Stijve spieren en gewrichten sinds de overgang

Kom jij ook lastiger je bed uit?

Overgang | Overgangsklachten

barbara Kuiper

Barbara Kuiper
WhatsApp je vraag

Heb je een keer geen last van nachtzweten.....kom je lastiger uit bed. Niemand heeft gezegd dat de overgang een pretje is, maar we kunnen wel kijken naar oplossingen zodat het makkelijker te verdragen is. Wij hebben eerst gekeken hoe het komt dat je spieren en gewrichten stijver kunnen voelen in de overgang en zijn vervolgens op zoek gegaan naar tips hoe jij soepeler je bed uit kunt stappen.

Oorzaak stijve spieren en gewrichten in de overgang

De oorzaak van stijve spieren en gewrichten in de overgang kan zijn de hormonale verandering. Hierdoor ontstaat er een andere verdeling tussen opbouw en afbraak van het kraakbeen. Je lichaam maakt minder oestrogeen aan, wat weer zorgt dat de aanmaak van bindweefsel voor je huid en spieren minder wordt. Daarnaast heeft oestrogeen ook invloed op de doorbloeding van slijmvliezen en op de vochtigheid hiervan. Hierdoor kun je stijve gewrichten ervaren. Dit heeft te maken met het feit dat slijmvliezen minder bescherming bieden waardoor de gewrichten gevoeliger zijn. Hierdoor kunnen bewegingen minder soepel gaan dan voor de overgang. Spierklachten ontstaan doordat er een verandering plaatsvindt in je spierspanning tijdens de overgang. Je spieren hebben meer tijd nodig om op spanning te komen, dat geeft een stijf gevoel.

Tips voor stijve spieren en gewrichten in de overgang

Hoe fijn is het als je je dag goed kunt starten. Dus geen stijve en stramme spieren meer bij het opstaan. Of in ieder geval een stuk minder, waardoor je er geen hinder door ervaart. Inderdaad, dat zou super zijn. Natuurlijk heb je niet alles zelf in de hand. Je maakt nu eenmaal minder oestrogeen aan als je in de overgang bent, dat kunnen we niet veranderen. Maar je kunt zelf wel een aantal tips ter harte nemen om ervoor te zorgen dat je er minder last van hebt.

1. Beweeg voldoende

Blijf in beweging, houd je spieren en gewrichten soepel. Zwemmen is een goede optie. Het water draagt min of meer je spieren, waardoor je ze evenwichtig traint. En door het warme water functioneren stijve spieren beter.

2. Verwen jezelf met een massage

Ontspan door een massage. Laat je spieren en gewrichten los masseren, zodat je je naderhand als herboren voelt.

3. Houd je lichaam warm

Spieren ontspannen beter bij warmte. Kleed je dus goed aan als je op pad gaat. Je kunt beter iets uittrekken omdat je het warm hebt, dan dat je er achter komt dat het kouder was dan je dacht.

4. Voorkom stress

Je ontstekingsgevoeligheid wordt extra getriggerd als je stress hebt. Probeer hier dus zo goed mogelijk op te letten en te luisteren naar je lichaam.

5. Let op je gewicht

Een gezond gewicht draagt bij aan minder gewrichtsklachten in de overgang. Door extra gewicht wordt je lichaam ook meer belast, denk hierbij aan knieën, heupen en enkels.

Probeer dus vooral gezond te leven door goed te luisteren naar je lichaam. Denk om je voeding en probeer voldoende te bewegen, op deze manier worden je spieren en gewrichten niet te veel belast, maar blijven ze wel soepel. En dat zorgt ervoor dat je minder stijve spieren en gewrichten in de overgang hebt.

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 28-11-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis boek Vullen of Voeden bij bestelling > €20

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >