Oorzaken en behandeling van slapeloosheid: slaaphygiëne

Slaap

Krista van der Horst

Krista van der Horst
WhatsApp je vraag

De oorzaken van slapeloosheid

De mogelijke oorzaken van slapeloosheid zijn erg veelzijdig. In de eerste plaats wordt slapeloosheid vaak veroorzaakt door externe invloeden, zoals geluidshinder, lichthinder, etc.

Daarnaast kan het zijn dat lichamelijke aandoeningen ervoor zorgen dat je slecht slaapt. Vaak gaat het dan om aandoeningen die pijn of jeuk veroorzaken, maar ook hormonale aandoeningen kunnen de nachtrust verstoren. Ook mensen met gevoelens van angst, benauwdheid of stress lijden meer aan slapeloosheid.

Tenslotte is het mogelijk dat slapeloosheid een gevolg is van overmatig alcohol- of cafeïnegebruik voor het slapengaan. Doorgaans gaat het inslapen dan wel sneller, maar word je vroeg weer wakker.

Meestal is er echter geen rechtstreekse oorzaak van slapeloosheid te vinden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je slecht slaapt door stress die samenhangt met gebeurtenissen overdag, of dat de slapeloosheid aangeleerd is. Dat betekent dat er bij het ontstaan van de slaapklachten een duidelijke oorzaak aan te wijzen was, maar dat de slapeloosheid bleef bestaan na het wegvallen van deze oorzaak. Een slechte slaap werd op die manier ‘aangeleerd’.

Behandeling van slapeloosheid

Ter behandeling van slapeloosheid is het belangrijk om op je voeding te letten. Aangezien je spijsvertering ’s nachts op een laag pitje staat, vermijd je laat op de avond best zware, eiwitrijke maaltijden. Laat cafeïnehoudende dranken, zoals koffie, thee en cola na 18u staan.

Tips voor slapeloosheid: een goede slaaphygiëne

Als je kampt met slaapproblemen, doe je er goed aan om een vast slaappatroon te ontwikkelen. Een goede slaaphygiëne is de beste tip voor slapeloosheid!

Regelmaat inbouwen is de eerste stap naar een goede slaaphygiëne. Ga elke dag rond hetzelfde tijdstip slapen en probeer altijd op hetzelfde tijdstip op te staan. Bouw tevens een vast slaapritueel in en drink voor je gaat slapen een glas warme melk, neem een bad of lees een ontspannend boek. Lichte slapers kunnen oordopjes nemen, zodat hun nachtrust niet verstoord kan worden door lawaai.

Daarnaast is het belangrijk dat de slaapkamer volledig in het teken staat van het slapen. Vermijd daarom activiteiten zoals eten, drinken en televisie kijken in de slaapkamer. Zorg ook voor een aangepaste slaapomgeving: een aangename temperatuur, verduisterende gordijnen en voldoende frisse lucht.

Probeer tenslotte niet te veel na te denken in bed. Alleen al de gedachte dat je niet kan slapen, veroorzaakt slaapproblemen.

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 02-11-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!