Geef jezelf wat extra aandacht tijdens de overgang

Lifestyle | Overgang

barbara Kuiper

Barbara Kuiper
WhatsApp je vraag

Tijdens de overgang verandert niet alleen je lichaam maar ook je geest. Je gaat over naar een nieuwe persoonlijkheid. Jaren zijn we op zoek geweest naar een balans tussen lichaam en geest. En opeens merk je dat je een krachtigere vrouw wordt en meer zelfvertrouwen krijgt. Dit komt natuurlijk door de levenservaring die je ondertussen opgedaan hebt, maar het heeft ook met je hormonen te maken.

Veranderende hormonen tijdens de overgang

Deze verandering van hormonen zorgen voor een sterkere intuïtie. In plaats van altijd alles voor iedereen te willen doen verandert dit langzaam. Je krijgt steeds meer behoefte om de aandacht te verleggen naar jezelf. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je je ineens niet meer ontfermt over je kinderen of partner. Maar wel dat je langzaam wat meer tijd aan jezelf gaat besteden. Zie het als een nieuwe, verse start naar een zelfverzekerde vrouw die volop van het leven geniet! 

3 tips om jezelf mee te verwennen tijdens de overgang

Het kan zijn dat je hormonen nog niet zover zijn. Wanneer ze je nog niet het gevoel geven dat je meer tijd aan jezelf mag besteden, kun je daar natuurlijk ook zelf voor zorgen. 

Tip 1: massage

Wat is er lekkerder dan genieten van een overheerlijke ontspannen massage met de geur van lavendelolie en het geluid van kabbelende riviertjes op de achtergrond? En een massage is ook nog eens heel goed voor je! Wist je dat een massage zorgt voor meer aanmaak van je gelukshormonen, een hogere weerstand en een betere balans tussen lichaam en geest? Daarnaast kun je even helemaal wegdromen en genieten van het niks hoeven. 

Juist voor vrouwen in de overgang is een massage belangrijk. Door de verandering in hormonen ervaren we sneller stress. Om deze stress zo laag mogelijk te houden of te vermijden is het een goede ondersteuning om je regelmatig te laten masseren. Gun jezelf dit dus niet één keer per half jaar, maar maak er een nieuwe gewoonte van om je bijvoorbeeld iedere twee weken te laten masseren. En vind je het teveel gedoe om ergens naartoe te gaan? Er zijn ook tal van masseurs die hun massagetafel achter in de auto gooien en naar je toe komen. Makkelijker kan toch niet?

Tip 2: bel een vriendin en geniet samen van een healthy high tea

Neem een dag vrij of ga op je vrije dag samen met een vriendin de stad in voor een high tea. Niet zomaar een high tea, maar een healthy high tea. Er zijn steeds meer plaatsen waar je dit op een gezonde en verantwoorde manier kunt doen. Twee vliegen in één klap. Je spreekt je vriendin uitgebreid zonder dat jullie worden afgeleid door kinderen of anderen dingen die thuis ‘moeten’ gebeuren. En je eet alleen maar verse en natuurlijke producten die ook nog eens verantwoord zijn! Natuurlijk zijn er ook de zoete lekkernijen, want dat hoort bij een high tea. Maar het voordeel aan deze is dat er geen suikers zijn gebruikt. Super lekker dus, gezellig én zonder schuldgevoel of baal moment achteraf. 

Tip 3: laat een kleurenanalyse doen

Maak eens een afspraak voor een kleurenanalyse en stijladvies. Het kost even wat, maar het is zo ontzettend leuk en waardevol. Je lijf is wellicht al wat veranderd in de overgang en de kleding die je altijd zo leuk stond, staat je ineens niet meer of je voelt je er niet meer lekker in. Iemand die gespecialiseerd is in kleurenanalyses en stijladvies kijkt welke kleding het beste past bij jouw figuur en van welke kleuren jij gaat stralen. Ik verzeker je dat je daarna je kledingkast na gaat lopen en heel veel kleding naar het goede doel doet. 

De vervolgstap is dat je een dag ‘moet’ shoppen! Dus bel je vriendin of zus, neem je kleurenanalyse mee en ga los. Je zult zien dat je met heel andere kleuren of kleding thuis komt dan anders en dat je enorm veel complimenten gaat krijgen. En een leuke bijkomstigheid, je voelt je ook veel krachtiger! 

Positiviteit tijdens de overgang

Kortom, probeer ook de positieve dingen van de overgang te zien. Je wordt zelfverzekerder, je straalt meer kracht uit én je hebt een legitieme reden om tijd aan jezelf te besteden. 

Nog een bijkomende reden om dit te doen: als je ontspannen bent, ben je een leukere moeder en partner. En daar worden je kinderen en partner dan weer heel blij van. Win-win situatie dus en daarom ook geen enkel excuus meer om geen tijd aan jezelf te besteden.

> Bekijk ook onze 12 tips om meer te ontspannen tijdens de overgang.

Geschreven door: Rolinda Seigers.

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 17-10-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis Echinaforce Crème bij bestelling > € 20