10 redenen om toch in actie komen als je reuma hebt!

Spieren en gewrichten

Marjolein Schurink
WhatsApp je vraag

Ik ben moe, ik heb gisteren al veel gedaan en ik had een drukke dag. En… het regent, het is al laat, en morgen is er weer een dag. Herkenbare smoezen op al die momenten dat je in de benen moet komen. Toch is bewegen, en zeker ook sporten als dat lukt, belangrijk bij reuma.

Dat bevestigt ook Emalie Hurkmans, zij werkt als fysiotherapiewetenschapper bij het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF). “Fietsen, lopen, zwemmen; alles wat je doet waarbij je hartslag verhoogt en je wat gaat zweten is gezond.”

Dat geldt voor mensen zonder reuma, maar zeker voor mensen mét reuma. “We weten bijvoorbeeld dat door reuma het risico op hart- en vaatziekten sterk verhoogt. De ontstekingen die ontstaan door reuma, hebben ook een negatief effect op hart en vaten. Daarbij ga je door pijn en vermoeidheid sneller zitten. Bewegen gaat dit negatieve effect tegen en is daarom juist goed voor je hart- en vaten.”

Is het schadelijk voor je gewrichten om die te belasten? “Nee! Bewegen, ook op een hogere intensiteit, is veilig. Als het goed voelt, kun je het doen. Ook sporten met reuma kan, al verschilt dat per persoon. Bij een lage ziekteactiviteit en weinig pijn lukt het vaak hartstikke goed om te sporten, zelfs op hoge intensiteit. Maar er is ook een groep met een hoge ziekteactiviteit en veel pijn en schade aan de gewrichten. Zij hebben meer moeite met sporten. Voor hen is het belangrijk dat ze meer gaan bewegen en dit rustig opbouwen.”

Vaak gaan spierkracht en uithoudingsvermogen achteruit als je weinig beweegt. Zodra de reuma het toelaat, is het aan te raden wél te gaan sporten, zegt Hurkmans. Het hoeft zelfs geen belemmering te zijn om te gaan hardlopen en te dansen. “Maar blijf bij hoger trainen binnen je eigen grenzen, probeer een goede balans tussen trainen en rust te vinden. Of sport in samenspraak met de reumatoloog of fysiotherapeut. Het gaat altijd om het vinden van de balans.”

De beste redenen om wél te bewegen

Een betere algemene conditie heeft direct en indirect dus juist een positief effect op het ziekteproces. Dus ben je ook een smoesjeskoning(in)? Dan geven we je nu de tien belangrijkste redenen om vandaag wel te gaan bewegen. Actie!

  1. Je gewrichten worden sterker
    Je gewrichten hebben veel te verduren door de reuma. De belastbaarheid van de gewrichten wordt juist groter als spieren sterker worden. Sterke spieren geven de gewrichten meer steun en een betere schokdemping. Het gewricht kan meer hebben als de spieren zijn gesterkt door bewegen en sport. Blijf altijd binnen je eigen grenzen en forceer je lichaam niet zodat het pijn doet. Natuurlijk kun je bij twijfel altijd overleggen met je arts, of schakel over op een mildere bewegingssport zoals pilates, zwemmen of yoga.

  2. Je afweer wordt beter
    Door te bewegen, verbeteren allerlei lichaamsfuncties. En die optelsom zorgt ervoor dat je soms net wel of net niet ziek wordt. Zo werken je longen beter als je regelmatig sport, is je neusslijmvlies vochtiger en je immuunsysteem krachtiger. Sporten traint je spieren, maar zeker ook je afweer. Een beter schild tegen bacteriën en virussen.
    Tip voor een goede afweer: Echinaforce tabletten
    Echinaforce tabletten is een Traditioneel Kruidengeneesmiddel dat helpt bij onvoldoende weerstand, tegen griep en verkoudheid. Echinaforce tabletten bevat bewezen effectieve ingrediënten die het immuunsysteem versterken.

  3. Je blijft makkelijker op gewicht
    Met regelmatig bewegen en sport creëer je extra spierweefsel. Hoe meer spierweefsel je hebt, des te sneller je stofwisseling wordt en dat is weer gunstig voor je gewicht. Een goede stofwisseling betekent dus dat je gemakkelijker op gewicht blijft.

  4. Je botten krijgen een boost
    Je botdichtheid neemt na je dertigste af, dat is helaas een feit voor ieder mens. Maar bewegen en sporten vertraagt dit proces. Botten blijven sterker als je ze af en toe flink belast. Wandelen is daarom goed, maar traplopen nog beter. Als je lichaam het toelaat, kun je dus ook gaan tennissen of hardlopen omdat je dan echt ‘druk’ op je botten zet. Nogmaals: blijf binnen je grenzen, sporten mag je voelen, maar het mag geen pijn doen!

  5. Je hebt minder stress
    Bewegen bevordert de aanmaak van de hersenstofjes endorfine en serotonine. Het is een van de redenen waarom we ons na flink bewegen meer voldaan, gelukkig en blij voelen. Gebruik deze gelukshormonen om spanning en nervositeit te verzachten.

  6. Je slaapt beter
    Wie overdag fysiek actief is geweest, zal beter slapen. Als je je lijf lekker moe maakt, vooral in de buitenlucht, brengt dat ook de melatonine-aanmaak op gang. Als het gaat schemeren zal je merken dat je lichaam niets liever wil dan lekker slapen.

  7. Je hersenen zijn blij
    Uit verschillende onderzoeken blijkt dat hersenen gebaat zijn bij regelmatig bewegen en sporten. De reden is simpel: als je flink beweegt neemt de doorbloeding in je hele lichaam toe. Lichaamsdelen die goed doorbloed zijn, functioneren beter. Dat geldt voor je huid, en dat geldt ook voor je hersenen.

  8. Je hebt een gezonder hart
    Bewegen is goed voor je bloed, je hart en je vaten omdat je door intensief bewegen indirect de risico’s vermindert op hart- en vaatziektes. Het verlaagt de bloeddruk en vermindert de kans op andere risicofactoren voor hart en vaten zoals een verhoogd cholesterol en overgewicht.

  9. Je ontmoet nieuwe mensen
    Een wandelclubs, yogaclub of zwemgroepje; wie beweegt zit beter in zijn vel, en niet alleen omdat je sterker wordt door te bewegen. Ook omdat we door sporten andere mensen ontmoeten en nieuwe ervaringen opdoen. Bewegen doe je niet alleen voor je spieren, ook voor de gezelligheid. En als je dat gevoel te pakken hebt, heeft geen enkel smoesje nog een kans.

  10. Je bent minder moe
    Reuma gaat vaak gepaard met vermoeidheid. En ondanks dat je van bewegen moe wordt, geeft het dus juist energie. Je voelt je dus vitaler en fitter.

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 02-11-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis Echinaforce Crème bij bestelling > € 20