Tips die je helpen om te blijven bewegen

Hoe zorg je dat je niet afhaakt na een paar maanden?

Lifestyle | Overgang

barbara Kuiper

Barbara Kuiper
WhatsApp je vraag

Afvallen, meer energie, gezonder leven. We kunnen doelen genoeg bedenken om meer te gaan bewegen, maar toch blijft de motivatie een dingetje. Een keer geen zin om te bewegen zorgt er vaak voor dat je de keer daarna en daarna ook niet gaat. Met als resultaat dat je helemaal niet meer extra beweegt. Komt dit doordat het doel dat je hebt gesteld niet echt een wens van jou is? Probeer je naar de maatstaven van de omgeving te bewegen? Of wil je gewoon te veel tegelijk?

Intrinsieke en extrinsieke motivatie

Je hebt twee soorten motivatie: intrinsieke en extrinsieke. Als de motivatie vanuit jezelf komt en er geen dwang of verwachtingen van buitenaf zijn, spreek van je intrinsieke motivatie. Je motiveert jezelf om een door jou gesteld doel te behalen. Daarentegen wordt je bij extrinsieke motivatie gemotiveerd door anderen. Vaak staat er een beloning en soms een consequentie tegenover bij het wel/niet behalen van je doel.
In beide gevallen kun je het doel bereiken, maar de vraag is wanneer iets blijvend is en je echt je gedrag hebt veranderd. Vaak is het antwoord dat als je zelf gemotiveerd bent je het langer volhoudt. Je doet het op zo'n moment echt voor jezelf en hebt er dan sneller plezier in. Wat je niet moet vergeten is dat jezelf motiveren enorm lastig kan zijn. Want naast dat je de beste motivator voor jezelf bent, ben je direct ook je eigen grootste vijand. Want wie maakt je wat als je iets niet doet?
Met onderstaande tips wordt het gemakkelijker om jezelf te blijven motiveren om te bewegen.

5 tips die je helpen om te blijven bewegen

1. Bepaal je doel

Wat wil je nu echt bereiken? En dan heb ik het over een doel dat niet sociaal gewenst is, maar waar jij gelukkig van wordt. Maak dat doel concreet  en deel het op in kleine stapjes. Wil je gezonder leven? Start dan bijvoorbeeld met bewegen. Als je je dat eigen hebt gemaakt, kun je beginnen aan de volgende stap. Door het op te delen, heb je veel kleinere doelen die je sneller zult behalen. Wat uiteindelijk een goed gevoel geeft, je nieuwe energie geeft om er mee door te gaan en waardoor je jezelf kunt blijven motiveren.

2. Doe wat je leuk vindt en wat past in je leven

Kijk eens zo objectief mogelijk naar je leven. Hoeveel tijd heb je per week om te bewegen? Op welke dagen kun je daar tijd voor vrij maken? Als je dat inzichtelijk hebt, kun je nagaan wat je in die tijd kunt doen om extra te bewegen. Kies vervolgens wat je leuk vindt en blokkeer de momenten dat je gaat bewegen in je agenda. Op die manier heb je geen excuus meer om niet te gaan. Als je iets doet wat bij je past en wat je leuk vindt, wordt het veel makkelijker om jezelf te stimuleren te blijven bewegen.

3. Beloon jezelf

Het leven wordt veel leuker als je je successen viert. Dus heb je je doel behaald, ga het vieren! Trakteer jezelf op een lekkere massage, een boek of een nieuw kledingsetje. Heb je subdoelen om een hoger doel te bereiken? Dan kun je voor de subdoelen een kleinigheidje als beloning doen en wanneer je het einddoel hebt bereikt jezelf verwennen met iets groters.

4. Wees eerlijk tegen jezelf

Misschien wel één van de belangrijkste tips: wees eerlijk tegen jezelf. Denk je na een paar maanden dit wordt niets, of valt de activiteit waarvoor je bent gegaan toch tegen. Erken dat en ga vol goede moed op zoek naar iets anders wat wel bij je past. Missschien was deze activiteit het niet, maar hierdoor ben je wel weer een stapje dichter bij wat je wél leuk vindt. Ga net zo lang door tot je iets passends hebt gevonden.

5. Gezellige playlist en kleding waar je je prettig in voelt

Heb je voor een activiteit gekozen die je alleen doet, dan is de tip: maak het zo leuk mogelijk voor jezelf. Koop (sport)kleding waar je je prettig en mooi in voelt. En stel een playlist samen waar je van gaat stralen en met een beat waar je goed op loopt. Zorg ervoor dat je playlist in ieder geval langer duurt dan de tijd waarin je gaat sporten, zodat je gemotiveerd blijft en eigenlijk baalt als je die niet helemaal kunt afluisteren.

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 01-08-2018

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis Cinuforce neusspray (t.w.v. € 7,97) bij bestelling > € 20

Samen door de overgang. Ontvang gratis e-mails met tips van Magda

tip

Samen door de overgang. Ontvang gratis tips.

Inschrijven >>