Moe? 5 tips om met je emoties om te gaan

Energie | Lekker in je vel!

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Tip 1: neem geen grote beslissingen als je moe en emotioneel bent

Dit lijkt zo voor de hand liggend, maar vaak kun juist als je moe bent de neiging hebben, om in moeilijke situaties sneller beslissingen te nemen om er maar vanaf te zijn (ik maak me hier zelf nog regelmatig schuldig aan). Maar vaak zijn de beslissingen die je dan maakt, niet zo verstandig, waardoor je later met de gebakken peren zit. Op het moment dat je boos, verdrietig of gestrest bent is het veel verstandiger even tijd te bouwen en geen toezeggingen te doen. De zin: ik denk er even over na en kom er later op terug, geeft je ruimte ook je rationele verstand bij het nemen van de beslissing te betrekken.  Dit kun je toepassen op alles: van het tekenen van contracten, aannemen van werk als je al tot je oren vol zit, tot beslissingen over relatieconflicten enzovoort. Het spreekwoord: ergens een nachtje over slapen, is helemaal zo gek nog niet!

Tip 2: druk je emoties niet weg maar doorvoel ze

Emoties zitten niet in je hoofd maar in je lijf. Als je boos bent, spannen je spieren aan, gaat je hart sneller kloppen en je bloeddruk stijgt. Als je angstig bent, breekt het zweet je uit en ook verdriet kun je vaak letterlijk aan den lijve ondervinden. Bij emoties helpt het niet ze weg te drukken, ze zullen later altijd weer als een venijnig aapje uit de mouw komen. Veel verslavingen zijn gebaseerd op het wegdrukken van emoties. Beter is het je emoties met een open houding tegemoet te treden. Als je onder het bed kijkt is het monster nooit zo eng als je dacht. Door heel nauwkeurig te scannen wat er in je lijf gebeurt zonder daar een oordeel aan te geven zullen je emoties langzaam kalmeren. Probeer het maar eens als je gespannen bent, waar voel je de spanning precies? Wat gebeurt er in je lijf? Wees zo nauwkeurig mogelijk. Bijvoorbeeld: mijn hart klopt snel, ik voel een bal ter hoogte van mijn navel, mijn benen worden warm. Blijf het proces volgen en probeer niet je gedachten ertussen te laten komen: van o jee ik heb zoveel stress, ik red dit niet, andere mensen zien het aan me enzovoort.

Tip 3: heb zelfcompassie

Bij kinderen is het vaak heel mooi te zien hoe de relaties tussen emoties en vermoeidheid werkt. Zodra de vermoeidheid toeslaat kan zelfs het liefste engeltje veranderen in een draakje. Mokken, zeuren, dralen, schreeuwen, huilen alles komt er uit. En wat doe je dan als ouder? In plaats van boos te worden (tenzij je zelf erg moe bent ;-) ) zie je vaak direct dat het allemaal terug te leiden is tot vermoeidheid. Hop naar bed ermee, dan heb je er geen kind aan. Zo zou je ook met jezelf om moeten gaan, het heeft geen zin jezelf op je kop te geven als je moe en emotioneel bent. Begrijp wat er gebeurt en kijk of je zo snel mogelijk rust kan nemen. Soms is een paar minuten diep ademhalen al voldoende om weer tot jezelf te komen. Ook een powernap van 15 tot 20 minuten kan er in een druk leven voor zorgen dat je toch aan je broodnodige rust komt.

Tip 4: eet goed

Wat wil je eten als je moe bent? Gestoomde broccoli en zalm? Nee, eerder zullen de koekjes en chocola je naam roepen. En een dikke pasta met roomsaus wil ook nog wel. Als je moe bent, zal je lijf signalen afgeven om zo snel mogelijk ergens energie vandaan te halen en die snelste manier is: SUIKER! En toegegeven, het werkt ook echt. Van een blikje cola krijg je even een boost, maar het vervelende met veel suiker eten is dat het tegelijkertijd je lichaam enorm uitput. Je lichaam moet overuren draaien om al die suiker uit het bloed te halen en vervolgens krijg je een bloedsuikerdip. Bij vermoeidheid is het wel goed om koolhydraten te eten, maar je doet jezelf veel meer plezier deze uit de juiste bronnen te halen. Zo is een warme kom havermout met amandelmelk en honing echt comfortfood. Of kies voor een lekkere zuurdesemboterham met avocado. Ook zoete aardappels of een banaan doen wonderen voor je energieniveau.

Gezond ontbijten zwangerschap met havermout? Havermout-recepten

Tip 5: stel prioriteiten

Als je erg moe bent, kun je het beste crisismanagement toepassen. Stel jezelf bij alles de vraag? Is dit nu echt nodig of kan het wachten? Wat heb ik NU nodig om me beter te voelen? Zo kan die afwas best wel even wachten en hoef je ook niet op alle sociale verzoeken in te gaan. Tegenwoordig is het leven vaak zo druk dat het googelen is om alle ballen in de lucht te houden. We willen: én een carrière, én een fijne relatie, én een goede ouder zijn, én een rijk sociaal leven, én sporten. De lijst is eindeloos. Laatst las ik een mooi interview in de Volkskrant met de filosoof en schrijver Alain de Botton over onze zucht naar het perfecte leven op alle vlakken. Hij stelt dat dit streven helemaal niet haalbaar is; het leven is niet perfect en door dit na te streven heb je juist een grotere kans ongelukkig te worden. Dus laat gerust eens wat ballen vallen, het zal je rust en ruimte opleveren.

Lees ook deze blogs:

Vermoeidheid? 10 tips om meer energie te krijgen

10 tips om je veerkacht te verhogen

Voedingstips voor de stresskip

Leer luisteren naar je lichaam met deze tips!

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 02-11-2017

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >