Hetty's boodschappenlijst bij spierpijn

Voeding | Spieren en gewrichten

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Het belang van spieren

Toch is het vermijden van spierpijn door niet te sporten geen goed idee. Die spieren doen namelijk veel meer voor ons dan we denken. Genoeg spiermassa zorgt ervoor dat onze botten sterk blijven en dat we in het geval van een zware infectie of operatie beter herstellen. Spieren zijn als het ware je reserve voor zware tijden. Ook zorgen sterke rug en buikspieren ervoor dat je minder snel last van je rug krijgt en je houding beter is. Hoe ouder we worden, hoe meer spiermassa omgezet wordt in vet en dat vet kan op zijn beurt weer allerlei ontstekingsachtige stoffen aanmaken die hart- en bloedvaten niet ten goede komen. Spieren zelf zijn juist vetverbranders, ze wekken energie en warmte op in het lichaam. Als je wilt afvallen is het naast cardio-oefeningen dan ook handig om spierversterkende oefeningen te doen.

Hoe ontstaat spierpijn

Het mechanisme achter het ontstaan van spierpijn is niet helemaal bekend, wel zijn er veel theorieën over. Zo zou de pijn kunnen ontstaan door spiervezels die tijdens belasting beschadigen, of het zou de extra druk van de spieren op de zenuwen zijn. Ook een lichte ontstekingsreactie zou de pijn kunnen veroorzaken. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is melkzuur niet de oorzaak van spierpijn, melkzuur zorgt voor het brandende gevoel tijdens de beweging, maar binnen een uur na de inspanning is het melkzuurgehalte al weer gedaald tot normaal, terwijl spierpijn pas na 2 à 3 dagen optreedt.

grieperig na het sportenWat doen we aan spierpijn?

Er zijn een aantal maatregelen om spierpijn te voorkomen en te verminderen:

  • stretch je spieren goed voor, tijdens en na het sporten;
  • douche na het sporten eerst goed warm en eindig dan met koud water, herhaal dit een paar keer;
  • zorg voor een goede nachtrust en doe waar het kan tussendoor een dutje;
  • laat je masseren of masseer de pijnlijke plekken zo goed en zo kwaad als het kan zelf;
  • ga naar de sauna, het liefst meteen na het sporten;
  • blijf in beweging, ook al lijkt het bij heftige spierpijn onmogelijk, rustige vormen van bewegen zoals lopen, fietsen en zwemmen, warmen de spieren op en verminderen de pijn aanzienlijk.

Wat eten we wel en niet, mijn boodschappenlijst:

Wel:

  • voedsel rijk aan antioxidanten dit helpt ontstekingsprocessen te ‘blussen’ denk aan broccoli, spinazie, waterkers, blauwe bessen, frambozen, granaatappel, groene thee;
  • magnesiumrijk voedsel dit helpt de spieren te ontspannen denk aan: spinazie, alle ongebrande noten en zaden, zalm, bananen, avocado's en havermout;
  • goede vetten spelen een rol in het verminderen van ontstekingsreacties, denk omega 3 vetzuren uit vette vis zoals: zalm, haring, sardines, maar ook noten en zaden en avocado’s zijn bronnen van goede vetten;
  • kruiden zoals basilicum, tijm, gember, kurkuma, rozemarijn bevatten eveneens antioxidanten en geven je lichaam een boost;
  • probiotica en voedsel met goede bacteriën zoals zuurkool, en biologische yoghurt ondersteunen je darmflora en zorgt dat je belangrijke mineralen tegen spierpijn zoals magnesium goed kunt opnemen.

Niet

  • suikerrijke producten, frisdranken, vruchtensappen uit pak en sportdrankjes;
  • aardappels, paprika, tomaten en aubergine, deze groenten zijn afkomstig uit de nachtschadefamilie en bevatten solanine, wat bij mensen die er gevoelig voor zijn, spier- en gewrichtsklachten kan verergeren;
  • producten met veel transvetten zoals koekjes, gefrituurde producten, margarine en bak- en braadboter;
  • cafeïne en alcohol, deze verbruiken veel magnesium;
  • teveel zout uit bewerkte voedingsmiddelen.

Jicht, reuma en gewrichtsklachten? Pas je voeding aan!

Recept: super-smoothie bij spierpijn

  • 100 gram bevroren kersen
  • 50 gram spinazie
  • 200 ml kokoswater
  • 1 handje geweekte amandelen
  • blokje geschilde gember van 3 cm
  • 1 eetlepel honing

Bereiding Doe alles in een blender en laat 2 minuten draaien tot alles goed vermengd is, schenk in een groot glas en enjoy!

Arnica bij spierpijn

Atrosan Spier- en Gewrichtsgel helpt snel bij spierpijn, stijve spieren en gewrichten en pijn door kneuzingen. Het bevat een sterke concentratie Arnica*. Met deze tips moet je er zeker komen, dus geen excuus de paden op de lanen in :-) Hetty * Traditioneel Kruidengeneesmiddel op basis van Arnica Montana. Lees voor gebruik de bijsluiter. De toepassing is uitsluitend gebaseerd op traditioneel gebruik.

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 26-10-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis Echinaforce Crème bij bestelling > € 20