Feiten en fabels over vitamine D

Hoe zit het echt met vitamine D?

Weerstand | Spieren en gewrichten | Vitamine D

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Wanneer je regelmatig in de zon zit, maak je voldoende vitamine D aan

Fabel: het klopt dat je door de zon vitamine D aanmaakt in je huid, maar niet in alle gevallen. Zo moet de zonkracht minimaal drie zijn. Op een zonnige dag in de zomer kom je daar tussen 11.00 en 15.00 uur wel aan. In de winter is de zonkracht vaak niet sterk genoeg voor een adequate vitamine D aanmaak. Daarnaast kunnen smog, stof en luchtvervuiling de zonkracht ook flink verminderen. Ook verloopt de aanmaak van vitamine D trager als mensen zich insmeren met zonnebrandcrème en bij mensen met een getinte huid door het pigment in de huid.

> Lees meer over vitamine D in de winter.

Van vitamine D kun je teveel binnenkrijgen

Feit: vitamine D is een vetoplosbare vitamine, die je in tegenstelling tot wateroplosbare vitamines niet uitplast, maar die kan worden opgeslagen in het vetweefsel. Door het slikken van supplementen kan een stapeling van vitamine D ontstaan. Echter in de praktijk komt dit niet vaak voor. Je moet dan dagelijks hoeveelheden gebruiken die hoger gedoseerd zijn dan de veilige bovengrens van 100 microgram (4000IE). Door blootstelling aan zonlicht kun je nooit teveel vitamine D aanmaken, de huid reguleert de aanmaak.

Veel voedingsmiddelen zijn rijk aan vitamine D

Fabel: vitamine D komt voor in voedingsmiddelen zoals vette vissoorten, eidooiers, kaas, vlees, roomboter en sommige wilde paddenstoelen. Ook wordt het toegevoegd aan margarines en bak- en braadboters. Echter de vitamine D-gehaltes in de meeste van deze voedingsmiddelen zijn maar heel laag. Alleen dierlijke voedingsmiddelen zoals de vette vissoorten en vlees bevatten relatief veel vitamine D. Zo levert 100 gram zalm, 15 microgram vitamine D (600IE) op. Vegetariërs en veganisten of mensen die weinig vis eten, krijgen hierdoor weinig vitamine D binnen via de voeding.

> Lees of een vegetariër of veganist extra vitamine D nodig heeft.

Het is niet nodig een vitamine D-supplement te slikken

Fabel: het blijkt dat er veel groepen zijn die risico lopen op een vitamine D-tekort, zoals mensen die veel binnen zitten en mensen met een getinte huidskleur. Ook zwangeren, baby's en ouderen hebben extra vitamine D nodig. Vandaar dat de Gezondheidsraad bepaalde risicogroepen adviseert extra vitamine D in te nemen.

> Lees meer over de risicogroepen volgens de Gezondheidsraad

Vitamine D zorgt voor sterke botten en tanden

Feit: fosfor is, net als calcium, een mineraal dat van belang is voor sterke botten en tanden. Vitamine D zorgt dat deze mineralen opgenomen worden in de dunne darm en uiteindelijk in de botten en tanden terecht komen. Vitamine D is ook van belang voor de spierfunctie, de bescherming van cellen, een sterk afweersysteem en de hersenen.

Een vitamine D-tekort is makkelijk te herkennen

Fabel: een tekort aan vitamine D is niet altijd makkelijk te herkennen, het geeft vaak vage klachten. De enige manier om 100% zeker te weten of je een vitamine D-tekort hebt of niet, is via een bloedonderzoek.

> Lees meer over de signalen die je lichaam afgeeft bij een vitamine D-tekort.

Vitamine D wordt opgeslagen in het lichaam

Feit: vitamine D kan inderdaad worden opgeslagen in het lichaam. In tegenstelling tot wateroplosbare vitamines verlaat vitamine D het lichaam niet via de urine. Opslagplaatsen voor vitamine D zijn de lever en het vetweefsel. Zo wordt in de lever een voorraad vitamine D voor rond de drie à vier maanden aangelegd.

Als veganist moet ik een vitamine D-supplement gebruiken

Fabel: aangezien de zon de belangrijkste bron is voor aanmaak van vitamine D kunnen veganisten op die manier in de zomer aan hun vitamine D-behoefte komen. Het lichaam kan voor ongeveer drie à vier maanden een voorraad aan vitamine D opslaan in het vetweefsel. In de winter kan de vitamine D-behoefte voor veganisten echter wel in het geding komen, de zonkracht is dan niet voldoende voor een adequate aanmaak van vitamine D. En via de voeding is het voor veganisten lastiger aan voldoende vitamine D te komen. Het wordt in kleine hoeveelheden toegevoegd aan bijvoorbeeld margarine. Maar de toegevoegde vitamine D in voedingsmiddelen is vaak van dierlijke oorsprong en daarom niet veganistisch. De plantaardige bronnen zoals wilde paddenstoelen bevatten ook maar heel kleine hoeveelheden vitamine D. Daarom is het in de winter raadzaam om vitamine D-supplementen te nemen, op basis van bijvoorbeeld korstmos.

> Lees meer over vitamine D en veganisten.

Als ik multivitaminen neem, krijg ik voldoende vitamine D binnen

Fabel: de meeste multivitaminen bevatten wel vitamine D, maar meestal in een dosering van 2,5 of 5 microgram. Voor veel groepen ligt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid hoger. Op de verpakking staat altijd aangegeven hoeveel vitamine D een product bevat. Je kunt dit met een apart vitamine D-supplement aanvullen tot de gewenste hoeveelheid voor jouw situatie.

Heb jij nog een vraag over vitamine D of iets gehoord waarover je twijfelt of het een fabel of een feit is? Stuur ons een WhatsApp bericht om achter het juiste antwoord te komen!

> Lees meer over vitamine D in onze special.

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 13-08-2018

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis Cinuforce neusspray (t.w.v. € 7,97) bij bestelling > € 20

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >