Smoothies maken? Aan de slag met superfood en super-smoothies!

Voeding | Kinderen | Energie | Kruiden | Lentekuur | Spijsvertering

Krista van der Horst

Krista van der Horst
WhatsApp je vraag

Sssssuperfood voor ssssupermensen!

Superfood bevat veel antioxidanten. Van antioxidanten wordt gedacht dat ze de schade aan lichaamscellen bestrijden, het immuunsysteem stimuleren, de ontgiftingsmechanismen van het lichaam ondersteunen en waarschijnlijk zelfs het verouderingsproces vertragen. Felle kleuren in fruit en groenten wijzen er meestal op dat deze soorten veel antioxidanten bevatten. Verwerk ze dus regelmatig in je dagelijkse voeding en start er vandaag mee! Varieer ook eens met superfoods als hennep-zaad, kokos en cacao; superfood is meer dan alleen groente en fruit!

Superfood Top 5

  1. Bosbessen
  2. Broccoli
  3. Spinazie
  4. Cacao en pure chocolade
  5. Kokosnoten en kokosproducten

Supertip: smoothies maken als ontbijt!

Superfood-proof ontbijten? Smoothies maken is mijn tip! Maak een smoothie met bosbessen en kokosmelk (tip: bosbessen zijn in bijna elke supermarkt ook in handige diepvriesverpakkingen verkrijgbaar). Nóg gezonder? Voeg dan wat rauwe spinaziebladeren toe. Klinkt gek, maar dat proef je niet in de smoothie. En je krijgt wél alle gezonde voedingsstoffen binnen.

Felle kleuren zijn super

Ook tijdens de lunch en de avondmaaltijd zijn superfoods goed en makkelijk te verwerken. Makkelijke vuistregel? Kies felgekleurde groenten en fruitsoorten. Kook bijvoorbeeld eens een soep met rode paprika en ui. Eet een salade van kiemen, tomaat, ui en zoete puntpaprika. En ‘snack’ met blauwe druiven, pruimen of aardbeien óf zelfs een stukje chocola. Maar doe dat laatste dan wel puur, chocolade met een cacaogehalte van 72% of meer is goed.

Smoothies maken? Experimenteer!

Het belangrijkste bij het maken van een smoothie is: heb lef, experimenteer en ervaar wat lekkere én fijne combinaties zijn.

Kies voor het maken van de sappen bij voorkeur voor biologisch geteelde groenten en fruit. Het fruit moet rijp zijn. Het beste kan je  een blender of staafmixer gebruiken.
Alle groenten en vruchten die voldoende water bevatten, kan je in de blender doen. Bijvoorbeeld:

  • spinazie!
  • raapstelen
  • boerenkool
  • gember
  • rode bieten
  • andijvie
  • wortelen
  • komkommer
  • courgette
  • witte kool
  • rodekool
  • bleekselderie
  • tomaten
  • en broccoli

Met al deze groenten krijg je supergezonde (groene) smoothies!

Ook slim om erin te doen:

  • Chiazaad
  • Hennepzaad
  • Goji Bessen

Je kan de smoothie puur drinken of ze verdunnen met wat bronwater, yogurt of kokosmelk. Vruchten zoals bananen en avocado’s bevatten weinig sap. Mix ze daarom samen groenten en fruit die veel sappen bevatten.
Gebruik zoveel mogelijk van de groente, ook de stelen en het blad.

smoothies maken met rood-fruit-superfood

 

 

 

De smaak verbeteren

Sommige groentesappen smaken wat bitter. Verbeter de smaak als volgt:

  • Pers of centrifugeer kruiden mee: bijvoorbeeld marjolein, anijs, tijm, foelie, kervel, dragon, basilicum, citroenmelisse of knoflook. Voeg aan groentesappen een beetje honing toe voor een betere smaak.
  • Sinaasappelsap, druivensap, appelsap, ananassap kan je direct drinken. Hun smaak is perfect.
  • Sap van bosbessen, aalbessen, bramen, abrikozen, perziken, pruimen, kruisbessen, kersen en frambozen is wat zuur.
  • En de topper! Ingevroren frambozen, blauwe bessen of bramen toevoegen!
  • Doe ook eens notenmelk in de smoothie (van bijvoorbeeld amandel of hazelnoot, te koop bij de natuurvoedingswinkel).

Bewaren

Een smoothie smaakt op zijn best als je hem direct na het maken opdrinkt. Bewaren in de koelkast kan ook voor een dag. Invriezen kan ook: meerdere smoothies bereiden voor de hele week en ze daarna invriezen. Sommige ingevroren smoothies zullen gaan schiften waardoor ze een andere kleur krijgen. Dit is niet erg; door er even in te roeren (of de smoothie een minuutje in de blender te stoppen) zal de smoothie weer een gladde structuur krijgen.

Ken je de recepten van A.Vogel al? Smoothie-maken

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 22-06-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis boek Vullen of Voeden bij bestelling > €20

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >