EET JE GEZOND nieuwsbrief

Elke maandag en vrijdag serveren wij jou de lekkerste gezonde recepten!

Andere Lentekuurblogs:

Google+

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 06-07-2017

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >