Lief zijn voor je lijf

Luister naar je lichaam

Energie | Lekker in je vel!

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Als het gaat over goed zorgen voor je lichaam speelt eten daarin natuurlijk een hoofdrol. Want eten doen we elke dag en uit je voeding moet je lichaam alle stoffen halen om al zijn taken te kunnen verrichten. Als je lief wil zijn voor je lichaam dan doe je het een plezier door aandacht te besteden aan je maaltijden en te zorgen dat je elke dag voldoende groenten en fruit binnenkrijgt. Balans is als het om gezond eten gaat wel het toverwoord, want soms kun je met gezonde voeding tegenstrijdig genoeg toch niet lief zijn voor je lichaam. Doordat je bijvoorbeeld te streng bent en jezelf alles ontzegt, of je schuldig voelt als je 'gezondigd' hebt. Tegenwoordig is er zoveel informatie voor handen over wat nou gezond is en wat niet, dat levert soms stress op of het gevoel dat je het nooit helemaal goed doet. Natuurlijk zijn er heel veel basisregels als het om gezonde voeding gaat, zoals voldoende groenten en fruit eten. Maar wil je echt lief zijn voor je lijf op het gebied van eten, dan helpt om zorgvuldig naar jouw lichaam te luisteren.

Een paar voorbeelden; peulvruchten zijn gezond, maar misschien word jij er juist opgeblazen van en brood bevat veel koolhydraten, maar misschien heb jij die juist extra nodig omdat je veel sport. Wees lief voor je lijf en luister naar wat het je te vertellen heeft. Wees ook niet te hard voor jezelf als het om gezond eten gaat. Het is onmogelijk om altijd maar gezond te eten. Een taartje op een feestje of een frietje hier en daar zijn echt geen ramp als je het af en toe eet. Als je voor 80% gezond eet, dan kun je de overige 20% prima uitbesteden aan wat minder gezonde dingen en daar volop van genieten zonder schuldgevoel.

Lief zijn met bewegen

Bewegen is goed voor je lichaam, sterker nog het heeft het nodig, elke dag weer. Als je regelmatig beweegt ben je zeker goed bezig en in die zin lief voor je lijf. Alhoewel soms kan er bij bewegen wel een addertje onder het gras zitten. Zo kun je jezelf bijvoorbeeld een veel te zwaar trainingsregime opleggen, wat je maar een paar weken volhoudt, om vervolgens met een schuldgevoel er mee te stoppen. Of met door een blessure. Bij sporten is het heel goed om realistische en haalbare doelen op te stellen, die ook daadwerkelijk in je leven passen. Niet alleen voor een maandje of tot die overtollige kilo's eraf maar zeker ook daarna. Luisteren naar je lichaam is daarbij heel belangrijk.

Als je gaat trainen is het heel fijn en handig als je een trainingsschema hebt of een duidelijk doel. Bijvoorbeeld: ik ga een half uur hardlopen. Maar ik raad je ook aan af en toe eens intuïtief te sporten, daarmee bedoel ik dat je zonder specifiek doel gaat sporten en tijdens de beweging heel goed let op wat je lichaam je vertelt. Bijvoorbeeld tijdens het hardlopen: misschien voel je dat je een sprintje wil trekken, of misschien wil je een stuk wandelen. Voel wat je spieren doen, hoe je ademhaling is en hoe je van moment tot moment wil bewegen. Het klinkt een beetje vaag maar probeer het maar eens. In de sportschool kun je dit ook doen, varieer met verschillende gewichten en voel wat je lijf uit zichzelf wil doen. Ga door als je door wil gaan en stop als je wil stoppen, ook al is dat misschien al na 10 minuten. Door jezelf af en toe even uit een keurslijf van 'hoe het moet' te halen kan je veel meer vrijheid beleven en zal je je zelf waarschijnlijk verrassen.

Lief zijn in gedachten

Het is ongelooflijk wat voor een nare gedachten je over je lichaam kan hebben, bijvoorbeeld over hoe het eruit ziet. Vaak heb je het niet eens door als je in de spiegel kijkt, maar er gaan waarschijnlijk toch wat lelijke gedachten door je hoofd. Bijna automatisch richten we ons vaker op wat we niet mooi vinden aan onszelf dan aan wat wel. Vooral vrouwen hebben er een handje van; ik ben te dik, ik heb cellulitis, hee, daar zit een puistje en ga zo maar door. Wat jammer is dat toch! want door die hyperfocus zie je je lichaam niet in zijn geheel en mis je alle mooie kanten.

Nou is de maatschappij waar we in leven nou niet de makkelijkste als het gaat om accepteren van je zelf en lief zijn voor je lichaam. In alle reclames en billboards zie je uitsluitend slanke, mooie vaak breed lachende mensen. Ook op social media zie je bijna nooit de werkelijkheid maar zit er altijd wel een filtertje overheen. Op zich is dat niet erg en is het logisch dat je het beste van jezelf wil laten zien en alleen de mooiste foto's post, maar het is wel goed je bewust te blijven van die bewerkte beelden. Laat je er niet te veel leiden om jezelf daarmee in een onmogelijk keurslijf te persen.

'Ieder lichaam is uniek en ieder lichaam is mooi, het ademt, kan bewegen en is je voertuig in dit leven.'

Haal jezelf niet naar beneden met nare gedachten over hoe je lichaam eruitziet, maar kijk er liefdevol naar. Probeer bijvoorbeeld telkens als je in de spiegel kijkt je te focussen op de dingen die je echt mooi vindt aan jezelf. En als je dat moeilijk vindt, bedenk dan dat wat al die lichaamsdelen voor je doen. Misschien vind je je bovenbenen iets te dik, maar is dat erg? Diezelfde bovenbenen brengen je wel overal waar je wil zijn en zorgen dat je kunt lopen, dansen, springen en rennen en dat op zich is al een wonder.

Lief zijn bij ziekte

Ziek zijn komt eigenlijk nooit goed uit, zo word je bijvoorbeeld snipverkouden terwijl je net die belangrijke bijeenkomst hebt, of de griep velt je tijdens je vakantie. Vaak wil je niet meteen toegeven dat je ziek bent en ga je nog een tijdje door, totdat de symptomen zo heftig zijn dat je wel moet stoppen en rust moet nemen of een dokter moet opzoeken. Vaak neem je het je lichaam niet in dank af als het ziek is en mopper je er een beetje op: die rotverkoudheid ook, of ik ben zat van die vervelende blessure. Er komen ook vaak allerlei gevoelens bij kijken als je lichaam niet doet wat jij wil. Zeker als je ernstig ziek bent, kan dat gevoelens van angst en boosheid geven, want je bent de controle kwijt en je lichaam vaart zijn eigen koers. Juist op die momenten is het heel belangrijk om lief voor je lijf te zijn. Besef je dat je lichaam je niet expres iets aan doet. Heel vaak is ziek zijn juist een belangrijk onderdeel van je gezondheid. Zo zijn veel ziektesymptomen een uiting dat je lichaam hard aan het werk is weer beter te worden. Zo kunnen door koorts bacteriën en virussen minder goed overleven en zorgt pijn bij een overbelasting dat je het rustiger aan doet waardoor het getroffen lichaamsdeel kan herstellen.

Luister dus altijd goed naar de symptomen van je lichaam en handel erna. Veroordeel je lichaam niet als je je niet lekker voelt, maar wees er juist extra lief voor.

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 08-02-2018

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis boek Vullen of Voeden bij bestelling > €20

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Wandel op 9 juni 40, 30, 20, 10 of 5 km tijdens de eerste A.Vogel Wandeltocht.

Schrijf je nu in >