Wat heeft reuma te maken met een herfstdip?

7 tips voor een goed humeur

Lifestyle | Spieren en gewrichten

Mieke Deiman leven met reuma en artrose

Mieke Deiman
WhatsApp je vraag

Reuma zorgt bij veel mensen voor chronische pijn en bewegingsbeperking. Daardoor zullen bepaalde zaken minder goed en soepel lopen. Door de pijn kun je ook minder goed tegen een stootje, waardoor je op je werk of in je gezin tegen problemen aan kunt lopen. Mensen met chronische pijn ervaren daarom, volgens verschillende onderzoeken, een verminderde kwaliteit van leven.
Als je dit zo op een rijtje zet, is het niet vreemd dat mensen met reuma een grotere kans hebben op depressieve klachten. Dat kan variëren van een dip tot een burn-out en depressie. En juist als de blaadjes gaan vallen, voel je je extra kwetsbaar. Wat moet je weten over een dip, burn-out en depressie in relatie tot reuma?

Heb ik een depressie of een burn-out?

De grens tussen een dip of een depressie is niet precies te trekken. Over het algemeen is een dip van tijdelijke aard; je voelt je een paar dagen wat moe of neerslachtig. Officieel wordt de diagnose 'depressieve stoornis' gesteld als klachten minimaal twee weken aanhouden en er sprake is van serieus lijden. Een herfstdip of winterblues moet je daarom serieus nemen, want ook deze kunnen leiden tot een depressie.
Hoewel een burn-out vaak werkgerelateerd is en een depressie verschillende levensgebieden beïnvloedt, hebben deze twee diagnoses ook veel overeenkomsten. Een belangrijk onderscheid is dat depressieve mensen niet meer van dingen genieten waarvan ze voorheen wel genoten. Mensen met burn-outklachten genieten doorgaans nog wel van dingen, maar hebben weinig energie om activiteiten te ondernemen.

Donker en guur? Daar komt de dip!

Vanaf het moment dat de 'r' in de maand zit, zitten we in de tijd van het jaar dat we gedurende de dag soms meer kunstmatig licht zien dan daglicht. Maar om als mens goed te functioneren, hebben we wel dat daglicht nodig. Daglicht speelt een belangrijke rol bij het regelen van onze biologische klok, de aanmaak van hormonen en onze slaap.
Als al die zaken ontregeld zijn, zal dat direct effect hebben op je humeur en je energielevel. Ruim een miljoen Nederlanders voelen zich in de herfst- en wintermaanden meer moe en lusteloos, hebben minder energie en kunnen zich neerslachtig voelen. De één is hiervoor gevoeliger dan de ander.
Reuma kan dit effect versterken. Bijvoorbeeld omdat mensen met reuma minder buiten komen omdat ze meer pijn ervaren. Jammer, want daardoor vang je ook minder vitamine D op (de zonvitamine!). Een belangrijke vitamine, omdat het ontstekingscellen in je lichaam tot rust kan brengen.

Depressie door je hersenen

Als we inzoomen op een depressie, dan blijkt dat mensen met reuma hier meer kans op hebben dan mensen zonder reuma of een andere chronische aandoening. Zo'n vier op de tien mensen met reuma kampt met depressieve klachten. De oorzaak wordt vaak gezocht in de pijn die mensen met reuma (bijna) dagelijks voelen en het effect daarvan op de kwaliteit van leven. Denk aan functionele beperkingen en gezondheidsschade.

Een kijkje in het brein

Maar er is nog iets dat invloed kan hebben, namelijk je hersenen. Het overactieve afweersysteem dat bij reuma een rol speelt, verstoort namelijk ook het beloningssysteem in de hersenen. Het heeft effect op een hersengebied dat negatieve emoties onderdrukt.
Dit proces heeft te maken met cytokines: eiwitten die betrokken zijn bij de afweer en die ontstekingen kunnen verergeren. Wie reuma heeft, heeft vaak ook te veel cytokines in het bloed. Hoge concentraties cytokines in het bloed blijken effect te hebben op de afbraak van neurotransmitters; de boodschapperstoffen van zenuwcellen in de hersenen. De cytokinegolf die samengaat met ontstekingen, kan dus ook de depressieve klachten verergeren of veroorzaken. Je voelt je lusteloos, hebt minder zin om te eten, valt af en wordt slaperig.

Minder plezier

Ook blijkt dat mensen met reuma een verminderde gevoeligheid van het beloningssysteem in de hersenen hebben. De drempelwaarde die nodig is voor het activeren van het beloningssysteem stijgt met het opkomen van een afweerreactie. Dat verklaart misschien waarom mensen met reuma minder snel een plezierig gevoel hebben.

7x een humeur-boost

Tegen een dip of burn-out is geen simpele kuur of app, maar je kunt wel goed naar je lichaam luisteren en actief blijven. Deze zeven tips kunnen je helpen om je humeur een boost te geven.

1. Mooie-momentenpot

Vaak gaat de tijd ontzettend snel en onthouden we vooral de minder leuke dingen. Om je komend jaar te focussen op de mooie momenten, roep je een mooie-momentenpot in het leven. Hierin stop je een jaar lang herinneringen en foto's. Aan het eind van het jaar kun je stilstaan bij al het goeds dat het jaar je gebracht heeft.

2. Zenmomentje

Neem de tijd om te ontdekken wat je kunt doen om rustig in je hoofd te worden - lezen, mediteren, wandelen - en neem dan ook de tijd om te doen wat goed voor je is.

3. De feel good-afspeellijst

Vooral de ochtenden zijn in de herfst en winter zwaar. Het is nog donker buiten, je bed is zo lekker warm... Zet dan muziek op waar jij een positieve associatie mee hebt. Je zult merken dat je dan veel gemakkelijker in je kleren schiet. Je kunt natuurlijk ook je eigen vrolijke afspeellijst maken voor overdag.

4. Ga op pad

Geocoachen, een klompenpad lopen, een dagje fotograferen... Ga eropuit en doe iets wat je leuk vindt.

5. Plezierlijst

Noteer zo'n twintig activiteiten die nog geen onderdeel uitmaken van je dagelijkse routine en die je leuk vindt om te doen. Van tekenen tot taart bakken of een museum bezoeken. En plan ze vooral ook in, zodat je elke dag/week/maand iets hebt om naar uit te kijken.

6 Neem adem en zorg voor lucht

Elke dag vijf minuten bewust ademen - rustig, regelmatig en diep via je buik - kan veel energie opleveren. Ook je huis kan wel wat frisse lucht gebruiken. Open dus wat vaker de ramen - ja, ook wanneer de 'r' in de maand zit - en zorg voor een goede luchtvochtigheid: tussen de 50 en 70 procent.

7. Kook tegen een dip

Een goed humeur komt uit de pan. Ga dus koken tegen een dip en zorg voor een blij gevoel.

  • boodschappenlijstje voor meer rust: valeriaan, banaan, lavendel, kamille, meidoorn, amandelen, lijnzaad, honing, zonnebloempitten, melk;
  • boodschappenlijstje voor een beter humeur: vis, noten, banaan, ei, raapsteel, broccoli (kiemen), groene thee, bladgroenten, grapefruit, abrikozen.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 13-11-2018

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >