Word een ochtendmens in de wintermaanden

Tips tegen een ochtendhumeur en handvatten om niet meer te snoozen

Slaap | Lekker in je vel!

barbara Kuiper

Barbara Kuiper
WhatsApp je vraag

Nog even blijven liggen. Hoe kouder het buiten is, hoe heerlijker het is om nog een keer om te draaien in je bed. Toch blijft de realiteit vaak dat je moet werken, kinderen hebt of andere afspraken. Tijd om uit bed te gaan! In dit artikelen geven we je tips tegen een ochtendhumeur en handvatten om het snoozen te vermijden.

7 tips tegen een ochtendhumeur

Doe niet zo chagrijnig! Krijg je dat vaak in de ochtend te horen? Dan is de kans groot dat jij een ochtendhumeur hebt. En het is makkelijker gezegd dan gedaan om het te voorkomen. Het is namelijk niet zo dat het te maken heeft met je karakter. Je biologische klok is hier grotendeels verantwoordelijk voor.

Wil je een ochtendhumeur zo goed mogelijk proberen te voorkomen? Pas dan onderstaande tips toe:

  1. ga op tijd naar bed. Voldoende nachtrust zorgt ervoor dat je uitgerust wakker wordt. En als je uitgerust bent, zul je minder snel chagrijnig zijn;
  2. zet voor het slapen gaan op tijd je tv, laptop of mobiel uit. Door dit te doen kun je gemakkelijker inslapen. Ben je nog niet moe? Lees dan een boek;
  3. neem 's ochtends de tijd. Zet je wekker vroeg genoeg en zorg dat je voor alles wat je wilt doen voldoende tijd hebt. Hierdoor kom je niet in tijdsnood en ben je minder gehaast;
  4. plan vooruit. Maak 's avonds je lunch voor de volgende dag klaar, zodat je in de ochtend niet teveel handelingen hoeft te doen en teveel hoeft na te denken;
  5. zorg voor voldoende daglicht. Dit zorgt er namelijk weer voor dat je het slaaphormoon melatonine aanmaakt en gemakkelijker in slaap valt;
  6. smile! Als je weet dat je last van een ochtendhumeur hebt, probeer dan als je wakker wordt te glimlachen en te denken aan iets leuks wat je de dag (of week) daarvoor hebt gedaan;
  7. bespreek het. Laat degenen die jij in de ochtend tegenkomt weten wat je wel en niet kunt hebben, zodat ze er rekening mee kunnen houden.

7 tips tegen snoozen

Hoeveel wekkers zet jij 's avond aan? En hoe vaak druk jij op de snoozeknop voordat je uit bed stapt? Wakker worden van de wekker wordt vaak als onprettig ervaren, vandaar dat we vaak nog een keer en nog een keer en nog een keer snoozen. Maar waarom zouden we ons zo vaak en zo lang kwellen door meerdere keren per ochtend wakker te moeten worden? Dat kan onze stemming in de ochtend nooit goed doen.

Ga het snoozen tegen met deze 7 tips:

  1. gebruik een app op je telefoon. Er zijn er tegenwoordig heel veel te vinden die je slaap analyseren. Door dit te doen kan de app bepalen wanneer je het beste uit je slaap gewekt kunt worden. Natuurlijk geef je wel een tijd aan waartussen je wakker moet worden. Bekijk bijvoorbeeld de app: sleep cycle.
  2. zet je wekker aan de andere kant van je slaapkamer. Hierdoor moet je er wel uit, mits je de hele buurt wakker wilt maken;
  3. ga op tijd naar bed. Net als bij het ochtendhumeur kan voldoende slaap helpen bij het gemakkelijk uit bed komen;
  4. kies een leuk melodietje. Door met een vrolijk muziekje wakker te worden kom je ongetwijfeld sneller en met minder moeite uit bed dan met zo'n typische wekker beltoon;
  5. denk aan de voordelen als je stopt met snoozen. Je kunt of langer uitslapen, omdat je de wekker zet op het tijdstip dat je echt uit bed moet. Of je hebt 's ochtends meer tijd waardoor je rustig aan kunt doen;
  6. ga voor ritme. Door 's avonds altijd op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en 's ochtends op hetzelfde tijdstip op te staan, creëer je ritme. Door dit elke dag vol te houden, kom je gemakkelijker uit bed;
  7. kies voor lichtere gordijnen. Als je 's ochtends wakker wordt en je kamer is niet zo pikkedonker, dan is het makkelijker om op te staan.

Een ochtendmens in de wintermaanden

Een paar simpele tips die kunnen zorgen voor grote impact in de ochtend. Waardoor je gemakkelijker kunt opstaan in de wintermaanden en die ervoor zorgen dat het 's ochtends iets gezelliger in huis wordt.

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 06-11-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis boek Vullen of Voeden bij bestelling > €20

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >