Stemmingswisselingen in de overgang? 6 tips!

Overgang

Marjolein Schurink
WhatsApp je vraag

Wat zijn stemmingswisselingen en waarom krijg je ze in de overgang?

Stemmingswisselingen zijn voor veel vrouwen één van de vervelendste verschijnselen in de overgang. Niet alleen vanwege het ‘Jekyll en Hyde’ effect – van poeslief verander je in een monster – maar ook omdat het lijkt alsof je de controle over je emoties te verliest.
Je gemoedstoestand verandert continu, je kunt intoleranter naar jezelf en anderen zijn en reageert veel te sterk op situaties die dat eigenlijk niet verdienen. Denk aan woest worden als de trein voor je neus wegrijdt en in huilen uitbarsten als je een kopje koffie uit je hand laat vallen.
Gelukkig weten we dat stemmingswisselingen geen afspiegeling zijn van onze persoonlijkheid, maar dat het gewoonweg een onaangenaam verschijnsel is van een schommelende hormoonspiegel. 9 op de 10 vrouwen krijgt met moodswings te maken tijdens de overgang.
Deze stemmingswisselingen kunnen in alle fases van de overgang voorkomen. Ze openbaren zich wel het vaakst in de eerste fase van de overgang.
In deze fase gaat je lichaam voor het eerst merken dat sommige hormonen (zoals het stemmingsregulerende hormoon serotine) afnemen. Met de daling van de hormoonspiegel, zakt ook je humeur in. Voor veel vrouwen een onverklaarbaar fenomeen, want zij zien op dat moment nog geen directe aanleiding. Hun lijf echter wel.
Naarmate vrouwen verder in de overgang komen en de menstruatie verandert, zullen ze de link gaan leggen: dit hoort bij de overgang.

6 Tips bij stemmingswisselingen in de overgang

1. Zet negatieve energie om in actieve energie

Zit een onbehagelijk gevoel je dwars? Doe er wat mee! Laat het niet pruttelen, maar zet het om in actieve energie. Trek je hardloopschoenen aan, ga naar de sportschool, fietst, zwem, dans! Niet in de gelegenheid om de sportkleren aan te trekken? Even een eindje wandelen in de frisse lucht kan al helpen om de geest weer op te frissen en de gedachten te ordenen.

2. Let op bloedsuikerspiegel

Wist je dat voeding invloed kan hebben op ons humeur? Skip slechte voeding zonder goede voedingsstoffen, veel cafeïne en suikers. Deze producten kunnen voor een dip in de bloedsuikerspiegel zorgen.
Als de bloedsuikerspiegel laag is, kunnen we ons humeurig voelen. Kies liever voor complexe koolhydraten, zoals in volkorenbrood, erwten en bonen. Deze producten krikken het humeur wat op.
Nog een tip: eet kleine maaltijden op gezette tijden. Dit werkt goed voor je humeur, omdat je zo de bloedsuikerspiegel stabieler houdt.

3. Eet magnesiumrijke voeding

Magnesium is goed voor de gemoedstoestand en geestelijke balans. Het geeft extra energie bij vermoeidheid. Magnesium is volop te vinden in noten, avocado’s, peulvruchten, tempeh, vette vis, bananen en groene bladgroenten.

4. Doe één ding tegelijk

Je werd altijd geroemd om je multitask-talent. Als er iemand verschillende ballen in de lucht kon houden, was jij dat wel. Waarom vallen ze nu dan één voor één uit je handen?
Ook weer een hormoondingetje. De daling van het hormoon oestrogeen beïnvloedt namelijk je concentratie en geheugen. Wie dan uit alle macht nog tien dingen tegelijk gaat doen, jaagt zichzelf alleen maar op de kast.
Laat de touwtjes daarom vieren. Denk als een man: doe één ding tegelijk. Heb je hulp nodig, vraag het dan!

5. Knuffel, zoen en streel

In de overgang daalt het hormoon oxytocine, ook wel het zorg- of knuffelhormoon genoemd. Dit hormoon draagt er aan bij dat je behoefte hebt om te zorgen. Ook geeft het rust en een ontspannend gevoel.
Ook al maak je minder aan van dit hormoon tijdens de overgang, je kunt er wel wat aan doen om het op peil te houden. Knuffel, zoen, steel en vrij! Door intieme aanrakingen wordt dit hormoon aangemaakt.
Nog beter: kom tot een orgasme. Hierbij komt een grote hoeveelheid van dit hormoon vrij. Vandaar dat mensen na een goede vrijpartij veel relaxter en vrolijker zijn.

6. Extra hulp uit de natuur

Soms heb je van die dagen dat het even niet lekker loopt. Op zulke momenten kun je best wat extra ondersteuning gebruiken.
Passiflora Rustgevend Emotionele Balans bevat een krachtige combinatie van kruiden en mineralen die jou kunnen helpen in deze situaties.
Passiebloem helpt bij innerlijke onrust, citroenmelisse en Valeriaan bij stemmingswisselingen, Magnesium helpt bij prikkelbare gevoelens en vermoeidheid. En tenslotte helpt zink evenwichtig te blijven in stress-situaties.

Onze tip!

Passiflora Emotionele Balans. Met Magnesium citraat in balans | A.Vogel

30st

€ 11,99

In winkelwagen

Passiflora Rustgevend Emotionele Balans

Nieuw! Passiflora Rustgevend Emotionele Balans bevat een krachtige combinatie van kruiden en …
Meer info >

Voedingssupplement. Lees voor gebruik de gebruiksaanwijzing.

Laatste wijziging op deze pagina: 22-06-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Tijdelijk Molkosan Fruit (t.w.v. € 6,99) cadeau bij uw bestelling > € 20. Lees meer