Mindfulness in de overgang? Doen!

Door Leen Steyaert

Lekker in je vel!

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Hormoonschommelingen

Door de hormoonschommelingen word je intuïtiever en kun je soms minder goed relativeren. Je reacties op je omgeving kunnen heftiger zijn. Je voelt sneller aan of iets onrechtvaardig of niet eerlijk is. Mede daarom is het nu hét moment om je emotionele rugzak uit te laden.

Dingen uit je verleden die je niet hebt verwerkt, kunnen nu plots naar boven komen. Misschien heb je jarenlang bepaalde zaken verdrongen of had je de moed niet om eraan te werken? Nu heb je geen keuze meer: als je een (emotioneel) gezonde “oude“ dag wilt, is het nu hoog tijd om alle zaken waar je tegenaan loopt aan te pakken, of ze nu emotioneel of fysiek zijn.

Emoties en overgangsverschijnselen

Als je weerstand blijft bieden tegen alles wat er in je omgaat of in je lichaam gebeurt, dan kunnen de zorgen en negatieve gedachten alleen maar groter worden. Door je innerlijke stem te negeren, kan je zelfs meer opvliegers ervaren. Mijn motto is: wees dankbaar voor je opvliegers, ze komen je iets vertellen. Hoe meer opvliegers je krijgt, hoe minder je leeft volgens de noden die je lichaam in deze periode van transformatie vraagt.

Bovendien is je overgang ook de periode waarop ingrijpende gebeurtenissen je leven kunnen beheersen. Ouders die extra hulpbehoevend zijn, je kinderen die het huis uit gaan, veel zorgen op je werk omdat je nu een verantwoordelijke functie hebt of omdat je te hard werkt en het eigenlijk niet graag meer doet of meer naar vrije tijd voor jezelf verlangt.

Mindfulness in de overgang

Je kunt de overgang niet overslaan maar je kunt wel met de juiste intentie op een goede fysieke en psychische manier de dingen aanpakken. Het belangrijkste is dat je je wel degelijk bewust bent van de nieuwe fase die aangebroken is. Mindfulness is een wetenschappelijk onderbouwde aandachtstraining die je beter leert omgaan met stress, piekeren, burn-out, depressie, slapeloosheid en pijn, maar die ook de creativiteit en de manier waarop je communiceert stimuleert.

Mindfulness kan in de periode van de overgang (maar ook in andere fasen in je leven) een heel mooie rol spelen. Mindfulness betekent bewust aandacht geven aan het hier en het nu zonder te oordelen. Je gevoelens, gedachten en lichamelijke gewaarwordingen zoals angst of opvliegers ervaren zonder er commentaar op te geven, maar er bewust mee omgaan. Hierdoor kun je beter accepteren wat er op dat moment “is” waardoor je meer zelfinzicht en rust ervaart. Je bent beter in staat om je leven een nieuwe vorm te geven en vooral je hart te volgen.

De voordelen van mindfulness

Als je zeer regelmatig mindfulness beoefent zal je snel veranderingen merken. Deze zijn uiteraard verschillend voor iedere vrouw, maar de volgende veranderingen komen vaak voor:

  • je ervaart minder opvliegers of ander lichamelijk ongemak;
  • je voelt dat het moment gekomen is om goed voor jezelf te zorgen en niet steeds eerst voor de anderen;
  • je kunt beter afstand nemen van de dingen en verzet je minder tegen de veranderingen in je lichaam;
  • je wordt creatiever en meer ondernemend. Je ontdekt en probeert nieuwe dingen!

Mindfulness oefeningen

Mindfulness klinkt misschien nogal zweverig, maar zoals je merkt is het dat helemaal niet. Het gaat er om je bewust te worden van jezelf. Deze simpele oefeningen helpen je hierbij:

1. Geef aandacht

Besteed al je aandacht aan datgene waar je mee bezig bent. Probeer niet af te dwalen. Focus op je huidige activiteit, zonder krampachtig te zijn. Blijf met je aandacht bij de taak tot ze voltooid is, dus zonder je te verliezen in opdringerige gedachten en oordelen. Dwaalt je mind (je gedachten) af, merk het dan op en breng je aandacht terug naar je taak. Geef jezelf een groot compliment dat je deze taak in volledige mindfulness hebt volbracht! Begin met kleine dingen, bijvoorbeeld huishoudelijke taken (aardappelen schillen, stof afnemen, dweilen), eten (enkel aan je eten denken, niet lezen), een wandeling doen, …

2. Voel je lichaam

Om het even wat je doet, voel steeds je lichaam, voel je ademhaling, voel je hartslag, voel je voeten op de grond, voel je benen, voel je rug, voel je baarmoeder, voel je buik, voel je armen, voel hoe je lichaam loopt, voel hoe je lichaam zit. Besef eens wat je lichaam allemaal voor je doet, zonder je ooit om een wederdienst te vragen. Wees dankbaar voor alles wat je doet met behulp van je mooie lichaam, ook voor je opvliegers en alle andere signalen die je lichaam je geeft tijdens de nieuwe levensfase waarin je bent gekomen.

3. Werk met geduld

Haast en spoed is zelden goed. Je bent het gewend om steeds alles haastig af te handelen zodat je nog meer taken kunt uitvoeren. Maar snelheid ontneemt je de kans om dat wat je doet, echt te ervaren. Juist in dat echte ervaren, schuilt ontspanning en geluk! Neem je dus voor om vandaag iets te doen met geduld. Doe het gewoon een tandje langzamer. Of je nu gaat koken of boodschappen gaat doen: beweeg bewust wat langzamer en blijf er met je aandacht bij.

4. Laat je gedachten los

Wanneer je hoofd vol zit omdat er iets vervelends is gebeurd of je je druk maakt om iets dat komen gaat, kan onderstaande oefening je helpen om rustig te worden door je problemen als het ware weg te blazen. Het is een oefening die behoort tot de groep mindfulnessoefeningen die zich specifiek richt op het loslaten van gedachten:

  1. Adem langzaam diep in door je neus en houd je adem een paar tellen vast.
  2. Blaas langzaam uit door je mond en focus je op het uitblazen.
  3. Blijf op deze manier rustig in- en uitademen.
  4. Je zal merken dat je hart rustiger gaat kloppen.
  5. Beeld je in dat je op het strand staat. Voel het zand tussen je tenen en de wind in je gezicht. Hoor het geruis van de golven.
  6. Richt je blik op de horizon waar de zon net ondergaat. Visualiseer de mooie oranje, rode kleuren.
  7. Wanneer de vervelende gedachten toch in je opkomen, blaas je ze langzaam uit in de richting van de horizon, om je vervolgens weer op de horizon te richten.
  8. Wanneer je merkt dat je rustiger wordt, richt je je focus van de horizon naar je ademhaling.
  9. Richt je op het hier en nu door rustig te bewegen (schouders, voeten, kaken).

 

Deze vier mindfulness oefeningen brengen meteen rust in je leven. Het zijn geen ingewikkelde oefeningen en ze vragen maar heel weinig tijd. Je hoeft er niet voor op een matje te gaan zitten, maar kunt ze onmiddellijk toepassen in je dagelijkse leven!

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 02-11-2017

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >