Waarom is slaap goed voor je weerstand?

Slapen voor je weerstand

Weerstand | Slaap

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Hoe werkt je immuunsysteem?

Het immuunsysteem bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder een grote hoeveelheid losse cellen die in het bloed circuleren. Zo kunnen bepaalde witte bloedcellen bacteriën en andere ziekteverwekkers als een soort barbapappa inkapselen en onschadelijk maken. Ook zijn er de gespecialiseerde T-cellen.  Deze cellen herinneren zich een ontmoeting met een bacterie of virus door er informatie over op te slaan. Komt op een later moment diezelfde bacterie of virus binnen, dan kunnen deze T-cellen gelijk heel gericht toeslaan en korte metten maken met de indringer.

Onderzoek naar slaap en je weerstand

Uit nieuw onderzoek blijkt dat een diepe slaap ervoor kan zorgen dat die T-cellen nog gedetailleerder en beter informatie kunnen opslaan over de verschillende virussen en bacteriën. Hierdoor is de kans dat ze later herkend worden veel groter. Genoeg slapen verbetert dus het geheugen van je immuunsysteem. Voor dit onderzoek werden arme muizen uit hun slaap gehaald, maar eigenlijk was dat niet nodig geweest, want dit weten we uit ervaring natuurlijk ook wel. Als je een paar dagen heel slecht hebt geslapen, heb je zo een verkoudheid te pakken, terwijl je met voldoende slaap zonder problemen hoestende en proestende mensen om je heen kunt trotseren zonder ook maar iets op te lopen. Genoeg reden dus om die 8 uur te pakken en virusvrij de donkere dagen door te komen.

Griep of verkoudheid voorkomen? 6 slaaptips!

De volgende tips kunnen worden gevolgd om lekker te slapen en zodoende griep en verkoudheid te voorkomen:

  1. zorg voor regelmaat in je slaapritme: dus vaste tijden voor het opstaan en naar bed gaan, liefst ook in het weekend;
  2. zorg voor ontspanning voor het slapen: bijv. door het lezen van een boek, het luisteren naar ontspannende muziek of het nemen van een warm bad;
  3. zorg voor een ideale slaapkamer: deze ruimte moet je goed ventileren en het moet er niet te warm maar ook niet te koud zijn. Kies ook voor een goed matras;
  4. stop met roken: uit onderzoek is gebleken dat rokers vaak meer moeite hebben om in slaap te komen. Stoppen met roken is - ook om andere redenen - dan ook aan te raden;
  5. houd gedurende twee weken een slaapdagboek bij: hierin legt u vast wanneer u naar bed gaat, wanneer u opstaat en hoe lang u niet kon slapen gedurende de nacht. Een slaapdagboek geeft inzicht in de mogelijke oorzaken van uw slaapstoornis en hoe deze kunnen worden verholpen doordat het helpt bij het herkennen van slaappatronen. Klik hier om het A.Vogel slaapdagboek te downloaden;
  6. zorg voor goede voeding: 's nachts verloopt de spijsvertering op een laag pitje. Neem daarom niet laat op de avond nog een zware, eiwitrijke maaltijd. Ook met drinken moet je oppassen.
    In koffie, thee en cola zit de opwekkende stof cafeïne. Als je hier gevoelig voor bent, dan kun je deze dranken beter niet meer drinken na 18.00 uur of misschien zelfs niet meer na 16.00 uur. Sommige mensen slapen beter met een ‘slaapmutsje’ in de vorm van een wijntje of een borreltje. Het is waar dat alcohol enigszins bedwelmend werkt. Maar gebruik alcohol altijd met mate. Door alcohol zul je minder diep slapen en daardoor niet zo goed uitrusten. Drink ’s avonds liever een kop kruidenthee of Bambu koffie.

Hulp om lekker te slapen? Meld je nu aan voor de A.Vogel Slaapcoach!

Schrijf je hier in voor de A.Vogel slaapcoach. Dan zal ik je in 4 mails van de nodige tips & tricks voorzien om lekker te kunnen slapen.
We beginnen met het optimaliseren van je slaapritueel. En gaan vervolgens kijken welke invloed voeding op onze slaap kan hebben. Tenslotte geven we je 7 handvatten om zennnn naar de slaapkamer te gaan en werken we aan je slaaplifetstyle.

Karin Peters,
Slaapcoach bij A.Vogel

Meer slaapinspiratie nodig? Lees dan ook deze blogs

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Krista

Hi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 26-10-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Tijdelijk Herbamare Spicy 125 gr (t.w.v. € 3,49) cadeau bij uw bestelling > € 20. Lees meer