In de overgang? 10 tips

Overgang

Krista van der Horst

Krista van der Horst
WhatsApp je vraag

De overgang is vaak te herkennen aan bepaalde overgangsverschijnselen. Erg herkenbaar zijn prikkelbaarheid, stemmingswisselingen, opvliegers en (nachtelijk) transpireren. Maar ook een tijdelijk zwaardere, onregelmatige of kortere menstruatie zijn tekenen aan de wand. Ik geef in dit blog 10 tips voor in de overgang. De belangrijkst tip is eigenlijk: accepteer de overgangsverschijnselen niet zo maar! De overgang is heel natuurlijk, maar overgangsverschijnselen niet.

10 tips voor in de overgang

  1. Draag laagjes: de nummer één in overgangsverschijnselen zijn opvliegers. Moeilijk te voorkomen, maar je kan je er wél op kleden! Vermijd de dikke trui en draag kleding in laagjes. Bijvoorbeeld een vest over een shirt. Heb je het warm? Trek dan gewoon een laagje uit.
  2. Blijf bewegen: beweeg het liefst een half uur per dag, in de buitenlucht. Vrouwen die actief zijn en regelmatig sporten krijgen minder snel opvliegers. Sporten zorgt daarnaast ook voor een ontspannen, energiek gevoel. Tijdens het sporten maakt het lichaam namelijk het hormoon ‘endorfine’ aan, dat we in de volksmond ook wel het ‘geluksstofje’ noemen.
  3. Weet wat je eet: sommige vrouwen krijgen opvliegers van heet of sterk gekruid voedsel, suiker, alcohol of cafeïne. Ontdek welke voedingsmiddelen en drankjes opvliegers bij jou uitlokken en vermijd deze. Futloos? Extra vitamine B door het eten van vis, gevogelte, eieren en melk draagt bij aan een goede energiehuishouding.
  4. Slaap lekker: door de schommelende hormonen kun je soms wel een steuntje voor het slapengaan gebruiken. Vermijd voor het slapengaan stressvolle situaties, maar kies voor iets wat ontspant (muziek luisteren, een korte wandeling, een meditatie oefening, een warm bad), drink geen koffie, thee, cola of alcohol en leg je smartphone of iPad een uur voor je naar bed gaat weg.
  5. Praat met je partner: frustraties, snauwen, geen zin in vrijen; ook je partner merkt dat er wat aan de hand is. Natuurlijk, de overgang is niet niks, maar voor de man blijft het een groot abracadabra als je hem er niet bij betrekt. Blijf met elkaar praten, vertel wat je doormaakt en deel wat je voelt.
  6. Geniet: neerslachtige gevoelens en huilbuien, de overgang kan ook emoties beïnvloeden. Probeer negatieve gedachten om te buigen naar positieve en zoek afleiding. Dus vooral doen dat dagje sauna of avondje theater! Toch down? Een kleine oefening: schrijf elke avond 3 dingen op waar je die dag blij van werd. Een compliment of een lachbui met een vriendin? Lees deze complimentjes ’s ochtends nog eens hardop voor en begin de dag met een lach!
  7. Grip op je gewicht: rond de overgang wordt je stofwisseling trager, houdt het lichaam meer vet vast en verbrandt het minder energie. Sommige vrouwen merken dat ze hierdoor zwaarder worden, terwijl ze hetzelfde blijven eten. Bovendien concentreert lichaamsvet zich meer rond de buik, taille en borsten. Kom in beweging, eet minder suiker en (snelle) koolhydraten (koekjes, witte rijst, aardappelen, pasta) en meer goede vetten (noten, cottage cheese, chiazaad, vette vis). Maar… vermijd diëten! Dit kan de hormonen juist nog meer uit balans brengen.
  8. Houd de vochthuishouding in balans: door de verminderde aanmaak van oestrogeen worden de ogen, neus, mond en vagina soms wat droger. Drink minimaal 2 liter water per dag en schaf een goede dagcrème aan. Aanvullend kunt u ook een neusspray bij droogneusslijmvlies of oogdruppels bij droge ogen gebruiken. Was daarnaast de vagina alleen met water en niet met zeep. Zeep verergert het droge gevoel vaak.
  9. Vraag om deskundig hulp: ben ik eigenlijk al in de overgang? Wanneer moet ik stoppen met de pil? Komen echt al deze verschijnselen door de overgang? Een afspraak met uw huisarts of een overgangsconsulente (bijv. VVOC) kan veel verhelderen. Plan het liefst een dubbel consult, zodat je voldoende tijd heeft om alles rustig door te spreken.
  10. Natuurlijke ondersteuning: omdat bij iedereen de overgang anders verloopt heeft A.Vogel de Famosan overgangslijn ontwikkeld: voor elke vrouw een passend product ter ondersteuning van de overgang. Zet je eigen overgangsverschijnselen op een rijtje en je ziet in één oogopslag welk Famosan product bij je past. Voor alle producten geldt dat ze 100% natuurlijk zijn en het natuurlijke overgangsproces intact houden.

Welk product is geschikt voor mij? 10 tips in de overgang

Meer info:
Famosan Overgang Totaal
Famosan Overgang Balans
Famosan SalviaSpecial In de overgang

 

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 31-10-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis boek Vullen of Voeden bij bestelling > €20

Samen door de overgang. Ontvang gratis e-mails met tips van Magda

tip

Samen door de overgang. Ontvang gratis tips.

Inschrijven >>