Tips van reumapatiënten en de wetenschap

Van beweging tot lekker slapen

Spieren en gewrichten

Mieke Deiman leven met reuma en artrose

Mieke Deiman
WhatsApp je vraag

Minder energie, vaker gevoelens van eenzaamheid en andere voeding. Uit onderzoek weten we veel over hoe reuma het leven beïnvloedt. Maar welke tips geven mensen met reuma zelf over deze kwesties? We vragen het Monique en Anneke.

Ervaring met reuma

Het prachtige Den Haag is de woonplaats van Monique. Zij is 59 jaar en heeft aan beide knieën zware artrose. De pijn begon geleidelijk; van een steekje tot niet meer kunnen lopen. Door de jaren heen leerde Monique haar lichaam, grenzen en mogelijkheden kennen.
Anneke (42) woont in Hattem, een schilderachtig dorpje vlakbij Zwolle. Zij heeft al elf jaar reumatoïde artritis. De ziekte vlamde na de bevalling van haar dochter in alle hevigheid op, maar als ze terugkijkt heeft het ook in de jaren daarvoor gesluimerd. Ook zij leerde met vallen en opstaan meer over haar lichaam en reuma.
Hun ervaringen delen ze graag.

Wat is de ultieme voedingstip?

Monique: “Dit wordt mij vaker gevraagd, maar ik denk niet dat er een echte voedingstip is die de magic bullet is. Ik probeer gezond en gevarieerd te eten; veel groente en fruit en voldoende eiwitten, gezonde vetten en koolhydraten. Daar reageert mijn lichaam het beste op.”

Anneke: “Een van de eerste dingen die de reumatoloog tegen mij zei: probeer slank te blijven, je gewrichten hebben het extra zwaar te verduren als je ook nog heel veel kilo’s moet meeslepen. Ik was niet te zwaar, en ben dat nog steeds niet, maar dat is mijn ultieme voedingstip: probeer zo te eten dat je niet te zwaar wordt.”

Onderzoek: plantaardig eten heeft een positief effect op reuma. Hoewel de ziekte niet verdwijnt, kan plantaardige voeding de ontsteking van reuma remmen en de symptomen zoals vermoeidheid sterk verminderen.
https://www.avogel.nl/blog/het-effect-van-meer-groente-en-peulvruchten-plantaardig-eten-op-reuma/

Wat kun je doen tegen eenzaamheid?

Monique: “De driewielfiets met trapondersteuning heeft mijn leven enorm verrijkt. Mijn paarse stalen ros brengt me overal naar toe en dankzij deze fiets kan ik ook vrijwilligerswerk doen. Zo kom ik uit mijn isolement.”

Anneke: “In de beginjaren van mijn ziekte was ik vaak ontzettend moe; ik lag vaak  om negen uur al in bed en dat gaf me een gevoel dat ik buiten de maatschappij stond. Maar toen ik mijn energie iets terug kreeg, greep ik de avonden met beide handen aan. Ik spreek weer gewoon af. Misschien ben ik de dag erna iets meer moe dan anderen, maar de lol geeft me ook een stoot energie.”

Onderzoek: vooral interventies waarin wordt gewerkt met sociale cognitieve trainingsaspecten om de negatieve spiraal te doorbreken, verminderen eenzaamheid. Ook komt door de jaren heen uit de wetenschap naar voren dat investeren in de kwaliteit van relaties (zoals écht naar elkaar luisteren, elkaar aanraken en bijv. samen naar het theater gaan) een oplossing kan zijn tegen eenzaamheid, net als activiteiten die zijn gericht op het verbeteren van het gevoel van eigenwaarde en persoonlijke controle.

Hoe krijg je meer energie?

Monique: “Ik heb twee Agilium Freesteps (kniebrace red.) en die geven mij zoveel plezier en energie in het leven. Het heeft mijn lichaam veranderd in bijna vastgeroest zitten, naar weer kunnen bewegen Ik noem de Freesteps ook wel mijn toverbenen. Ook fietsen geeft mij veel energie. Ik kan veel ontspanning vinden in een stuk fietsen door de duinen, genieten van de zee en alles om mij heen. De beweging is enorm goed voor mijn knieën; de spieren worden versterkt en het hoofd raakt leeg.”

Anneke: “Ik doe yoga en de docent zegt altijd: beweeg in je vrije ruimte, forceer niets. En dat doe ik. Ik kan meer dan ik dacht en dat geeft vertrouwen. Ook kan ik elke week iets meer doen, omdat ik minder snel vermoeid raak en minder pijn voel.”


Onderzoek: bewegen is gezond, zeker ook voor mensen met reuma. Naast dat je van bewegen moe wordt, geeft het juist ook energie. Je voelt je vitaler en fitter.
https://www.avogel.nl/blog/liever-lui-dan-moe-10-redenen-om-toch-in-actie-komen/

Wat kun je doen als je pijn hebt door de reuma?

Monique: “Pijn is een zeer lastige klacht om te verminderen. Ik heb qua pijnstilling van alles geprobeerd. Sommige tabletjes en gels halen de scherpe pijn een stukje weg en zorgen er ook voor dat ik beter kan slapen.”

Anneke: “Mijn valkuil is dat ik de pijn negeer en ontken, omdat ik er zó geen zin in heb. Maar dan forceer je je lijf en krijg je de rekening dubbel gepresenteerd. Ik heb geleerd ernaar te luisteren en ernaar te handelen. Warm douchen, een kruik, slapen en een zachte massage helpen mij de pijn te verlichten. Ook dat leerde ik van de yoga: luister naar de pijn, ga er met je aandacht naar toe.”

Onderzoek: bij pijn wil je graag zitten of liggen, maar soms kan beweging juist helpen. Er is nog veel onbekend over hoe pijn precies werkt. Bij pijn zijn er diverse behandelingen en medicijnen die de pijn kunnen verminderen weten artsen. Startpijn kan worden verminderd door rustig wat ochtendoefeningen te doen, blijkt uit verschillende Nederlandse en internationale onderzoeken.

Wat kun je doen voor een betere nachtrust en om fris op te staan?

Monique: “Ik ken mensen die een speciaal kussen gebruiken en dat tussen de knieën leggen, zodat het wat zachter is en een buiging kan worden gecreëerd. Op die manier val je gemakkelijker in slaap. De ochtend is voor mij het slechtste moment van de dag. Ik pak me dan vast, zoek steun en sta rustig op. Ben ik eenmaal in beweging, dan gaat het best redelijk.”

Anneke: “Noem me Spartaans, maar ik douche koud. IJskoud. Hoe ik dat volhoud? Ik neurie het liedje de wielen van de bus, en als ik klaar ben, gaat de douche uit.  Met mijn reuma heeft het niets te maken, maar ik ben daarna he-le-maal wakker!”

Onderzoek: door de jaren heen is de wetenschap erachter gekomen dat klassieke of andere muziek met een traag ritme stress kunnen verminderen en je sneller in slaap  laat vallen. Ook kunnen andere rustgevende dingen mogelijk helpen, zoals een kop kamillethee en een warm bad. Net als het koel houden van je slaapkamer, zo tussen de 15 en 19 graden Celsius.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 23-10-2017

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >