Vet eten, word je daar dik van?

Voeding | Afvallen | Energie | Huid | Lentekuur

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

In mijn huishouden zijn de vetten niet aan te slepen. Een eetlepel kokosolie door de smoothie, bakken in biologische grasboter, olijfolie of macadamia olie over de salade. Verder eet ik elke dag een avocado, en een handvol noten. Daarnaast neem ik nog supplementen als visolie en teunisbloemolie en ook een reep rauwe chocolade bomvol cacaoboter verorber ik meerdere keren per week. De reden dat ik hier niet dik van wordt, is dat ik mijn koolhydraten haal uit groenten, fruit, zoete aardappelen en pompoenen. Geconcentreerde bronnen van koolhydraten zoals brood, pasta, tarweproducten vermijd ik. Verder eet ik geen ‘slechte’ vetten zoals geraffineerde en bewerkte vetten en oliën (lees: margarines en bakboters), transvetzuren en kunstmatig geharde vetten in junkfood en kant en klaarmaaltijden. Er is ons zo lang ingeprent dat je van vet dik wordt. Maar die mythe is genuanceerder en helaas ook veel ingewikkelder dan we hem voorgespiegeld krijgen. Om uit te leggen waarom je van vet eten in sommige gevallen wel dik wordt en andere gevallen juist afvalt, gaat het in dit blog meer over koolhydraten dan over vetten, want die spelen een grote rol in dit verhaal. Om dit beter te begrijpen moeten we naar de motor van ons lichaam kijken en op welke brandstof deze draait.

Brandstof

Je lichaam heeft verschillende vormen van brandstof waar het op kan lopen. De voornaamste is glucose. Alle koolhydraten die je eet, worden snel omgezet in glucose. Een groot misverstand is dat als je geen brood, granen of pasta eet je dan geen koolhydraten binnenkrijgt. Koolhydraten zitten namelijk ook gewoon in groenten en fruit. Alleen bevatten ze er veel minder van. Voor hetzelfde gehalte aan koolhydraten wat in 3 bruine boterhammen zit, moet je toch echt een hele berg wortels wegknagen. Bovendien bestaan de koolhydraten in groenten en fruit vaak uit complexe vezels die langzamer in glucose worden omgezet en zitten ze boordevol andere goede stoffen. Het lichaam kan naast glucose uit koolhydraten in je voeding, zelf ook glucose aanmaken uit vetten en eiwitten die in je voeding zitten of uit eiwitten van je spieren en het vet in je vetcellen. We hebben maar een beperkte opslag voor glucose in het lichaam. Zo´n 150 gram kunnen we in de vorm van glycogeen opslaan in de lever en onze spieren. Krijgen we meer binnen dan gaat dit naar de spieren om te verbranden, tenminste als je ze gebruikt! Anders wordt het overschot aan glucose omgezet en in de vetcellen opgeslagen. Gevolg? Je wordt dikker! Hoe werkt dit proces nou precies en wat hebben vetten ermee te maken?

Bloedsuikerspiegel en insuline

Glucose zit altijd eerst in je bloed, het gehalte eraan wordt aangegeven als de bloedsuikerspiegel. Teveel glucose in je bloed is niet wenselijk en te weinig ook niet. Daarom is er een hormonale machinerie constant aan de gang de bloedsuikergrenzen te regelen en te bewaken. Het hormoon insuline is een strenge politieagent die ervoor zorgt dat de glucose vanuit het bloed naar de cellen gaat die het nodig hebben, en dat het overschot aan glucose wordt aangeboden aan spieren die het kunnen verbranden. Als de spieren de overtollige glucose niet verbranden (lees kantoortijger) dan dirigeert hij het naar de vetcellen. Dit is eenrichtingsverkeer, die agenten hebben er geen zin in dat de opslagplaatsen waar ze de glucose net in de vorm van vet hebben opgeslagen er weer uitkomt. Daarom is het heel lastig in af te vallen als er constant veel agenten lees insuline circuleren in je bloed. Ook is het zo dat als je veel insuline in je bloed hebt door het overschot aan koolhydraten en je eet daarnaast nog flink wat slecht vet, die politieagenten (insuline) dat vet ook direct naar de vetcellen sturen. Dat is dus dubbeldik op.

Dan dus helemaal geen koolhydraten meer?

Neen! Het is helemaal niet erg om af en toe brood te eten of pasta of rijst te nemen, maar de hoeveelheid daarvan is wel belangrijk. (een kanttekening is wel dat tarwe vaak slecht verdragen wordt, lees hiervoor het blog over brood) Sowieso kan je vaker koolhydraten uit groenten en fruit halen. Verder hangt het heel erg vanaf wat je activiteitenniveau is. Wielrenners, lange afstand lopers en topsporters eten omdat ze enorm veel verbranden veel koolhydraten uit pasta, rijst en aardappels. Maar de gemiddelde Nederlander is geen topsporter en toch eet die vaak s'ochtends brood, s'middags brood en s'avonds pasta of rijst. En de tussendoortjes zijn meestal ook van granen gemaakt. Zo kom je al snel aan zo´n 400 gram of meer koolhydraten op een dag. Daarnaast komt er vaak ook nog best wat ‘slecht; vet binnen in de vorm van junkfood, margarines, bakboters en bewerkte voeding vol transvetten. Wat ik zei… dat is dubbeldik op.

Hoe dan wel?

Wees niet al te bang voor vet. Goede vetten zijn geen boeman, ze geven je eerder een verzadigd gevoel, je zit sneller vol, waardoor je minder snel weer trek krijgt én je bloedsuiker stabieler blijft. Op de langere termijn eet je dan dus minder vaak en heb je minder cravings dan wanneer je overwegend koolhydraten eet. Bepaalde omega 3 en 6 vetzuren helpen je zelfs juist afvallen doordat ze een stimulerend effect hebben op de stofwisseling. Eet je meer van dit soort vetten, dan worden er meer calorieën en opgeslagen vet verbrand. Omega 3 vetzuren (o.a. in vette vis en vis-of algenolie) helpen daarnaast ook bij de uitscheiding van overtollig vocht uit de weefsels. De lentekuur is een goed voorbeeld van hoe je op een makkelijke manier minder koolhydraten binnenkrijgt en kiest voor goede vetten die je lichaam in alle processen ondersteunen. Lees ook dit blog over vetten en deze over brood. Andere Lentekuurblogs:

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Krista

Hi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 22-06-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!