Hoe mindfulness en sport je verder helpen met goede voornemens!

Lentekuur

Gast Blogger
WhatsApp je vraag

Hoe zit dat met jouw gewoontes?

Bepaalde gewoontes zijn een bliksemafleider voor stress. Denk maar aan het ontspannende wijntje na een drukke werkdag, de sigarettenpauze tijdens een moeizaam werkoverleg of de snoepjes die je in de file in je mond stopt (huh, is de zak nu al leeg?).
Aan je gezondheid werken, afvallen of fitter worden – wat jouw doel ook is – je bereikt zonder ook de stress aan te pakken. Er zijn twee belangrijke manieren om met stress om te gaan. Persoonlijk vind ik dat als je ervoor kiest om gezonder te leven én graag resultaat wilt, deze twee things-to-do dagelijks op je takenlijstje horen te staan: mindful leven en sporten....

1. Mindfulness

We leven in een drukke wereld, ons hoofd staat nooit stil en we zijn constant bezig. Vaak razen we zo hard door de dag dat we vergeten om bewust stil te staan bij de bijzondere, mooie of dierbare momenten. Volgens een onderzoek van Harvard zijn we 47% van onze tijd in gedachten verzonken. Dat is bijna de helft van onze tijd! Een ander onderzoek wijst uit dat we als mensen rond de 60.000 gedachten per dag hebben. 60.000!! waarvan 70% ook nog eens een negatieve en oordelende basis heeft.

Mindfulness helpt je om grip te krijgen op deze gedachten en leert je deze gedachten te sturen. Met meer aandacht en focus taken uitvoeren, maar ook eten, drinken, sporten en communiceren. Mobiel uit. Facebook uit. Radio uit. Mobiel van tafel (zeker in de kroeg of restaurant!) aandacht voor een mooie maaltijd, elkaar, een goed glas wijn en je sportles. Ik ben fan!

Ik geef veel stresspreventielezingen en workshops over burn-outs in relatie tot het werk en privéleven. Daarin is mindfulness altijd een vast onderdeel. Deelnemers vinden het vaak erg lastig om te leven in het moment, met gerichte aandacht en zonder te (ver)oordelen. Maar het is gewoon net als het trainen van je buikspieren: iets wat je moet leren en veel moet oefenen om het goed te kunnen.

mindfulness en sport

Oefenen met mindful communiceren

Mindful communiceren kan je helpen om beter te begrijpen wat mindfulness is en om met meer aandacht, rust en plezier door het leven te gaan.

Wat is mindful communiceren?

  • beter je grenzen aangeven
  • beter luisteren en geduld opbrengen.

Het resultaat? Jouw omgeving ervaart je als een fijn mens omdat je energie en aandacht geeft.

Oefening 1: laat mensen uitpraten (gerichte aandacht)

Het is mens eigen om in gesprekken mee te denken, zinnen af te maken en in de rede te vallen. Eigenlijk een erg vervelende eigenschap, want het schaadt de kwaliteit van het gesprek en soms zelfs ook de relatie. Probeer in je volgende gesprek je bewust te zijn van je gedrag en laat mensen uitpraten.

Oefening 2: niet sturen of bestempelen (oordelen)

“Ja, dat had ik ook!” “Ooh, mijn moeder heeft die ziekte ook gehad”... en dan gaat het gesprek weer over jou. Jouw ervaringen (en referentiekader) zijn anders dan die van je collega of partner. Neem eens de tijd om te luisteren, om te begrijpen, om niet te oordelen of iets tot goed, slecht, mooi of stom te bestempelen.

Oefening 3: geef aandacht (in het hier-en-nu)

In een tijd waar we veel moeten en willen bereiken op een dag vergeten we waar het echt om gaat: aandacht geven. Ieder mens heeft aandacht nodig, maar geef ook aandacht aan je werk, je voeding, koffiemoment en zelfs de vergadering. Je zult direct merken dat je met meer rust en plezier door het leven gaat.

2: Sporten!

Naast mindfulness is sporten belangrijk om minder stress te ervaren. Vooral cardiotraining in welke vorm dan ook – zolang je hartslag maar flink wordt opgejaagd – geeft een enorme kick. Denk aan hardlopen, aerobics, spinning, wielrennen, bootcamp en zwemmen. Wist je dat mensen die vier weken achter elkaar twee tot drie keer per week een cardioles volgen die ze leuk vinden, positief verslaafd raken aan sporten?

Toptip: doe altijd een sport die je leuk vindt. ALTIJD! Ook als dit niet de meest effectieve trainingsvorm is. Plezier en regelmaat zijn veel belangrijker dan bijvoorbeeld een trend. Ook gaat het niet om een zo hoog mogelijke intensiteit. Plezier staat voorop.

Nog meer tips om stress de baas te zijn:

  1. beweeg de hele dag door
    Mensen die gedurende de dag actief zijn (wandelen, fietsen, trap pakken) hebben minder stress en meer energie dan mensen die de hele dag stilzitten, maar wel drie keer per week sporten! Gedurende de dag bewegen is een belangrijke basis om je goed te voelen, meer nog dan die paar momentjes per week in de sportschool.
  2. organiseer je leven
    Organisatie is allesbepalend op de weg naar een gezonder en slanker leven. Hongerig boodschappen doen, geen (gezond) eten mee naar het werk, je kent het wel. Een goede organisatie is echt het halve werk.
  3. zondig af en toe
    Natuurlijk is het voor je gewicht en fitheid beter om zeven dagen per week honderd procent gezond te eten. Maar is dat haalbaar? Nee, heel stressvol zelfs. Pas de twee-flexmomenten-regel toe. In de Lentekuur hebben we het over de 80/20 regel: als je 80 procent lekker gezond eet, mag je jezelf 20 procent belonen met onbezorgd snacken.
  4. wees lief voor jezelf
    Tegenslag? Raak niet in de stress alsjeblieft! Stel je verwachting bij. Wees mild voor jezelf en neem de tijd. De uitdaging is zo spoedig mogelijk weer in actie te komen. Wacht dus niet tot maandag.
  5. schrap ‘perfectionisme’ uit je woordenboek
    Het hoeft allemaal niet perfect, zolang je maar van jezelf weet dat je alles binnen jouw vermogen doet om je doelen te bereiken.

Succes!
Marije de Vries

Marije de Vries onderneemt (Fitter Nederland) en werkt als trainer en coach in de fitnessbranche en het bedrijfsleven. Ook schreef zij De Fitnessbijbel voor vrouwen en Fitgids voor werkend Nederland. Haar boeken en vitaliteitsprogramma’s zijn inmiddels in de praktijk ervaren door duizenden mannen en vrouwen, ook in het bedrijfsleven.

Meer lezen?

Lentekuur-blogs>

Dag 1 volg je natuur doe gewoon gezond
Dag 2 kleur bekennen met groenten
Dag 3 lego op je bord eiwitten
Dag 4 vandaag is het d day sapdag
Dag 5 het geheim van koolhydraten
Dag 6 vet lief voor je lijf
Dag 7 dag Lentekuur, hallo nieuw eetpatroon!

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 26-10-2017

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >