Gezond ouder worden, zo doe je dat

8 Anti-verouderingstips voor een goede oude dag!

Voeding | Lifestyle | Energie | Lekker in je vel!

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Wat is veroudering?

De cellen in ons lichaam vernieuwen zich constant. Ze kopiëren het DNA en maken daarmee een nieuwe cel, de oude cellen sterven vervolgens af. Zo heb je binnen 2 weken een nieuwe huid. De lever is in 300 tot 500 dagen compleet vervangen door nieuwe cellen en elke 10 jaar zijn alle cellen van je skelet compleet vernieuwd. Toch bijzonder als je hierover nadenkt!

Bij de celdeling wordt DNA afgelezen om een nieuwe cel te maken. Aan het einde van de chromosomen waarop het DNA ligt, zitten telomeren. Een telomeer is een los eindje DNA, een beetje als een draadje, wat onder andere de chromosomen en het DNA beschermt.

Telkens als een cel deelt worden de telomeren een stukje korter. Is de telomeer helemaal ‘op’ dan kan de cel zich niet verder delen en zet de cel een proces in werking om af te sterven.

Op dit moment wordt er in de wetenschap veel onderzoek gedaan, om te kijken hoe de lengte van een telomeer behouden kan blijven, zodat het DNA van de cel beschermd blijft en zich kan blijven delen.

Wanneer de telomeer korter wordt, is de kans op beschadiging van het DNA door vrije radicalen groter en kan er af en toe een foutje in sluipen bij het kopiëren.

Wat zijn vrije radicalen?

Vrije radicalen zijn kleine, agressieve deeltjes die vrijkomen bij normale processen in het lichaam zoals de spijsvertering, maar ook door de blootstelling aan zonlicht, roken, luchtvervuiling, stress en giftige stoffen in ons milieu. Een vrije radicaal bestaat maar heel even en bindt zich dan meteen aan de beste cel die voorhanden is. De radicaal verstoort vervolgens in die cel allerlei processen. Je kunt ze een beetje vergelijken met voetbalhooligans; binnen no time hebben ze de boel afgebroken.

Gelukkig heeft het lichaam zelf allemaal hulptroepen die de vrije radicalen tot de orde roepen. Zo maakt je lever verschillende heel sterke antioxidanten die de cellen beschermen en de vrije radicalen afvangen. Ook antioxidanten uit de voeding beschermen de cellen tegen vrije radicalen. Je vindt ze onder andere in alle felgekleurde groenten en fruit.

Als we het hebben over veroudering dan gaat het dus vooral om het proces van celvernieuwing wat niet meer optimaal verloopt.

Blue zones: hier worden de mensen ouder!

Op bepaalde plekken in de wereld worden de mensen beduidend ouder dan normaal, het gaat o.a. om plekken in Japan, Sardinië en Griekenland. Daar zijn 100 jarigen een veel gezien verschijnsel. En nee geen 100 jarigen met een rollator, ze zijn op hoge leeftijd nog steeds erg actief.

Deze plekken worden ook wel de Blue zones genoemd. De mensen in de blue zone hebben een aantal eigenschappen gemeen. Zo bewegen ze veel, hebben ze een rijk sociaal netwerk, maken ze ondanks hun leeftijd nog steeds actief deel uit van de maatschappij en eten ze een dieet rijk aan groenten en fruit.

Wat kunnen we leren van deze mensen en de huidige wetenschap? Hieronder een aantal tips die het proces van veroudering helpen vertragen.

Tip 1: blijf bewegen!

Ons lichaam is gemaakt om te bewegen. Door regelmatige beweging ondersteun je de bloedsomloop in alle delen van het lichaam waaronder de hersenen. Zo blijkt dat mensen die veel bewegen een kleinere kans hebben op het krijgen van Alzheimer. Ook zorgt beweging ervoor dat er groeihormoon wordt aangemaakt en dit hormoon zorgt ervoor dat cellen zich kunnen herstellen en vernieuwen. Zoals met alles is hier ook balans het toverwoord. Te intensief bewegen, kan juist veroudering in de hand werken. Maar regelmatige beweging die past bij jouw lichaam levert veel voordelen op. Wandelen en andere rustige manieren van bewegen zoals tuinieren en dansen zijn een mooie basis. Daarbij zorgt regelmatige krachttraining ervoor dat er minder spierafbraak optreedt in het lichaam. Hoe meer spieren je op hogere leeftijd hebt, hoe beter dit is voor de gezondheid.

Tip 2: lach veel en onderhoud je sociale contacten

Lachen is gezond, het wordt vaak gezegd, maar het is ook daadwerkelijk waar. Lachen ontspant en relativeert.
Mensen die een warm sociaal netwerk hebben leven langer. Alle mensen in de blue zones hebben een nauw contact met hun familieleden en kinderen. Daarnaast hebben ze vaak een trouwe, kleine vriendengroep waar ze regelmatig mee samen komen. In het jachtige leven van alle dag is het soms lastig tijd te maken voor vrienden en familie. Meestal moet de agenda er aan de pas komen om een afspraak te maken. Je hoeft niet veel vrienden te hebben, maar een paar echte hartsvrienden zijn goud waard.

Tip 3: stel doelen

Een doel hebben in het leven is erg belangrijk voor je levensgeluk en vitaliteit ook op latere leeftijd. Zo blijkt dat grootouders die intensief betrokken zijn bij de kleinkinderen en regelmatig oppassen minder last hebben van ziekten die op latere leeftijd kunnen optreden zoals Alzheimer.

Tip 4: eet veel onbewerkte voeding met antioxidanten

Zoals je hebt kunnen lezen, beschermen antioxidanten je cellen tegen de gevolgen van vrije radicalen. Antioxidanten vind je in alle felgekleurde groenten en fruit maar ook in verse kruiden en specerijen. Probeer daarom dagelijks zoveel mogelijk kleur op je bord te krijgen. Echte antioxidant boosters zijn:

  • blauwe bessen en alle bosfruit;
  • boerenkool en alle andere koolachtigen;
  • kurkuma;
  • knoflook en uien;
  • artisjokken;
  • bieten;
  • verhitte tomaten.

Tip 5: eet met mate

Onderzoeken wijzen uit dat muizen die een caloriebeperkt dieet krijgen veel langer leven dan hun weldoorvoede soortgenoten. In deze maatschappij is eten zo overvloedig aanwezig dat het heel makkelijk is meer te eten dan je nodig hebt. Zeker als je vers en onbewerkt eet, heb je veel minder nodig dan je misschien denkt. Eet zodat je voor 80% vol zit en stop dan. Regelmatig een vasten-dag of -periode blijkt ook een gunstig effect te hebben op het proces van celvernieuwing.

Er is ook een aantal factoren die veroudering in de hand kunnen werken. Roken staat daarbij op nummer 1, omdat dit zorgt voor veel vrije radicalen. Maar ook suiker, stress en bepaalde chemicaliën waar we via ons eten en het milieu mee in aanraking komen kunnen het verouderingsproces juist versnellen.

Tip 6: suiker vermijden

Dat suiker niet zo goed voor ons is weten we inmiddels wel. Het verhoogt de bloedsuikerspiegel, zorgt alleen maar voor meer trek en overgewicht, maar draagt ook bij aan veroudering. In het bloed kunnen suikermoleculen zich hechten aan bepaalde eiwitten. Er vormen zich dan deeltjes die maar moeilijk af te breken zijn: AGE’s (advanced glycation end products) Deze deeltjes kunnen zich hechten aan structuren in het lichaam, zo zorgen ze voor rimpels, maar maken ook de aderwanden stug waardoor er eerder aderverkalking optreedt. Geraffineerde suiker kun je dus beter, met een uitzondering hier en daar, vermijden. Haal je suiker liever uit natuurlijke onbewerkte bronnen zoals fruit.

Tip 7: vermijd stress 

Te veel stress voelt erg onprettig en put je uit, maar het kan ook de bloeddruk verhogen en de veroudering versnellen. Het stresshormoon cortisol kan, wanneer het te lang aanwezig is in het lichaam, herstelprocessen in de weg zitten. Wanneer je lange tijd stress hebt kun je dat soms ook duidelijk zien aan iemand: een grauwe huid, snellere rimpelvorming.

Tip 8: vermijd gifstoffen

We komen zonder dat we het willen in aanraking met tal van chemische stoffen die zich in onze omgeving bevinden. Denk aan luchtvervuiling, hormonen en resten van medicijnen in het drinkwater, brandvertragers en dergelijke in meubelen, micro plastic deeltjes die via verpakkingen in ons eten komen en bestrijdingsmiddelen op ons voedsel. Helaas kun je niet alle gifstoffen vermijden, maar als je er alerter op wordt kun je wel een aantal maatregelen nemen.

Eet waar het kan bijvoorbeeld biologische groenten, vermijd zoveel mogelijk plastic verpakkingen, gebruik een waterfilter en probeer zoveel mogelijk in het bos en de natuur te zijn.

Lees ook

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 14-08-2018

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >