Een gezonde buik in de zomer?

De 5 beste tips!

Lifestyle

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Je darmen hebben soms best te lijden onder al dat lekkers. Lees snel verder want we geven je de 5 beste tips om met een gezonde en slanke buik de zomer door te gaan.

1. Pas op met rauw

Dat je beter geen rauw vlees kunt eten weten we allemaal wel, zeker als dat vlees van een obscuur tentje op een straatfestival komt. Maar wist je dat rauw in de zin van rauwkost en salades soms een flinke opgave kan zijn voor je darmen? Zo hebben salades het predicaat gezond en natuurlijk zijn ze dat ook, maar toch kan rauwkost soms lastig te verteren zijn. Zo hebben planten stugge celwanden die maar moeilijk af te breken zijn en daardoor voor veel gasvorming kunnen zorgen. Dat verklaart waarom je ineens een enorme opgezwollen buik kunt krijgen van een lichte salade. Goed kauwen is het devies en wat ook helpt is om gegrilde groenten toe te voegen, die zijn al even warm gemaakt en daardoor veel beter verteerbaar. Ook de kool voor een koolsalade kun je even heel kort roerbakken, dat komt de vertering ten goede.

2. Kies je dressing slim

Geen salade zonder dressing! Maar als je een kant en klare salade koopt voor de picknick in het park zit daar geheid een vettig sausje bij. Vaak heb je daar maar de helft van nodig om je salade lekker te maken, dat scheelt al weer. Maak je zelf dressing houd deze dan lekker licht, klassiekers zijn olijfolie en citroen en honing, mosterd en olijfolie. Ook olijfolie en balsamico azijn maken elke simpele salade tot een feestje.

3. Houd je sausjes light

Bij een stukje vlees of groentespiesje van de barbecue hoort een sausje, daarvoor kun je zelf gezonde varianten maken. Wat dacht van je van zelfgemaakte tzatziki op basis van yoghurt, komkommer, munt en knoflook of hummus van kikkererwten? Van geconcentreerde tomatenpuree maak je met een scheutje olie en een beetje honing een lekkere ketchup.

4. Eet je bacteriën

Bacteriën daar moet je toch ver van blijven? De ziekteverwekkende bacteriën in rauw vlees wel, maar in yoghurt en kefir zitten juist goede bacteriën die je darmflora versterken en de weerstand van je darmen verhogen. Gebruik yoghurt en kefir als basis van je smoothie, of maak er lekker zelf ijsjes van door het te mengen met vers fruit en dan in te vriezen.

5. Verdun je alcohol

Met een glaasje alcohol op zijn tijd is niet mis, maar houd er rekening mee dat alcohol je flink kan uitdrogen en ook voor je maag en darmen een belasting is. Daarnaast bevat alcohol veel calorieën en kan het je ongemerkt extra zomerkilo's opleveren. Drink daarom voor elk glas alcohol dat je drinkt ook een glas water. Witte wijn kun je prima aanvullen met bruisend bronwater, nog steeds lekker en je krijgt minder alcohol binnen.

Nog meer tips voor een gezond leven? Ga dan naar ons natuurlijk & gezond blog.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 25-07-2018

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

A.Vogel Wandeltocht op 29 juni: 5, 10, 20, 30 en 40 km!

Schrijf je nu in >