Is er leven na de sportschool?

Tips om meer te bewegen

Energie

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

sportschool-filpje-workout-hetty-martinZelf sport ik regelmatig met veel plezier, maar sinds mijn sportschoolketen is overgegaan naar een goedkopere variant, is de sfeer tot ver onder nul gedaald. De sportschool is nu overspoeld met patsers die hun best doen zo onaardig en asociaal mogelijk te doen. Het lijkt wel alsof ze er een sport van hebben gemaakt;-)
Ik doe veel  krachttraining maar ik werd zo ongeveer weggekeken uit het honk met de ijzers. Zo kreeg ik te horen dat vrouwen niet aan krachttraining moeten doen en laatst werd ik zelfs uitgemaakt voor Flaka (platte). Asjemenou!

Het heeft me uitgedaagd om andere manieren van sport buiten de sportschool te ontdekken. Zo doe ik nu aan Crossfit. Een te gekke sport met veel variatie: handstand, gewichtheffen, in de ringen hangen, tractorbanden omgooien. Omdat ik nogal speels ben aangelegd, vind ik dit geweldig. Daarnaast hoort bij Crossfit een heel leuke mentaliteit van elkaar aanmoedigen en grenzen verleggen.

Hier volgen een aantal tips om de sportschool te overleven en ook zonder sportschool meer te bewegen!

Maak een afspraak met een personal trainer

Dit is 1 van de beste dingen die je kunt doen. Op apparaten trainen is een goed begin, maar een trainer kan je laten zien hoe je met lichaamsgewicht en losse gewichten traint. Op die manier zet je namelijk veel meer spieren tegelijkertijd aan het werk. Zo train je effectiever en worden ook je coördinatie en mobiliteit verhoogd. Een sessie hoeft helemaal niet duur te zijn, zo kan je ook in een klein groepje trainen en bij buitentrainingen wordt er ook vaak aandacht aan techniek besteed. Beheersen van techniek geeft je zelfvertrouwen.

Laat je niet intimideren

Je leest het, laat je niet intimideren, door niemand niet! Wij mensen hebben altijd de neiging onszelf te vergelijken. Vaak zien we alleen mensen die beter, fitter of verder dan wij zijn. Maar dat is een vertekend beeld. Focus je op je eigen workout en je eigen doelen. Voel je trots en blij elke keer dat je sport. En zijn mensen toch asociaal of geven ze je een rotgevoel, fantaseer dan in gedachten wat je met ze zou doen, nu je toch over spierbundels beschikt:-)

Heb een Olympische mentaliteit

Stel jezelf doelen en daag jezelf regelmatig uit. Veel mensen blijven hangen in een vaste routine of gaan niet helemaal tot het gaatje. Af en toe even flink afzien geeft je zelfvertrouwen, je kunt altijd meer dan je denkt. Dit gevoel neem je ook mee naar het dagelijks leven. Niets zo heerlijk als te merken dat je weer sterker of fitter bent geworden.

Gebruik je lichaamsgewicht

Je lichaam heb je altijd bij je, gooi het in de strijd als je gaat sporten. Doe push ups, kniebuigingen, trek je op, tijger, sprint, sta op je handen, wandel, ren, klim. De mogelijkheden zijn eindeloos. Op You Tube vind je talloze voorbeelden van trainingen waarbij je geen apparatuur nodig hebt. Wil je er echt tegen aan zoek dan op HIIT (High Intensity Intervaltraining).

toneitup-girls-13Gebruik YouTube

Hier vind je allerlei filmpjes waarbij bepaalde technieken heel duidelijk uitgelegd worden. Worstel je nog met een goede kniebuiging (squat) of wil je weten hoe je nou precies een push up doet, je vindt het daar. Geen zin om naar de sportschool te gaan? Doe dan lekker je workout thuis. Zelf ben ik fan van de meiden van Tone It Up. Zij hebben hele leuke, super effectieve workouts, waar je niks bij nodig hebt. Ook vind je op YouTube complete lessen yoga of pilates. Zoek voor een goede yogales bijvoorbeeld eens op Tara Stiles.

Draag fijne, leuke sportkleren

Een leuke nieuwe sportoutfit kan je net dat zetje geven om lekker te gaan sporten. Kies voor kleding waar jij je goed in voelt en die geschikt is voor wat je gaat doen. Zelf vind ik het juist fijn om  loszittende, onopvallende kleding aan te trekken.

Luister muziek (of niet)

Muziek kan je enorm helpen bij het sporten. Door het ritme kom je in een flow en het maakt je workout leuker. Als ik heel zware gewichten til vind ik het heerlijk om hele harde muziek op te zetten, dat geeft me een vleugje agressie zodat ik potdorie dat gewicht kan optillen. Andere keren vind ik het juist fijn geen muziek op te hebben. Op die manier kan ik me concentreren op hoe mijn lichaam zich voelt en wordt het meer een mindful training

Probeer iets nieuws

Nieuwe dingen proberen geeft je leven een vleugje kleur en energie. Deed je altijd spinning, probeer dan heel iets anders en doe eens een les bodypump. Helemaal verslaafd aan de ijzers? Doe dan eens een les Pilates. Afwisseling zorgt ervoor dat je trainingen nooit saai worden en je het beter kan integreren in je dagelijks leven

Vind jouw manier van bewegen

Mijn moeder doet al een tijd 's ochtends mee met Nederland in Beweging en ik kan niet trotser op haar zijn. Ze verfoeide altijd sport en bewegen (niks voor mij zei ze dan), maar het feit dat ze nu dit  met plezier doet is geweldig. Bewegen hoeft niet moeilijk te zijn, doe de deur open en loop je huis uit. Vind een manier van bewegen die bij jou past. Hoe leuker je het vind, hoe vaker je het zal doen, hoe meer je vooruit gaat en hoe meer je zal willen doen.

Doe het samen

Vind een buddy om mee te sporten, heb je geen zin om te gaan dan zorgt de afspraak met de ander er vaak toch voor dat je wel gaat. Zo motiveer je elkaar. Een trainer kan je ook enorm motiveren.

Succes!

X Hetty

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 12-07-2018

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

A.Vogel Wandeltocht op 29 juni: 5, 10, 20, 30 en 40 km!

Schrijf je nu in >