Stemmingswisselingen? Misschien zijn het wel je darmen

Darmflora | Lekker in je vel! | Spijsvertering

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

De verbinding tussen de darmen en hersenen

In de darmen ligt een enorm netwerk aan zenuwen, bijna net zo groot als in de hersenen. Deze zenuwen staan in nauwe verbinding met het immuunsysteem van de darm en met de hersenen. Via een grote zenuw, de nervus vagus, worden signalen uit de darmen doorgegeven aan de hersenen. Deze signalen kunnen fysiek van aard zijn, zoals dat er kramp in de darmen is, maar ook chemisch. In de darmen worden bijvoorbeeld verschillende stoffen aangemaakt, die tevens in de hersenen worden gebruikt, zoals serotonine. Bijna 90% van deze neurotransmitters worden in de darmen aangemaakt. Ze zorgen er daar voor dat de darmen het voedsel kunnen voortbewegen door om en om aan te spannen en te ontspannen. In de hersenen zelf wordt ook serotonine geproduceerd, het reguleert daar de stemming en eetlust.

De invloed van de darmflora, schimmels en gisten

Ook micro-organismen in de darmen maken stoffen aan die de hersenen kunnen beïnvloeden. Zo leven er in de darmen miljarden verschillende bacteriën, zowel goede en slechte, maar ook schimmels en gisten. Goede darmbacteriën maken onder andere boterzuur aan, wat als voedingsbron voor de cellen van de darmwand dient. Ongunstige bacteriën, maar ook een overgroei van schimmels maken meer venijniger stofjes aan. Deze kunnen de darmwand irriteren en voor een lichte ontstekingsreactie zorgen en triggeren. De stoffen die dan vervolgens in het bloed vrijkomen, vinden ook hun weg naar de hersenen en hebben daarbij hun effect op de stemming. Denk er bijvoorbeeld maar aan als je griep hebt of een fikse ontsteking, het immuunsysteem is dan volop actief: je voelt je daardoor lusteloos, hebt geen zin om naar buiten te gaan of veel interactie met anderen te hebben, je stemming is dan ook niet opperbest.

Onderzoek naar de darmen en het effect op de stemming

Uit onderzoek blijkt dat verstoringen in de darmen effect hebben op de hersenen. De darmen sturen door de disbalans in de darmen te sterke signalen naar de hersenen of de signalen worden daar niet goed verwerkt. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de verschijnselen van een prikkelbaar darmsyndroom het hersengebied kunnen beïnvloeden dat te maken heeft met onze emoties. Onderzoeken laten dit zien op een hersenscan. Bij proefpersonen met en zonder klachten werd een ballonnetje in de darm opgeblazen. Bij mensen die geen last van hun darmen hadden was er geen duidelijke reactie te zien in bepaalde hersengebieden, maar bij de mensen met een prikkelbaar darmsyndroom werd ook het gebied waar onprettige emoties worden verwerkt actief. Zij voelden zich tijdens het onderzoek ook emotioneel niet goed, terwijl er verder geen verklaring voor deze gevoelens was.

Nu andersom: gevoelens van stress en het effect op de darmen

Dat stress impact heeft op de spijsvertering weet bijna iedereen. Zo kun je bijvoorbeeld misselijk zijn van angst of het zelfs ‘in je broek doen van angst’. Ook kun je bij stress vaak geen hap door je keel krijgen. Bij gevoelens van stress kan de spijsvertering als het ware eventjes stilgelegd. Waarom? Omdat het zenuwstelsel zich klaarmaakt om te vechten of vluchten. Hierdoor gaat er minder bloed naar de spijsverteringsorganen, kan het voedsel minder goed worden opgenomen en kan ook de slijmlaag die de darmwand bekleedt en beschermt, dunner worden. Wanneer men rustig en kalm is, kan de spijsvertering juist goed zijn werk doen. Af en toe wat spanning voelen is helemaal niet erg, daar kan het lichaam mee omgaan. Maar als de spanning aanhoudt, dan kunnen je darmen daar ook wat van gaan merken. Je kunt dan futloos worden, omdat de darm niet optimaal werkt. Vandaar dat het zo belangrijk is te zorgen voor periodes van rust en ontspanning, zeker tijdens het eten. Kijk geen tv of lees geen kranten als je eet, ga er liever rustig voor zitten. Dek de tafel mooi, geniet van het eten op je bord en kauw rustig. Als je op deze manier een maaltijd eet, kan je lichaam veel beter gebruik maken van de voedingsstoffen die erin zitten. Ook zul je veel minder snel overeten op deze manier.

Tips voor een gezonde darm

Zoals je net hebt kunnen lezen is het verminderen van stress en rustig eten heel belangrijk voor de darmen. Verder kun je de conditie van de darmen versterken door de juiste voeding te kiezen, zeker bij een prikkelbaar darmsyndroom. Zo kan het nuttig zijn te onderzoeken of je op bepaalde voedingsmiddelen gevoelig reageert. Zo zijn lactose, gluten, peulvruchten en fructose stoffen waar je een intolerantie of allergie voor kan hebben. Verder kan vruchtensap uit pak en fruit wat bij de maaltijd gegeten wordt soms ook voor klachten zorgen, het fruit kan gaan gisten in de darmen en daardoor voor krampen en gasvorming zorgen. Genoeg drinken tussen de maaltijden door en voldoende oplosbare voedingsvezels in groenten en fruit, zorgen ervoor dat de voedselbrij zich goed door de darmen kan bewegen waardoor er geen obstipatie ontstaat. Goede vetten zoals die in avocado, noten, olijfolie, kokosolie en vette vis zoals zalm, haring en makreel zitten hebben ook een gunstig effect op de darm.

Meer blogs!

Lekker in je vel Spijsvertering

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 22-06-2017

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >