Een koolhydraatarm dieet: goed of slecht idee?

Voeding | Brood | Lentekuur | Spijsvertering

Marjolein Schurink
WhatsApp je vraag

Of je koolhydraten nu liever mijdt of niet, ze hebben wel een belangrijke functie: ze zijn namelijk de voornaamste energiedragers van ons lichaam (naast vetten). Ze leveren directe energie die je lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. Maar: zijn ze nu goed of slecht voor je dieet? De waarheid ligt in het midden. Het hangt er eigenlijk van af welke koolhydraten je eet en in welke hoeveelheden. Zo hebben de koolhydraten uit een Mars-reep een ander effect op je lichaam dan dezelfde hoeveelheid koolhydraten uit groenten en fruit. Ook maakt het uit hoeveel je beweegt: Een duursporter heeft meer koolhydraten nodig dan iemand die alleen zit. Tegenwoordig eten de meeste mensen vrij veel koolhydraten, met alle tussendoortjes en frisdranken erbij wel zo’n 300 gram per dag. Het lichaam kan met veel minder ook goed functioneren; zo’n 150 gram is al voldoende. Een teveel aan koolhydraten wordt omgezet in vet en om die reden kan het wel goed zijn om niet teveel koolhydraten te eten en enkel uit de juiste bronnen. Een koolhydraatarm dieet: goed of slecht idee?

Koolhydraten en glycemische index

Koolhydraten leveren je lichaam energie: ze worden in de darmen afgebroken tot glucose wat de cellen vervolgens kunnen gebruiken. Vooral de hersenen zijn afhankelijk van glucose als energiebron. Hoezeer ze jouw bloedsuikerspiegel beïnvloeden, hangt af van de glycemische index (GI). Koolhydraten met een hoge GI worden snel opgenomen afgebroken waardoor de glucose ook snel in het bloed komt. Ze veroorzaken een sterke stijging (piek) van de bloedsuikerspiegel en worden daarom ook ‘snelle’ koolhydraten genoemd. Er zijn echter ook koolhydraten met een lage GI. Deze bevatten veel vezels en worden langzaam afgebroken waardoor de glucose ook geleidelijker in het bloed komt. Ze veroorzaken geen plotse piek in de bloedsuikerspiegel en worden daarom ‘langzame’ of ‘goede’ koolhydraten genoemd. Aangezien een sterk schommelende bloedsuikerspiegel kan leiden tot eetbuien, vasthouden van vocht, grote dorst of stemmingswisselingen begrijp je nu vanwaar koolhydraten hun slechte reputatie halen.

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Het lichaam kan koolhydraten maar beperkt opslaan in de spieren en lever. Komen er teveel koolhydraten binnen die niet verbrand worden, dan worden deze opgeslagen in vet. Vandaar dat het minderen van koolhydraten kan helpen om af te vallen. Mensen die een koolhydraatarm dieet volgen, schrappen vaak alle koolhydraten rigoureus uit hun dieet. Weg met aardappelen, rijst, pasta, …! Sommigen slaan zelfs helemaal door en schrappen ook groenten van het menu. Want (schokkend!) ook groenten bevatten koolhydraten! Maar zoals je al hebt kunnen lezen maakt het heel veel uit, uit welke bron je de koolhydraten haalt. Zo bevatten groenten inderdaad koolhydraten maar slechts in heel lage hoeveelheden. Je moet een hele berg wortels wegknabbelen om dezelfde hoeveelheid koolhydraten uit 2 boterhammen binnen te krijgen. Groenten hebben een lage glycemische index en verhogen de bloedsuikerspiegel maar heel geleidelijk omdat ze veel vezels bevatten. Die vezels zijn ook weer nuttig voor de spijsvertering. 400 à 600 gram groenten per dag en 2 stuks fruit is daarom een echte aanrader. Met die hoeveelheid krijg je genoeg koolhydraten binnen om energie te leveren en op gewicht te blijven. Met fruit moet je iets gematigder omspringen omdat het ook veel fruitsuikers bevat: 2 stukken fruit per dag is voldoende.

Gematigde glycemische index

Naast koolhydraatrijke producten met een lage glycemische index zoals groenten, zijn er ook producten met een gematigde glycemische index. Niet om meermaals per dag op het menu te zetten, maar je mag er wel af en toe van genieten. Kan je bijvoorbeeld echt niet zonder een lekkere pasta op tijd en stond? Of een heerlijke rijstschotel? Ga dan voor volkorenpasta of –rijst. Bruine rijst, quinoa, wilde rijst, zilvervliesrijst, boekweit, havermout, maïs, volkorenpasta, volkorencrackers, … zijn stuk voor stuk producten met een gematigde glycemische index. Wist je trouwens dat er ook leuke alternatieven zijn voor pasta en rijst? Zo kun je van courgette ook ’spaghetti’ maken en leent bloemkool zich heel goed om ‘rijst’ van te maken. Om te besluiten: moet je alle koolhydraten van het menu schrappen? Zeker niet! Maar het is wel slim om je koolhydraatinname te beperken. Haal het grootste gedeelte van je koolhydraten uit groenten en fruit en vul dit aan met goede vetten en eiwitten.

Koolhydraatarme recepten

Wanneer je koolhydraatarm wilt eten, is het dus belangrijk dat je niet alle koolhydraten uit je voeding schrapt, maar dat je slim kiest. Een goede richtlijn? Als een product minder dan 5 gram koolhydraten bevat per 100 gram, dan valt het in de categorie ‘koolhydraatarm’. Bij A.Vogel kiezen we voor gezond en hebben we ook koolhydraatarme recepten. Vis, kip en vlees (in onbewerkte vorm!) bevatten doorgaans geen koolhydraten en daar kan je dus zonder problemen van genieten. Maar een gepaneerde kippenschnitzel laat je toch maar beter liggen.

Aan de slag met een koolhydraatarm dieet: recepten van A.Vogel

Zelf aan de slag gaan met koolhydraatarme recepten, maar geen inspiratie? Goed nieuws! Deze recepten zijn stuk voor stuk koolhydraatarm én superlekker!

Nog meer inspiratie nodig? Meld je aan voor onze receptenmail eet-je-gezond en ontvang elke week een gezond recept.

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 24-10-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Wandel op 9 juni 40, 30, 20, 10 of 5 km tijdens de eerste A.Vogel Wandeltocht.

Schrijf je nu in >