Kan vitamine D reuma verminderen?

Vitamine D kan gewrichtsschade helpen voorkomen

Lifestyle | Spieren en gewrichten | Vitaminen & Mineralen

Mieke Deiman leven met reuma en artrose

Mieke Deiman
WhatsApp je vraag

Hulp uit onverwachte hoek: zon en vis

Waar denk je aan bij vitamine D? Grote kans dat je 'sterke botten' roept. Of: sterke tanden! En waarschijnlijk ook steeds vaker: sterk afweersysteem. En dat laatste klopt: ons immuunsysteem is zeer gebaat bij vitamine D. Helaas is het tegenovergestelde ook waar: een te laag vitamine D-gehalte in het bloed is niet goed. Al jaren wijst onderzoek er op dat een vitamine D-tekort de kans op allerlei auto-immuunziekten, zoals ook reumatoïde artritis en artritis psoriatica, verhoogt.

Vitamine D tegen ontstekingen

Maar als vitamine D een rol speelt bij het ontstaan van auto-immuunziekten, speelt het dan ook een rol bij een oplossing? Met die verrassende vraag ging het ErasmusMC aan de slag. In een onderzoek keek de universiteit hoe vitamine D ontstekingscellen beïnvloedt.

Hoe zit dit precies in je lichaam? Bij verschillende soorten van reuma ontspoort het afweersysteem. In plaats van haar pijlen te richten op gevaar van buiten via ontstekingen, keert het afweersysteem zich tegen het eigen lichaam met ontstekingen. De ontstekingen die ontstaan in de gewrichten maken het bot en kraakbeen kapot.
In een laboratorium-setting onderzochten de onderzoekers van het ErasmusMC wat die typische weerstandsvitamine D 'doet' als het in aanraking komt met ontstekingscellen. Het bleek dat vitamine D de ontstekingscellen minder actief maakt; de cellen kwamen tot rust en bleven ook rustig als de vitamine D werd weggehaald.

Vitamine D remt ontstekingsreacties

Natuurlijk zijn deze resultaten uit een laboratorium niet te vertalen naar mensen die reuma hebben. Een positief effect op een schaaltje in een lab, kun je niet direct verwachten op mensen van vlees en bloed. Maar het geeft wel stof tot nadenken. Daarbij is het resultaat niet uniek.

Ook een onderzoeksteam in Israël (National Jewish Health) ontdekte in een laboratoriumsituatie het positieve effect van vitamine D op ziektes als reuma. Ook zij lieten zien dat deze vitamine de opeenstapeling van ontstekingsreacties afremt. Dit gebeurt niet als het vitamine D-gehalte in het bloed te laag is.

Deze onderzoekers gaven wel een advies naar mensen met ontstekingsziektes; probeer te werken aan een optimale vitamine D-status zodat je optimaal kunt profiteren van de voordelen die deze vitamine geeft.

Waar vind ik vitamine D?

Geen van deze onderzoeken beloven dus dat vitamine D van invloed is op jouw klachten. Maar ze laten wel zien dat vitamine D een positieve invloed kan hebben op de ziekte. Je kunt dus sowieso zorgen dat je genoeg van deze vitamine binnenkrijgt.
Maar genoeg vitamine D binnenkrijgen is minder makkelijk dan we denken. De zon is de meest belangrijke bron van vitamine D. En wie iedere dag braaf een flinke tijd buiten is, zou genoeg vitamine D moeten aanmaken. In werkelijkheid heeft veertig procent van de vrouwen boven de vijftig een tekort aan vitamine D. Onder mannen en vrouwen vanaf 65 jaar is dat zelfs vijftig procent.

De reden van ons tekort is dat we te weinig buiten komen. Wat ook meespeelt is dat de zon in ons kikkerlandje zich niet genoeg laat zien, achter de wolken zit, of in de wintermaanden niet echt krachtig is.

Vitamine D slikken

De Gezondheidsraad adviseert om die reden dat vrouwen vanaf hun vijftigste elke dag 10 microgram vitamine D zouden moeten slikken – in de winter én in de zomer. Hoe ouder we zijn, hoe minder makkelijk onze huid vitamine D aanmaakt. Ben je ouder dan zeventig, is het advies zelfs 20 microgram per dag voor zowel mannen als vrouwen.

Maar gelukkig zit vitamine D ook in voeding. Vooral in vette vis vind je deze vitamine. Een visje eten, in de zon zitten en een beetje wandelen– geniet ervan!

 

Meer reuma...

“Dans alsof er geen morgen is” – Interview Nancy Euverink

Reuma & Voeding: etenswaardigheden

Van plant tot klant. De totstandkoming van A.Vogel Atrosan

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Krista

Hi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 30-11-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Tijdelijk Herbamare Spicy 125 gr (t.w.v. € 3,49) cadeau bij uw bestelling > € 20. Lees meer