Health challenge juli: 3 tips om deze maand de gezondheid te boosten

Lifestyle

Marjolein Schurink
WhatsApp je vraag

1. Skip het ijsje uit de supermarkt, maak het eenvoudig zelf

Bij de zomer horen natuurlijk lekkere drankjes en ijsje op z’n tijd. Maar… hoe houd je het eigenlijk gezond? De meeste varianten in de supermarkt zijn namelijk niet zo lief voor de lijn. In een magnum zitten bijvoorbeeld al 300 calorieën. Dat komt neer op twee rijkelijk belegde boterhammen met kaas. Een cocktailtje op het terras? Tel maar mee: zo’n 150 tot 350 calorieën per glas (afhankelijk van het soort cocktail). Geen schande natuurlijk als je een keertje geniet van een lekker drankje op z’n tijd. Maar voor de lekkere trek tussendoor is een gezonde variant minstens zo lekker. En je kunt het zelf maken, in een handomdraai.

Wij geven je hier vijf recepten voor zomerse drankjes en ijsjes waarvan je zonder schuldgevoel kunt genieten!

2. Bak vlees niet te lang

We weten allemaal dat je ziek kunt worden van vlees dat niet goed gegaard is. Maar wist je ook dat het niet goed voor onze gezondheid is als je vlees te lang bakt? Als je vlees te lang gaart of verbrandt, kunnen er schadelijke stoffen ontstaan die het risico op kanker verhogen, met name darmkanker. Deze stoffen worden ook wel heterocyclische amines (HCA) genoemd. Het zijn eiwitten die door de hoge temperaturen veranderen in deze gevaarlijke stoffen. Ook wanneer er direct contact is met vuur kunnen deze stoffen ontstaan. Iets om op te letten als je de spiesjes op de barbecue legt! Zorg dat ze goed gaar worden, maar laat ze niet verbranden of te lang liggen.

3. Zit minder, sta meer

In de auto, op ons werk, thuis, bij vrienden op een feestje: we zitten met z’n allen steeds vaker en steeds langer. Niet zo goed, blijkt uit onderzoek van TNO. Zitten vergroot de kans op ziekte en vroegtijdig overlijden. Mensen die meer bewegen en vaker tussendoor even staan of lopen, hebben minder kans om chronische ziektes te ontwikkelen. En of je nu dik of dun bent: het negatieve effect van zitten is voor iedereen gelijk. Strek daarom de benen regelmatig en sta zoveel mogelijk wanneer het kan. Een korte meeting of het werk? Dat kan ook staand. Wachten op de bus? Negeer het bankje. Telefoontje plegen? Wandel wat heen en weer door de ruimte. Nog meer kleine tips om minder te zitten vind je hier.

Lees ook het blog van Krista over meer Me-time!

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Krista

Hi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 26-10-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Tijdelijk Herbamare Spicy 125 gr (t.w.v. € 3,49) cadeau bij uw bestelling > € 20. Lees meer