Health challenge april

3 tips om deze maand de gezondheid te boosten

Lifestyle

Marjolein Schurink
WhatsApp je vraag

1. Vervang je handdoek vaker

Ben jij iemand die elke dag een schone handdoek pakt na het douchen of doe je gerust een week met één handdoek? Uit onderzoek blijkt dat je je handdoek uit hygiënisch oogpunt na drie beurten toch echt in de was moet gooien. Dan houden we wel rekening met het feit dat je deze handdoek na het douchen goed uithangt om te drogen. Maak je er een prop van en droog je de handdoek niet goed, dan krijgen bacteriën en schimmels meer kans om zich te vermenigvuldigen. Ook het washandje blijft langer nat en is hierdoor een grotere bron van bacteriën en schimmels. Daarom kun je deze wel beter na één keer gebruiken in de wasmand gooien.

2. Zoek elke week de natuur op

April is zo’n mooi maand. Je ziet de bloemknoppen uitkomen, bloesems kleuren de bomen roze en het zonnetje krijgt steeds meer kracht. Reden genoeg om erop uit te trekken! Ga de natuur in en beleef de lente. De natuur is namelijk belangrijk voor ons sociaal, lichamelijk en geestelijk welbevinden. In de natuur komen veel mensen tot rust en kunnen ze zich even terugtrekken uit de dagelijkse hectiek. Zo blijkt dat mensen die veel in de natuur komen, minder gevoelens van stress ervaren. Daarbij zou het je fantasie prikkelen én wie buiten is, krijgt een flinke portie vitamine D binnen door het daglicht. En dat is weer van essentieel belang voor o.a. je botten, spieren en hersenen. Zoek daarom deze maand minstens 1 keer per week de natuur op.

3. Ga beter op de wc zitten

Even een brutale vraag: hoe zit jij als je poept of plast? Waarschijnlijk moet je er even over nadenken. Maar de juiste houding is erg belangrijk voor je darmen en blaas. Zo kan je houding van invloed zijn op je stoelgang: denk aan obstipatie, blaasontsteking of niet goed kunnen uitplassen.

Bij de toilethouding kun je onderscheid maken tussen de plashouding en poephouding.

Bij plassen is het belangrijk dat je rechtop zit, zodat de plasbuis in een verticale lijn loopt. Niet doen: krom op de wc zitten. Hierdoor blijft er urine in de blaas achter en is er grotere kans op een blaasontsteking.

Bij het poepen is het beter om wat onderuitgezakt en ontspannen te zitten. Op deze manier hoeft je ontlasting geen ‘knik’ te maken op weg naar de wc-pot. Lekker verhaal, maar wel belangrijk!

Lees ook het blog van Krista over meer Me-time!

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 12-07-2018

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >