Hyperventilatie? Met deze 5 tips voorkom je een aanval

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Functie van de longen

Onze longen zijn een prachtig orgaan en vitaal orgaan waar we letterlijk geen minuut zonder kunnen. Per dag ademen we wel zo’n twintigduizend keer! Deze ingeademde lucht gaat via de luchtpijp naar de bronchiën, die zich vertakken in miljoenen kleine longblaasjes die zuurstof opnemen en koolzuurgas afgeven. De zuurstof wordt vervolgens via de bloedsomloop door het hele lichaam vervoerd zodat alle cellen ervan kunnen profiteren. Qua bouw en functie hebben de longen wel wat weg van een boom. De longblaasjes zijn als het ware de blaadjes van de boom, alleen met een omgekeerde functie; waar de longen koolzuurgas afgeven neemt een boom juist koolzuurgas op via zijn bladeren op en geeft zuurstof af. Ze zeggen wel eens dat bomen de longen van de aarde zijn en dat is in dit licht helemaal zo gek nog niet!

Wat is hyperventilatie? En wat zijn de symptomen van hyperventilatie?

Een acute hyperventilatie-aanval is te herkennen aan de volgende symptomen en klachten:

  • het gevoel hebben dat je stikt;
  • duizeligheid;
  • misselijkheid;
  • tintelingen rond de lippen;
  • pijn in je buik of op je borst;
  • hartkloppingen;
  • soms zelfs flauwvallen.

En bij chronische hyperventilatie:

  • vermoeidheid en lusteloosheid;
  • gespannenheid;
  • concentratie- en geheugenproblemen;
  • spijsverteringsproblemen.

Gelukkig kun je zelf veel doen om een hyperventilatie-aanval zoveel mogelijk te voorkomen. Deze 5 tips helpen je op weg:

Tip 1: doe aan yoga en meditatie-oefeningen

Bij yoga en meditatie-technieken wordt de ademhaling gebruikt als een punt van rust en focus. Door de ademhaling te observeren en te vertragen kom je snel tot rust. Een diepe buikademhaling rust masseert door de op en neer gaande beweging van het middenrif ook de darmen. Door regelmatig aan yoga en/of meditatie te doen leer je steeds beter je lichaam te voelen en in te grijpen voordat stress zijn vat op je krijgt. In dit filmpje vind je een korte ademhalingsoefening.

Tip 2: ga je angsten te lijf en verminder hyperventilatie

Een aanval van hyperventilatie wordt vaak getriggerd door angst. Het gevoel van angst geeft een hormonale reactie in het lichaam. Als we via onze zintuigen iets bespeuren wat mogelijk gevaarlijk is, komt er adrenaline vrij en treedt er in het lichaam een vecht /vlucht of freeze reactie op. De ademhaling versnelt, het bloed gaat naar de spieren en we worden extra alert. Voor ons lichaam maakt het alleen niet uit of het gevaar reëel is of dat we het in ons hoofd bedenken of voor ons zien. Zo kan er dus adrenaline vrijgemaakt worden als je naar een enge film zit te kijken of je je zorgen maakt om de hypotheek. Met cognitieve gedragstherapie en mindfullness leer je met angsten om te gaan.

Tip 3: eet zo basisch mogelijk

De longen zijn net als de lever, nieren, darmen en huid betrokken bij het verwijderen van afvalstoffen uit het lichaam. Zo helpen de longen mede de zuur/base verhouding in het lichaam op orde te houden door een teveel aan koolzuurgas uit te ademen en zuurstof op te nemen. Onze dagelijkse voeding is ook van invloed op de zuur/base balans. Zo kan een voedingspatroon met veel suiker, witmeelproducten en slechte kwaliteit vlees zorgen voor verzuring en schimmelvorming in de darmen. Daardoor kun je last hebben van hyperventilatie, vermoeidheid, gewrichtsklachten of een slechte huid. Wanneer het lichaam licht basisch is, functioneert het het beste. Groenten en fruit zijn de belangrijkste leveranciers van basen en mineralen in de voeding. Zorg dus dat je volop groenten en fruit eet. Probeer eens 300 of 400 gram groenten per dag!

Tip 4: verminder stress

In deze tijd is stress bijna niet te vermijden en op zich is er met een beetje stress ook niets verkeerd. Kortdurende stress maakt je alert. Het is de chronische stress die voor klachten kan zorgen. Voor ons lichaam maakt het niet uit of we achterna gezeten worden door een leeuw of dat we ons zorgen maken om de hypotheek, op zo’n moment wordt er adrenaline aangemaakt wat onze hartslag en ademhaling versneld. Wanneer het lichaam lang blootstaat aan adrenaline kunnen de bijnieren uitgeput raken. Bewegen, voldoende slapen, een hobby beoefenen of yoga en meditatie zijn allemaal manieren om stress te verminderen. Zoek uit wat voor jou werkt om te ontspannen en maak er dagelijks tijd voor.

Tip 5: wees matig met alcohol en koffie

Alcohol en cafeïne zijn stimulerende stoffen die bij overconsumptie een aanval van hyperventilatie kunnen uitlokken. Drink in plaats van koffie kruidenthee of water. Ook bepaalde toevoegingen en E-nummers in voorverpakt voedsel kunnen voor een onrustig gevoel zorgen. Eet daarom waar het kan zo vers mogelijk. In de lentekuur van 2015 vind je heerlijke en snelle gerechten die boordevol groenten zitten. De recepten vind je hier.

Succes! Hetty

Lees ook:

Druk in je hoofd? 4 tips om je geest te detoxen

Relax rustig blijven en tot 10 tellen

Stress verminderen? Voedingstips voor de stresskip

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 30-10-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis boek Vullen of Voeden bij bestelling > €20

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Wandel op 9 juni 40, 30, 20, 10 of 5 km tijdens de eerste A.Vogel Wandeltocht.

Schrijf je nu in >