Koolhydraten? I love them! - Marije de Vries blogt voor A.Vogel

Brood | Energie | Lentekuur

Gast Blogger
WhatsApp je vraag

Koolhydraten? Ja natuurlijk koolhydraten. Ongeraffineerd en zoveel mogelijk glutenvrij. Dus geen geraffineerde suikers. Die eet ik niet. Natuurlijk ook om slank te blijven, maar vooral om mijn energie op pijl te houden. Suikers maken moe en verstoren mijn nachtrust en dat heb ik hard nodig om te presteren én om te genieten. Mijn enige zonde; in het weekend wijntjes. Dat sta ik mezelf toe. Ik tel ook geen glazen, want ik weet wanneer ik moet stoppen. En dat geldt ook als er lekkere hapjes voorbij komen. Omdat ik al zo lang geraffineerde suikers (en koolhydraten) vermijd, kan ik makkelijk nee zeggen tegen toastjes met kipkerrie salade, frituur en chips. Je wordt een fijnproever. Alles smaakt al snel te zoet of naar mayonaise (hetzelfde). Doordat je smaak verandert (je afkickt van suiker), maak je met gemak andere keuzes, echt! En dan hebben we het nog niet eens over afvallen, terwijl de kilo’s eraf vliegen (en afblijven)!

Gezonde koolhydraten, het ideale anti-stressvoer

moi1Hoezo? Koolhydraten stimuleren de productie van het ‘gelukshormoon’ serotonine in je hersenen. Dit is één van de redenen waarom mensen met stress zo’n behoefte hebben aan koolhydraten. Zo zie je maar weer dat body & mind een eenheid zijn. Als je niet goed voor jezelf zorgt in tijden van stress, maaltijden gaat overslaan of een streng dieet zonder koolhydraten volgt omdat je snel wilt afvallen, geeft dit nog meer stress (en een enorme behoefte aan zoetigheid en ongezonde snacks).

Mijn favorieten - Ik eet ze altijd voordat ik inspanning moet leveren (sporten en werken):

  • havermout met amandelmelk bij het ontbijt en soms ook voor een training;
  • rijstwafels (altijd in huis);
  • glutenvrije havermout bagels (bakker);
  • ik wok veel met quinoa en linzen.

Koolhydraten voor energie!

Het is goed om je productkeuze te baseren op deze theorie: geeft of neemt het energie? Dit helpt mij om gezonde keuzes te maken. Let maar op de volgende 4 tips!

  1. Energiegevers zijn alle producten waar je lichaam wat aan heeft. De lunch is hier een mooi voorbeeld van. Als je goed luncht, ben je daarna niet moe. Daarbij kun je de middag goed door en heb je geen last van dips. Energiegevers zijn ALLE producten ZONDER toegevoegde suiker, en bij voorkeur zo min mogelijk bewerkt.
  2. Energienemers zijn alle producten die toegevoegde suikers bevatten en alles waar light en 0% vet opstaat. Light en 0% vet betekent letterlijk geen energie, en zijn dusdanig bewerkt dat ze vooral veel ballast voor je lichaam bevatten. Misschien laag in calorieën, maar je hebt uiteindelijk energie nodig om het te verbranden (en je goed én blij te voelen). Energienemers zorgen er niet alleen voor dat je minder actief wordt (direct!). Op de langere termijn verstoort het processen zoals je hormonen, waardoor afvallen niet of nauwelijks lukt. Daarbij zorgen deze ‘magere’ en bewerkte producten voor cravings (= een enorme specifieke behoefte aan zoet of vet). Logisch want je lichaam én geest schreeuwen om energie!
  3. Beperk gluten
    Het is WEL verstandig om gluten te beperken. Of je er wel of niet goed tegen kunt. Doordat je lichaam glutenvrije producten beter kan verwerken, voel jij je beter én energieker. Een glutenarm voedingspatroon bestaat uit veel groenten en fruit, eiwitten (vlees, vis, soja, tofu, ei), rijstwafels, havermout, boekweit, linzen (bonen) en quinoa. Heb je snel last van een opgeblazen gevoel, suikerdips en vermoeidheid? Dan zal je snel het verschil voelen!
    * Quinoa is een eitwitrijk product, maar heeft de lekkere, stevige bite van koolhydraten. Echt een topper! Bulgur is ook een goed alternatief!
    * De verhouding op je bord is ¼ koolhydraten, ¼ vlees, vis of eiwitbron, ½  groente
    * Lees etiketten (ALTIJD!)
  4. Blijf reëel!
    Het is het beste voor je gezondheid en figuur om alle bewerkte koolhydraten (en gluten) uit je leven te bannen. Maar is het haalbaar? Persoonlijk denk ik van niet, want stel…
  • je bent jarig…
  • het is zondagmorgen, je krijgt ontbijt op bed van de man van je dromen en hij verrast je met verse croissants met jam.
  • je bent met vriendinnen op pad en jullie laten je verwennen met een high tea.
  • je vriend neemt je mee uit eten naar zijn lievelingsrestaurant (Italiaans...)
  • jouw lievelingskostje is sushi…

Herkenbaar? Ga flexen!

Herkenbaar? Ga je ‘nee, dank je’ zeggen tegen je droomman? Vragen of hij die croissantjes wil vervangen voor volkorenbrood of een rijstwafel? Zeg je ‘nee, daar word ik dik van’ tegen een gezellige high tea met vriendinnen? Ga je nooit meer all you can eat sushi eten? Ga je zeuren tegen je vriend als hij dol is op dat ene Italiaanse restaurant? Kwel jezelf en anderen niet door hysterisch te doen over eten en drinken. Wees gelukkig met je sociale leven en de liefde. Als je te hoge eisen stelt aan je omgeving omdat je honderd procent gezond wilt leven, gaat dit ten koste gaat van mooie, spontane momenten. Zonde! Pas een flexmoment toe, geniet ervan en eet de volgende maaltijd weer gezond!

marijeMarije de Vries runt haar eigen bedrijf Fitter Nederland en werkt als trainer en coach binnen de fitnessbranche, het onderwijs en bedrijfsleven. Met een door haar ontwikkeld veranderingsprogramma helpt zij ieder jaar duizenden mannen, vrouwen en werknemers met de overstap naar een ideale lifestyle. Marije heeft twee boeken geschreven: Fitnessbijbel voor vrouwen en de Fitgids voor werkend Nederland. Meer informatie: www.fitternederland.nl

<< Terug naar Lentekuur dag 2

Kyra de Vreeze schreef ook een Lentekuur-blog voor ons over haar zoektocht naar een gezond leven.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 31-10-2017

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >