De terugkeer van de boon (en andere peulvruchten)

Voeding | Lekker in je vel! | Lentekuur

Gast Blogger
WhatsApp je vraag

Waarom ik vaak peulvruchten eet? Ik eet voor 95% vegetarisch. Vlees en gevogelte eet ik niet, maar vis af en toe wel. Eigenlijk ben ik dus een pescotariër zoals dat zo mooi heet. Voor alles is er een labeltje tegenwoordig ;-). Als je weinig of geen vlees of gevogelte eet, is het belangrijk dat je andere eiwitbronnen aan je voeding toevoegt. Bewerkte vleesvervangers zijn niet meteen de meest gezonde keuze. Bonen en peulvruchten daarentegen wel.

Waarom bonen en andere peulvruchten?

Ze zijn gezond!

Regelmatig peulvruchten op het menu zetten is heel gezond. Wist je dat peulvruchten een essentieel onderdeel zijn van het menu in de zogenaamde Blue Zones? Blue Zones zijn regio’s in de wereld waar mensen gezond en gelukkig oud worden. Eén van de dingen die al deze mensen gemeenschappelijk hebben, is een grotendeels plantaardig dieet waar peulvruchten een vaste plaats hebben op het menu.

Peulvruchten zijn duurzaam en goedkoop

Peulvruchten zijn daarnaast ook nog heel duurzaam. De teelt ervan belast ons milieu minder dan de veeteelt. En veel bonen worden geteeld in Nederland, dus het zijn vaak lokale producten. En bonen zijn nog goedkoop ook!

Lentekuur-gast-blog-leen-boon

Ze zijn lekker!

En niet onbelangrijk: ze zijn vooral heel lekker. Als je niet zo’n peulvruchtenliefhebber bent, heb je misschien nog niet de juiste peulvrucht of bereidingswijze geprobeerd? Er zijn zoveel verschillende peulvruchten dat je er eindeloos mee kunt variëren in je gerechten. Hieronder vind je enkele ideetjes. Er zitten vast wel gerechten bij die jij lekker vindt.

Wil je een kilootje minder?

Bonen zijn ook een goede keuze voor wie wat kilootjes kwijt wil. Ze vullen goed, waardoor je minder gaat eten en ze laten je bloedsuiker niet pieken waardoor je minder snel weer trek krijgt. Als je gedroogde bonen koopt die je zelf kookt, kun je ze nog een extra boost geven door een stuk kombu mee te laten koken. Kombu is een soort zeewier en is rijk aan jodium, belangrijk voor een goede werking van de schildklier.

Lekkere recepten met peulvruchten

Wat dacht je van:

Ook tijdens de Lentekuur maken we enkele lekkere gerechten met peulvruchten, zoals een vegetarische wok, een linzenburger en een regenboogsalade.

Lentekuur-2016-dag-3-vegalinzious-burger
Wil je het iets makkelijker? Kies dan voor bonen in glazen pot (of blik), dan heb je zo een gezonde maaltijd op tafel.

Leen

Leen Pairon is Trainer Hormoonfactor en haar passies zijn koken en sport. Zij begeleidt haar klanten naar een gezonde levensstijl met advies op vlak van voeding, stressbeperking en beweging volgens de principes van de Hormoonfactor. Haar tips en recepten deelt ze ook op haar blog www.howabouthealthy.be.

Meer lezen?

Lentekuur-blogs>

Dag 1 volg je natuur doe gewoon gezond
Dag 2 kleur bekennen met groenten
Dag 3 lego op je bord eiwitten

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 22-06-2017

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

A.Vogel Wandeltocht op 29 juni: 5, 10, 20, 30 en 40 km!

Schrijf je nu in >