Detoxen? Zeker in de overgang!

Voeding | Lentekuur | Overgang | Spijsvertering

Krista van der Horst

Krista van der Horst
WhatsApp je vraag

Zeker in de overgang heeft je lichaam echt wel eens behoefte aan een detox. Waar je lichaam zich vroeger via je maandstonden ontdeed van afvalstoffen, kan dat nu niet meer (of toch niet meer op regelmatige basis). Merk je dat je dikker wordt zonder aanwijsbare reden? Cellulitis, wallen of spierpijnen en –krampen krijgt? Ben je moe of is je humeur de laatste tijd echt helemaal onder nul? Dan kan je lijf wel een oppepper gebruiken!

Detoxen = afvalstoffen uitscheiden

Elke dag opnieuw is je lichaam druk in de weer met het verwerken van alle voeding die je opneemt. De nodige voedingsstoffen worden er uitgehaald en opgenomen door je lichaam. De slechte stoffen? Die moeten afgescheiden worden. Zelfs in optimale omstandigheden worden echter nooit alle afvalstoffen afgevoerd. Zeker als je er een ongezonde levensstijl op nahoudt, te veel zuurvormende voeding eet of als je conditie niet optimaal is, kan je lichaam het nog maar moeilijk bijhouden.

Lentekuur-2016-dag2-kom-go-smoothie-detox-overgang
Je lichaam heeft enkele organen waarlangs het afvalstoffen kan uitscheiden. Het gaat hier om:

  • de zweetklieren: zij scheiden water en zout uit via de huidporiën;
  • de longen: via je longen scheid je koolstofdioxide en water uit (via de luchtpijp en mond);
  • de nieren: ureum en ammonium, water en minerale zouten worden via de nieren uitgescheiden (via de blaas);
  • de lever: deze breekt hemoglobine af en scheidt deze uit naar de gal.

Velen denken dat ook de ontlasting een manier is van je lichaam om zich van afvalstoffen te ontdoen. Het verschil hierbij is echter dat je ontlasting bestaat uit stoffen die nooit door je lichaam werden opgenomen. Zij zijn enkel door je darmkanaal gepasseerd, waar je lichaam de voedingsstoffen er uithaalde. Je ontlasting is dus eerder een restproduct van de vertering en geen uitscheiding van afvalstoffen.
Aangezien je lichaam het dagelijks zwaar te verduren krijgt, is het erg nuttig om af en toe rust in te lassen. Tijdens een detox ga je bewuster eten om je lichaam die pauze te gunnen. Dat doe je bijvoorbeeld door meer basevormend te eten.

Zuur- en basevormende voeding

Misschien heb je al eens gehoord van zuren en basen? Deze zitten van nature in je voeding. Het is erg belangrijk dat je zuren-basen steeds in evenwicht blijven en vooral dat je niet te veel zuren eet. Het menselijk lichaam heeft van nature een licht basenoverschot en probeert dat te handhaven. Voeding met basenoverschot past dus uitstekend in een detox.

Welke voedingsmiddelen zijn zuurvormend en welke zijn basevormend?

  • Zuurvormend: Dierlijke producten die veel eiwitten bevatten, zoals vlees, vis, eieren en kaas. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren en reageren na vertering als vrij sterke zuren. Ook geraffineerde graanproducten zoals wit meel, suiker en deegwaren reageren door vergisting meestal zuur in de darmen.
  • Basevormend: Plantaardige producten die mineralen en zwakke organische zuren bevatten. Daaronder vallen bijna alle groenten en fruit. Zelfs zuur smakende vruchten zoals citroen zijn basevormend.

In de praktijk is het slim om zuurvormende voedingsmiddelen te beperken en in plaats daarvan veel basevormende voedingsmiddelen op het menu te zetten. Eet je te veel zuurvormende voeding? Dan kun je last krijgen van de eerder genoemde klachten.

Sapjes vs. hapjes

Sommigen denken dat je tijdens een detox enkel en alleen op sapjes leeft. Toegegeven: het is een optie. Maar aangezien je lichaam in de overgang voldoende energie nodig heeft om alle overgangsverschijnselen op te vangen, is dat nu niet zo een goed idee. Een sapjesdag oké, maar voor een sapjesweek is je lichaam nu echt niet klaar.
Ga liever voor kleinere, lichte en gezonde maaltijden die voldoende basevormend zijn. Je lichaam zal je dankbaar zijn en na een week voel je je als herboren!

Volg de Lentekuur!

Wil je een detox-kuur volgen? Doe dan eens een weekje mee met onze lentekuur. Ook al is het geen lente, je kan natuurlijk altijd een weekje op de extra gezonde tour!
Klik hier voor de kuur>

Meer over de Overgang

Klik hier voor de overgangsblogs>

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 10-07-2018

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Samen door de overgang. Ontvang gratis e-mails met tips van Magda

tip

Samen door de overgang. Ontvang gratis tips.

Inschrijven >>