Health challenge juni: 3 tips om deze maand de gezondheid te boosten

Lifestyle

Marjolein Schurink
WhatsApp je vraag

Voor de maand juni staan er weer drie tips voor je klaar om je gezondheid een kleine boost te geven. Pas deze tips toe en je bent al een stukje dichterbij een gezondere jij. Durf jij deze maand de volgende uitdagingen aan?

1. Vervang de gewone aardappel eens met zoete aardappel

De oer-Hollandse pieper zit vol essentiële voedingsstoffen, zoals plantaardige eiwitten, ijzer en kalium. Maar een beetje variëren kan geen kwaad als je elke dag gewone aardappelen op het menu hebt staan. Voor de afwisseling kun je daarom de aardappel eens vervangen voor zijn exotische neefje, de zoete aardappel. Zoete aardappelen zijn per saldo net zo gezond als gewone aardappelen; ze hebben alleen andere kenmerken. De knol bevat namelijk een andere samenstelling aan voedingsstoffen – het is bijvoorbeeld een bron van vitamine A, C en natrium -  en doet qua smaak meer denken aan een wortel dan een aardappel. Heerlijk en gezond om eens mee af te wisselen dus!

Probeer deze vijf lekkere recepten met zoete aardappel maar eens.

2. Stop met snoozen

Voor sommigen lijkt het onmogelijk om op te staan zonder eerst een kwartier te snoozen. Ze zetten zelfs hun wekker opzettelijk vroeger. Fijn of toch niet zo onschuldig als het lijkt, al dat snoozen? Uit onderzoek blijkt dat het ons 30% minder productief maakt! Hoe zit dat? Wanneer je op de snooze-knop duwt en opnieuw inslaapt, wordt het lichaam in de war gebracht. Dopamine en serotonine komen dan bijna op hetzelfde moment vrij in het lichaam. Deze dubbele vrijgave kan je een gedesoriënteerd gevoel geven en je functioneringsvermogen door de dag heen verminderen. Daarnaast onderbreek je de slaap elke vijf à tien minuten, waardoor ons geheugen, reactietijd en concentratie niet volledig herstellen na de slaap. In plaats van die tien minuten droomslaap die we normaal zouden doormaken, krijgen we nu tien minuten van hele lichte slaap. Dit kan ons juist slaper en vermoeider maken. Doordat onze reactietijd en aandachtsvermogen erop achteruit kunnen gaan, kan snoozen zelfs leiden tot gevaarlijke situaties. We kruipen vermoeid achter het stuur, letten niet goed op bij het oversteken of zijn gehaast omdat we net iets té lang hebben gesnoozed… Dus gaat de wekker: sla het laken van je af, de benen over de bedrand, druk de wekker uit en start de dag. 

3. Plan regelmatig ‘offline-momenten’ in

Vroeger had je waarschijnlijk gelachen als we hadden gezegd dat je nu de hele dag met een mobiele telefoon in de weer bent. ‘Nee hoor, als mensen me nodig zijn dan bellen ze naar mijn huistelefoon. Ben ik er niet, morgen weer een dag.’ Dat is nu wel anders. Gemiddeld turen we maar liefst 3 uur per dag op onze smartphone of tablet en zijn we 24/7 bereikbaar. Via mail, sms, WhatsApp en social media. En dat is niet zo fijn voor onze mentale energie én nek.

Onze hersenen moeten door de dag heen heel wat verteren door dit kleine apparaatje. We worden elke dag gebombardeerd met vrachtladingen informatie – soms handig en vermakelijk - maar het kan je ook flink opjagen met vermoeidheid en gevoelens van stress als gevolg. Daarbij komt er veel spanning op de nek te staan bij het langdurig gebruik van de smartphone. We staren namelijk constant naar beneden om op het schermpje te kijken. In deze positie weegt het hoofd  22 tot 27 kilogram. Terwijl ons hoofd gemiddeld bij een rechte houding zo’n 5 kilo weegt. De belasting van de rug en nek ie door deze foute houding ontstaat is te vergelijken met het tillen van een bierkrat! Dit kan op den duur voor nek- en rugklachten zorgen.

Oplossing? Wees je bewust van de tijd die je doorbrengt met je smartphone. Plan regelmatig ‘offline-momenten’ in, waarbij je de smartphone uitschakelt, weglegt of op niet-storen zet. Vraag jezelf eens af: pak ik de smartphone steeds uit automatisme of heb ik hem echt nodig? Put het me uit of krijg ik er energie van? Wil ik al deze informatie écht tot me nemen of ben ik gedachteloos aan het swipen? Wil je meer informatie over hoe je kunt afkicken van je smartphone, lees dan de adviezen van gezondheidsdeskundige Hetty eens.

Lees ook het blog van Krista over meer Me-time!

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Krista

Hi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 22-06-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Tijdelijk Crème Calendula (t.w.v. € 6,99) cadeau bij uw bestelling > € 20. Lees meer