Stress op je werk? De do’s en dont’s op een rij

Van vaker nee zeggen tot relativeren

Ilze ter Heide
WhatsApp je vraag

Werkstress, wie krijgt het eigenlijk?

Volgens onderzoek van A.Vogel noemt 66% van de Nederlanders tussen de 25 en 65 jaar het werk als een van de belangrijkste bronnen van stressgevoelens. Vaak zit er echter iets anders achter. Denk aan een groot verantwoordelijkheidsgevoel, hoge eisen aan onszelf, perfectionisme of moeilijk nee zeggen. Toch hebben we daar op het werk dan kennelijk de meeste hinder van. Hoe zit dat nou eigenlijk met die stress op je werk? En wat kun je ermee? We onderscheiden 4 stressgevoelige werktypes en geven de tips per type.

De perfectionist

Alles moet een 10 zijn. Met minder neem je als perfectionist geen genoegen. Maar er schuilt natuurlijk iets heel moois in je perfectionisme. Je hebt je zaakjes voor elkaar, levert onberispelijk werk op en collega’s kunnen 100% op je vertrouwen. Waarschijnlijk krijg je daardoor regelmatig complimenten. Maar vooral in periodes waarin de werkdruk hoog is, kan deze eigenschap je flink in de weg staan. Je hebt veel werk dat je allemaal perfect wilt doen…daar knelt de schoen dan soms. Plus: omdat je alles zo goed doet, kunnen je collega’s nog wel eens de neiging hebben om van alles bij jou over de schutting te gooien. Niet handig voor je arbeidsstress.

4 tips voor de perfectionist:

  1. Verdiep je in je perfectionisme. Probeer te achterhalen waarom je zo perfectionistisch bent. Welke overtuiging zit erachter die zegt dat alles 100% goed moet? En wat mag de prijs zijn? Breng in kaart en schrijf op wat de lasten van je perfectionisme zijn. De inzichten hieruit kunnen je helpen om langzaam de knop om te zetten. 
  2. Realiseer je te allen tijde: heb je een fout gemaakt op je werk? Dan BEN jij niet fout, dan heb je hooguit iets fout geDAAN. Een minderwaardigheidsgevoel of faalangst ligt regelmatig ten grondslag aan je perfectionisme.
  3. Noteer wat er allemaal wél goed gaat. Perfectionisten focussen zich 9 van de 10 keer vooral op wat er allemaal niet goed of minder goed gaat, terwijl het lijstje met successen waarschijnlijk veel langer is. Opschrijven dus! En zichtbaar ergens ophangen.
  4. Stel jezelf regelmatig de vraag: wat is nou het állerergste dat er kan gebeuren als je een steek laat vallen? Ga je dood? Raak je alle geliefden om je heen kwijt? Waarschijnlijk niet. Het stellen van dit soort vragen aan jezelf, kan je helpen te relativeren.

De duizendpoot

Iedere taak die je krijgt, krijgt de hoogste prioriteit. Lastig, want daardoor heb je continu het gevoel dat alles moet gebeuren en alles ook nú. Je mag geen bal laten vallen. Val je onder dit type? Dan loop je vaak een beetje rond als een ‘kip zonder kop’. Dat kan ervoor zorgen dat je erg veel druk ervaart; er hijgt immers continu een taak in je nek en je bent steeds maar aan het jagen en jagen om alles af te krijgen.

3 tips voor de duizendpoot:

  1. Durf om hulp te vragen. Eén van de redenen dat je van alles prioriteit maakt is waarschijnlijk dat je gewoon teveel werk hebt. Je overziet dan soms het grote geheel niet meer, krijgt een brij in je hoofd en gaat daardoor maar ‘als een malle’ aan de slag om alles (maar dan ook alles) gedaan te krijgen. Vragen om hulp (er zijn altijd wel een paar taken die iemand vrij makkelijk kan overnemen) is dan de beste remedie. Niet makkelijk, maar een must om jezelf in bescherming te nemen.
  2. Check regelmatig met je leidinggevende de prioriteiten. Als je er zelf even niet uitkomt, is je leidinggevende degene die zou moeten kunnen aangeven wat de belangrijkste en minder belangrijke dingen zijn om op te pakken.
  3. Durf los te laten. Als je het druk hebt, word je vaak nóg strenger voor jezelf. Tien ballen in de lucht? Dan móeten ze allemaal in de lucht blijven. Maar is het nou echt zo erg om er even 3 of 4 neer te leggen en dan gefocust verder te gaan met de rest? Als je opruimt in je hoofd, werk je efficiënter en heb je uiteindelijk meer tijd over voor die resterende 3 of 4 taken.

De ja-knikker

Nee zeggen is…nou…niet echt je grootste kwaliteit. Je vindt het vervelend om anderen teleur te stellen en daarom zeg je maar ja tegen alles. Met als resultaat dat je omkomt in het werk. En het vervelende is dat je collega’s maar bij je blijven komen, omdat je toch nooit nee zegt. Voor je het weet word je zo slachtoffer van je eigen goedheid.

4 tips voor de ja-knikker:

  1. Kijk en luister eens naar anderen die nee zeggen. Hoe doen zij dat? En wat vind je er eigenlijk van? Soms werkt het erg goed om succesvolle maniertjes van anderen te kopiëren en jezelf eigen te maken. Zeker als je hebt gezien dat ze werken.
  2. Stel een alternatief voor. Misschien wil iemand het vandaag gedaan hebben, maar je zit hartstikke vol. Maar: morgen of overmorgen heb je wél tijd. Zeg dan geen nee, maar zeg: ja hoor, morgen of overmorgen heb ik tijd. Soms is de spoed namelijk lang niet zo hoog als je collega je doet denken.
  3. Wacht even met ja of nee zeggen. Je kunt gerust aangeven dat je er even over moet nadenken of het gaat lukken of niet. Helemaal niet erg.
  4. Verwoord je nee eens anders. Nee is best een hard woord. Misschien voelt het wel lekkerder voor je als je zegt: ‘Sorry, maar het lukt me nu even niet.’ Je zegt hetzelfde, maar het komt heel anders over.

De vreemdeling

Je hebt een baan. Maar eigenlijk zit je niet goed op je plek. Je wilt daarom graag iets anders, maar durft de stap niet te nemen, want…onzekerheid. Werken op een plek waar je je niet prettig voelt kan spanning opleveren. Net zoals werken bij een bedrijf waar het niet goed mee gaat, trouwens.

4 tips voor de vreemdeling:

  1. Ga het gesprek aan met je werkgever. Geef aan – hoe moeilijk ook – wat je dwarszit en wat je eigenlijk zou willen. Misschien zijn er doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf waar je werkt of mag je een cursus doen waarvan je nieuwe energie krijgt.
  2. Zijn er geen andere mogelijkheden voor je binnen het bedrijf? Dan nog hoeft er geen nood te zijn. Soms kunnen jullie er dan samen uitkomen door een vaststellingsovereenkomst op te stellen. Dat is een overeenkomst waarbij je het bedrijf verlaat, maar wél je recht op uitkering behoudt.
  3. Probeer te relativeren. Realiseer je altijd: niets in het leven is zeker. Ook je vaste baan niet. Zekerheid is dus voor alles en iedereen relatief.
  4. Ben je het echt zat? Dan zit er maar één ding op: ga actief op zoek naar een nieuwe werkplek. Stap 1? Zorg voor het perfecte cv en LinkedIn profiel. Op internet vind je talloze tips hiervoor, maar er zijn ook jobcoaches die je kunnen helpen. En verder? Geef je wensen aan bij zoveel mogelijk mensen: vrienden, familie, kennissen, ga naar uitzendbureaus, gebruik social media et cetera.

Laatste wijziging op deze pagina: 07-08-2020

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen

Meld je nu aan! Gratis nieuwsbrieven en specials van A.Vogel

Inspiratie voor een gezond leven!

Het mooiste stukje natuur ben je zelf

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

Schrijf je nu in >