Voorkom griep met deze 10 voedingstips

Verkoudheid | Voeding | Weerstand

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Hoe kan je griep voorkomen?

Griep is een virusinfectie die begint met symptomen als hoge koorts, koude rillingen, keelpijn, hoofdpijn en spierpijn in het hele lichaam. Wil je weten hoe je griep kunt voorkomen, zorg dan ook voor een goede balans in je leven.

  • Neem voldoende rust en slaap! Neem dan ook EXTRA rust en slaap. Probeer zeker 6 tot 8 uur te slapen, want voldoende nachtrust is onontbeerlijk voor een goede weerstand
  • Vermijd stress
  • Kom in beweging, het liefst in de buitenlucht
  • En verder: was je handen regelmatig en blijf uit de buurt van mensen die kuchen en niezen
  • Wil je weten hoe je griep kunt voorkomen met je voeding, lees dan verder!

Anti-griep-tip 1: Kurkuma

Dit is geen worteltje om zonder handschoenen aan te pakken. Letterlijk, want de kleurstoffen van kurkuma zijn zo sterk dat je nog dagen met gele vingers loopt, waardoor het lijkt of je een zware shagverslaving hebt. Kurkuma staat bol van de antioxidanten. Je kunt het door je warme maaltijden mengen maar er ook een heerlijk verwarmende drank van maken. Je neemt dan voor 1 persoon 250 ml amandelmelk en verwarmt dit in een pannetje met een theelepel kurkumapoeder, een snufje zwarte peper en een snufje kaneel. Als je van zoet houdt kun je er wat honing aan toevoegen.

Anti-griep-tip 2: Eet je groenten

Ja ja, denk je die heb ik eerder gehoord! Want we blijven herhalen hoe belangrijk groenten zijn als groot onderdeel van je voeding. Zeker in de herfst zijn groenten je beste vriend en kunnen ze je helpen griep te voorkomen. Ze bevatten verschillende soorten vezels die als een heerlijk maaltje dienen voor je darmbacteriën. Ze eten zich er tonnetje rond aan en als dank voor de aanvoer van al die heerlijke vezels geven ze je immuunsysteem een boost. In het herfstseizoen is er een keur aan heerlijke vezelrijke groenten verkrijgbaar. Denk aan alle soorten kolen; bloemkool, spitskool, bloemkool, rodekool, witte kool, savooiekool. Maar ook groene bladgroenten zijn een aanrader.

Anti-griep-tip 3: Bouillon

Vroeger was het vrij normaal dat je een dampende kopje kippensoep kreeg als je griep had. Vaak was de bouillon hiervoor zelf gemaakt. En dat was goed gekozen, want zelfgemaakte bouillon bevat allerlei stoffen waar je immuunsysteem blij van wordt. Zelf bouillon maken is een tijdrovende klus maar wel erg lonend. Want vervolgens heb je een flinke pan vol heerlijke bouillon die als basis kan dienen voor allerlei soorten soep of gewoon uit zichzelf al lekker is. Ook kun je het makkelijk invriezen. Bouillon begint ook echt weer een trend te worden, in Engeland kun je een kopje dampende bouillon to go meenemen en wordt het ook vaak s ’ochtends gedronken.

Anti-griep-tip 4: Chilipepers

Chilipepers zijn perfect om in de herfst te eten, ze bevatten verschillende stoffen waaronder capseïne die het slijm in je luchtwegen makkelijker laat oplossen. Ook verwarmen pepers je lichaam van binnenuit en werken ze antibacterieel.

Anti-griep-tip 5: Bessen

Bosbessen, bramen, frambozen, vossenbessen mogen niet in je wintermenu om griep te voorkomen ontbreken. Vaak kun je ze vers verkrijgen, maar ook uit de diepvries zijn ze de hele herfst en winter door te verkrijgen. Je kunt er een heerlijke coulis van maken, door de vruchten te verwarmen in een pannetje met wat honing, deze kun je vervolgens over je havermout of yoghurt doen.

Van-chiazaad-tot-gojibes-zijn-superfoods-echt-een-must-1-232x152

Anti-griep-tip 6: Knoflook

Knoflook bevat wanneer het geplet of geperst is het stofje allicine. Een ideale dosering is 2 teentjes per dag. Houd je niet van de geur van knoflook? Dan kun je ook kiezen voor zwarte knoflook, dit heeft een heel aparte licht zoete smaak. Hieronder vind je een lekker recept voor knoflooksoep: Ingrediënten

  • 4 teentjes knoflook
  • 2 preien
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 potje witte bonen (à 330 gram)
  • 3/4 liter groentebouillon
  • versgemalen peper en zout
  • 1 eetlepel fijngehakte groene kruiden (peterselie, basilicum, bieslook)

Bereiding:

  1. Pel de knoflook en snijd ze in plakjes.
  2. Was de prei, verwijder het groene deel en snijd het witte deel van de prei in ringen.
  3. Verhit de olie in een soeppan en fruit de knoflook tot deze geurt, maar niet verkleurt. Voeg de preiringen, witte bonen met vocht en bouillon toe en breng aan de kook.
  4. Laat de soep 10 minuten zachtjes pruttelen.
  5. Pureer de soep met een staafmixer en breng op smaak met peper en zout.
  6. Schep de soep in kommen en bestrooi met de kruiden. Lekker met grof bruinbrood.

Anti-griep-tip Tip 7: gember

Gember heeft net als rode peper verwarmende eigenschappen. Zo kan een kopje verse gemberthee je helemaal opkikkeren als je door een herfstbui bent overvallen en nat en koud thuiskomt. Gember kun je ook persen en van het sap een weerstandsboost maken door het te mengen met vers citroensap en een snuf cayennepeper. Deze shots zijn ook steeds vaker kant en klaar te koop. Schrik niet van de smaak het is erg pittig maar je voelt meteen dat het wat voor je doet. Lees meer over gember!

gemberthee

Anti-griep-tip 8: uien

Uien zijn zo veelzijdig en maken elk gerecht lekker, maar wist je dat ze ook heel gezond zijn? Zit je neus verstopt dan kun je naast je bed een kommetje gesneden ui zetten. En helemaal herfstig is een heerlijke uiensoep, echt comfortfood en ook nog eens goed voor je weerstand.

Anti-griep-tip 9: vitamine D

Vitamine D mag natuurlijk niet ontbreken in het rijtje voedingstips om griep te voorkomen. Het zit onder andere in vette vis en eieren, maar het makkelijkst maak je het aan door zonlicht op de huid. Ook al schijnt er maar een waterig zonnetje, probeer elke dag minstens een half uur buiten te zijn en wat zonnestralen op te vangen. Het daglicht werkt ook goed om de herfstblues te voorkomen.

Eigenwaarde versterken? Zo doe je dat met deze 10 tips

Anti-griep-tip 10: Gefermenteerde groenten

Zelf je groenten fermenteren is hartstikke leuk en erg gezond. Gefermenteerde groenten ondersteunen de darmflora. Hoe je zelf kool fermenteert zie je in dit filmpje.

Schrijf je gratis in voor de A.Vogel Griepcoach!

Collega Bram Brijder is de A.Vogel griepcoach! Schrijf je gratis in voor de A.Vogel Griepcoach en ontvang 7 dagen lang elke dag een e-mail met informatie, tips en tricks om deze dagen zo goed mogelijk door te komen en sneller te herstellen!

En, is het nou griep of verkoudheid! Doe de griep-test!

Wilt u weten of u griep heeft, doe dan de griep-test.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 06-07-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis Cinuforce neusspray (t.w.v. € 7,97) bij bestelling > € 20

Ontvang 7 dagen gratis e-mails met tips van griepcoach Marcel

tip

Ontvang gratis grieptips van griepcoach Marcel

Inschrijven >>