Voedingstips voor de stresskip

Energie | Lekker in je vel! | Spijsvertering

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Je bent wat je eet!

Je bent wat je eet. Klink afgezaagd, maar het is toch echt waar. Zeker in periodes van stress is het noodzakelijk je lichaam de juiste bouwstoffen aan te leveren, zodat je hersenen niet overladen raken en je stemming het dieptepunt bereikt. De volgende voedingstips kunnen je helpen in stresssituaties.

Do’s in tijden van stress:

  1. Eet een eiwitrijke ontbijt en lunch. Eiwitten bevatten aminozuren die nodig zijn als bouwstof voor neurotransmitters in je hersenen. Eiwitten zitten in vlees, vis, eieren, zuivelproducten, peulvruchten, avocado, noten, chlorella en spirulina. Denk aan een ontbijt met Griekse yoghurt, amandelen en blauwe bessen. Of een omelet met groene groenten. Eet s’middags een salade met voldoende eiwitten, of eet je warme maaltijd in de middag.
  2. Gebruik bij de avondmaaltijden granen die rijk zijn aan B-vitaminen die je lichaam kalmeren zoals: boekweit, havermout, amaranth en wilde rijst.
  3. Maak regelmatig een groene smoothie met sla erin, alle soorten sla bevatten stoffen die een rustgevend effect hebben.
    Gebruik volop kruiden en specerijen die je bijnieren en hersenen ondersteunen zoals gember, kurkuma, kaneel,  munt, koriander, peterselie, ginseng en laurierdrop gemaakt van pure zoethoutwortel (niet bij hoge bloeddruk)
  4. Neem dagelijks fruit rijk aan anti-oxidanten  zoals bramen, bosbessen, kersen,  frambozen, granaatappel.  Eet ook dagelijks een banaan, deze bevat tryptofaan een voorloper van serotonine.
  5. Gebruik voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium zoals groene (blad)groenten en gedroogde vruchten.
  6. Eet 3 a 4x in de week vette vis zoals haring, makreel, zalm, forel en sardines. De omega 3 vetzuren die erin zitten hebben een positief effect op je stemming.
  7. Zit elke dag even in de zon, liefst in de ochtend.

Dont’s in tijden van stress:

  1. Vermijd suiker, het rooft belangrijke B-vitamines weg en laat je bloedsuikerspiegel nog meer schommelen.
  2. Vermijd cafeïne, nicotine, chocola, zwarte en groene thee. Al deze stoffen stimuleren je bijnieren en kunnen deze in tijden van stress nog extra belasten. (Groene thee en rauwe chocola zijn gezond, maar door het opwekkende effect kunnen ze stresssymptomen verergeren).
  3. Vermijd E-nummers en in het bijzonder E-621 of Vetsin. Deze stof activeert een bepaalde receptor in je hersenen en maakt je nog gevoeliger. E-nummers zitten in de meeste voorverpakte maaltijden.
  4. Wees zeer matig met alcohol of vermijd het. Alcohol kan je slaap beïnvloeden.

 

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 22-06-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis Echinaforce Crème bij bestelling > € 20