Het geheim van slanke mensen

Voeding | Lifestyle

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

1. Slanke mensen diëten niet

Nee duhhh... hoor ik je denken dat hebben ze ook helemaal niet nodig. Dat klopt, maar doordat slanke mensen niet overmatig veel aandacht besteden aan hetgeen ze in hun mond stoppen is de kans op overeten veel kleiner. Ze nemen heus weleens een gebakje of wat lekkers en staan daar verder niet erg bij stil. Hoe anders is dat als je op dieet gaat: je maakt goede voornemens en doet hup alle koek en snoep de deur uit. In je koelkast pronken alleen groenten, fruit en andere gezonde kost. Allemaal goed en wel natuurlijk, maar door jezelf op een strikt dieet te zetten, gaan je hersens meteen in verzet. Wat?! denken ze, mag ik nu ineens die mars niet meer, dat zullen we nog weleens zien! Met als gevolg dat je ondanks een portie wilskracht vroeg of laat zult zwichten en dan ook meteen doorslaat. Als je jezelf niets ontzegt en in de basis gewoon gezond eet, dan is de kans op eetbuien veel kleiner. Gematigdheid, kleine stappen en ruimte voor “zondigen” brengen je sneller en dichter bij je streefgewicht, dan welk dieet ook.

2. Slanke mensen bewegen meer

Het blijkt dat sommige mensen van nature veel beweeglijker zijn dan anderen. Dat zit hem in de kleine dingen. Ze praten bijvoorbeeld meer met hun handen, nemen makkelijker de fiets in plaats van de auto en lopen liever een rondje in de lunchpauze dan dat ze op kantoor zitten. Ze bezitten een natuurlijke bewegingsdrang. Al die kleine beetje tellen al snel op, waardoor ze elke dag aanzienlijk meer calorieën verbranden. Dat voorbeeld kun je makkelijk volgen, zoek elke dag naar mini manieren waarop je meer kan bewegen. Je auto wat verder parkeren, een sprintje trekken voor de trein ook al ben je op tijd, wat kniebuigingen doen terwijl je aan het koken bent, een paar keer de trap op en af lopen. Kleine moeite groot resultaat.

3. Slanke mensen eten langzamer en stoppen als ze vol zitten

Ook weer zo’n inkoppertje maar vlak deze factor zeker niet uit, want het maakt heel veel uit of je stopt wanneer je vol zit of blijft eten totdat je ploft en daarna alleen nog maar 1 vinger voor de afstandsbediening kan bewegen. Wist je namelijk dat als je gaat eten, je hersenen pas na twintig minuten een seintje krijgen of je maag vol zit of niet? Schrok je je maaltijd naar binnen, dan is de kans groot dat je veel meer eet dan je daadwerkelijk nodig hebt. Weer in contact komen met je verzadigingsreflex is 1 van de beste dingen die je kunt doen om je gewicht te beheersen. Dus eet langzaam, leg je mes en vork regelmatig neer, eet van kleine borden en zet de pannen niet op tafel. Stop wanneer je vol zit, je zult zien dat je met veel minder toe kunt.

4. Slanke mensen bereiden de meeste maaltijden zelf

Kook je vaak met pakjes en zakjes en kies je voor kant en klare sauzen? Komt je lunch regelmatig uit het bedrijfsrestaurant en ken je het aanbod bij de benzinepomp op je duimpje? Grote kans dat je op die manier flink wat suiker en overtollige calorieën binnenkrijgt. Kijk maar eens op je werk naar die slanke collega, hoogstwaarschijnlijk heeft die elke dag een gedegen, zelfgevuld broodtrommeltje bij zich met daarin een afgepaste hoeveelheid bammetjes. Verschrikkelijk saai, maar daardoor loopt deze collega wel minder kans op een aanvaring met een kroket. Neem de controle over wat je binnenkrijgt en maak het gros van je maaltijden zelf. Op internet vind je talloze tips over het zogenaamde ‘preppen’ van je eten.

5. Slanke mensen maken tijd voor voldoende ontspanning

Wat komt er op de laatste plaats als je gestrest bent en de deadlines je aanvliegen? Helaas vaak je voeding. In plaats van de tijd te nemen voor het bereiden van een verse maaltijd ben je in tijden van stress vaak geneigd even snel wat in elkaar te flansen of iets te halen. De stresshormonen laten je ook nog eens snakken naar snelle suikers en zoute, krakerige snacks. Slanke mensen laten hun maaltijden niet het ondergeschoven kindje zijn, maar nemen als ze stress hebben juist de tijd om verse, gezonde maaltijden klaar te maken. Volg hun voorbeeld en maak je maaltijden bij stress een prioriteit.

Lees ook de blog-serie over afvallen:

  1. Afvallen, hoe doe je dat nou? Deel 1
  2. Deel 2 hormonen
  3. Deel 3 vetten
  4. Deel 4 gezond ontbijten
  5. Deel 5 gezond lunchen
  6. Deel 6 gezond avondeten

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 26-10-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis Echinaforce Crème bij bestelling > € 20