Vitamine D in de winter

Maken we genoeg vitamine D aan in de winter?

Weerstand | Spieren en gewrichten | Vitamine D

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

De belangrijkste bron voor het aanmaken van vitamine D is zonlicht. Zo kom je wel aan zo'n 90% van je vitamine D-behoefte. De overige 10% komt uit voedingsmiddelen, zoals: vette vis, vlees, eidooiers en wilde paddenstoelen. Het wordt ook toegevoegd aan margarines en bak- en braadboters.

UV-straling

Zonlicht geeft drie verschillende soorten UV-straling af, namelijk: UVA-, UVB- en UVC-stralen. UVA-straling dringt diep door in de huid, maar heeft geen effect op de vitamineproductie. De UVB-stralen wel, wanneer deze de huid bereiken zorgen ze dat daar een voorloper van vitamine D wordt aangemaakt. Deze voorloper wordt vervolgens door de lever en nieren bewerkt tot de actieve vorm van vitamine D. Deze vitamine heeft verschillende functies in het lichaam en zorgt onder andere voor sterke botten en tanden en een goede weerstand. Tenslotte zijn er nog UVC-stralen. Deze bereiken de aarde niet, maar worden tegengehouden door de ozonlaag.

Zonkracht drie of hoger

De zonkracht, oftewel de hoeveelheid UV-straling, moet ten minste drie of hoger zijn om vitamine D-aanmaak in de huid te stimuleren. Hoe hoger de zon staat, hoe sterker de zonkracht is. In Nederland is de zon van maart tot november tussen 11.00 en 15.00 uur krachtig genoeg om de vitamine D-aanmaak op gang te brengen. Je moet dan natuurlijk wel naar buiten gaan en delen van je huid, zoals: gezicht, hals, armen en benen, 10 à 15 minuten blootstellen aan de zon. Smog en luchtvervuiling kunnen de zonkracht verminderen. Ook door het smeren van zonnebrandcrème wordt de vitamine D-aanmaak geremd.

Zonlicht in de winter

In de wintermaanden is de zonkracht te laag om voldoende vitamine D aan te maken. De zon staat dan te laag aan de hemel, waardoor de zonnestralen hun kracht verliezen. Het lichaam kan gedurende de zomer wel een kleine voorraad vitamine D opslaan in de lever en het vetweefsel. Hiervoor moet je natuurlijk wel elke dag voldoende buiten zijn geweest en je huid hebben blootgesteld aan de zon zoals hierboven staat beschreven. Deze voorraad is ongeveer voldoende voor drie maanden. Wil je weten of je voldoende vitamine D tot je beschikking hebt, dan kun je bij je huisarts een bloedonderzoek laten doen.

Vitamine D in de winter

In de winter is het lastiger om voldoende vitamine D uit de zon te halen, omdat de zonkracht dan niet sterk genoeg is. Je kunt dan nog wel zo'n drie maanden teren op de voorraad die je in de zomer hebt aangelegd. Tenminste als je dan je huid voldoende hebt blootgesteld aan de zon, voldoende vitamine D-rijke voedingsmiddelen hebt gegeten en/of vitamine D-supplementen hebt genomen. 

Extra vitamine D nodig?

Ja, voor iedereen is het raadzaam extra vitamine D in te nemen in de winter. De aanbevolen dagelijkse dosering is 10 microgram en voor mensen boven de 70 jaar 20 microgram. Voor vegetariërs en veganisten is het ook aan te raden om in de winter extra vitamine D in te nemen. Via de zon komen ze er niet aan en voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine D zijn veelal van dierlijke oorsprong. De Gezondheidsraad adviseert bepaalde groepen sowieso het hele jaar door extra vitamine D in te nemen.

Vitamine D test

Kun je extra vitamine D gebruiken? Doe de test en kom erachter.

Doe de test

> Lees alles over vitamine D in onze special

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 24-10-2018

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >