Detoxen? Zo doe je dat!

Fris het nieuwe jaar in

Voeding | Lifestyle

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Detoxen? Dat doet je lichaam elke dag!

Voordat we wat dieper in gaan op hoe je het beste kan detoxen is het wel goed om te weten dat je lichaam, ook zonder jouw ingrijpen, elk moment van de dag aan het reinigen is. Bij het normale proces van de spijsvertering komen namelijk altijd afvalstoffen vrij die je lichaam moeten verlaten. Om die reden zuivert je lever al het bloed wat van de spijsverteringorganen af komt. Wateroplosbare afvalstoffen verlaten na een bewerking in de lever, via je nieren het lichaam. Vetoplosbare afvalstoffen worden gebonden aan gal en vinden dan via je darmen hun weg naar buiten. De lever ruimt niet alleen afvalstoffen op die uit het lichaam zelf komen, ook de afvalstoffen van buitenaf zoals pesticiden, E-nummers, medicijnen, ingrediënten uit sigarettenrook, luchtvervuiling, brandvertragers in meubels en dergelijke passeren allemaal de lever. Ook je longen doen een duit in het zakje en ademen koolzuurgas uit en verversen de cellen met nieuwe zuurstof. Die organen doen hun werk heel goed, maar af en toe kunnen ze best een steuntje in de rug gebruiken. Door af en toe een korte of langere detox te doen verminder je de belasting op de belangrijkste ontgiftingsorganen; je darmen, lever en nieren. Door minder 'troep' van buitenaf tot je te nemen, geef je je lichaam de kans achterstallig onderhoud te doen en bepaalde afvalstoffen die zijn achtergebleven in de vetcellen of het bindweefsel op te ruimen.

Hoe detoxen?

Er zijn heel verschillende manieren om te detoxen, vaak denk je meteen aan een heftige vastenkuur waarin je dagen niets eet en alleen maar sappen drinkt. Maar als je een periode lang bepaalde voedingsmiddelen laat staan die een belasting vormen dan ben je ook al aan het detoxen. In januari gaat dat vaak al van nature; meestal heb je tijdens de feestdagen meer alcohol gedronken dan normaal en laat je dat dan nu makkelijker staan. Hetzelfde geldt voor alles wat zoet en vet is. Eet je daarbij nog eens extra veel groenten dan ben je heel een eind op weg. Als je toch een stapje verder wilt gaan, dan is intermittent fasting een methode, die goed in te bouwen is in je dagelijkse leven.

Zo pak je intermittent fasting aan:

Bij intermittent vasten gaat het erom dat je een kortere periode geen of minder voedsel tot je neemt. Je kunt bijvoorbeeld een paar keer per week een maaltijd overslaan, of een dag niets eten en alleen maar water en groentesappen drinken. Ook kun je bijvoorbeeld 2 dagen van de week veel minder calorieën tot je nemen dan normaal.

Langer detoxen

Als je een langere tijd gaat vasten is het ontzettend belangrijk om van tevoren goed af te bouwen door een paar dagen van tevoren koffie, zwarte thee, suiker, bewerkte voedingsmiddelen, melkproducten en vlees en vis te laten staan. Ook is het van belang al kleinere porties te gaan nemen. Na het sapvasten is het net zo belangrijk om weer geleidelijk op te bouwen. Bedenk je wel dat het ontzettend lastig om te vasten terwijl je normale leven door gaat. Het vergt dus echt een zorgvuldige opbouw en afbouw en omdat iedereen om je heen wel eet en overal eten is, wordt het daardoor soms meer afzien dan een positieve ervaring. Je doet jezelf dan meer een plezier om naar een kuuroord te gaan, daar wordt je zorgvuldig begeleid en gepamperd en kun je lekker afgesloten van de buitenwereld je inwendige rommel opruimen. Met massages, yoga, sauna en wandelen is het echt een verwenweek en doordat je met een groep bent kun je je ervaringen delen en houd je alles veel makkelijker vol. Bovendien zitten die kuuroorden vaak in een lekker warm land, zoals Portugal.

Effecten van vasten

Wat voor een vastenmanier je ook kiest, als je dat zorgvuldig en met begeleiding doet kun je daar zeker de vruchten van plukken. Zo heeft vasten vaak een gunstige invloed op de huid, die wordt zuiverder en krijgt een gezonde glans, ook de ogen gaan meer stralen. Tijdens het vasten schakelt het lichaam over op vetverbranding en daardoor val je vaak een paar kilo af. Maar de opmerkelijkste effecten merk je vaak van binnen, zo neemt de energie toe, kun je je beter concentreren en knapt je stemming na een paar dagen ook op. Doordat je een tijd gevast hebt, ga je daarna vaak bewuster met eten om en kun je daardoor ook makkelijker gezondere keuzes maken. Alhoewel er niet heel veel wetenschappelijk onderzoeken zijn naar de effecten van het vasten, geven de onderzoeken die gedaan zijn aan, dat vasten een positief effect heeft op o.a. de insuline gevoeligheid, het immuunsysteem en het cholesterol en het tryglyceridengehalte in het bloed.

Wanneer niet vasten?

Zo zie je vasten kun je dus op heel veel verschillende manieren aanpakken. Door belastende voedingsmiddelen een tijd te laten staan, af en toe kortdurend te vasten (intermittent fasting) of echt een kuurweek te doen. Kies vooral wat bij je past en luister altijd goed naar je lichaam. Zo moet je niet gaan vasten als je ziek bent, zwanger bent of borstvoeding geeft, bij psychische problemen of als je erg druk bent en veel stress hebt. Overleg altijd met je arts als je twijfelt.

Dagelijkse Detox tips:

Tot slot hebben we nog een aantal tips die je dagelijks kunt toepassen om je lichaam en spijsvertering een plezier te doen!

  • Begin je dag met lauwwarm water met sap van een halve citroen
  • Scrub je huid voor het douchen s 'ochtends met een sisal handschoen. Maak zachte ronddraaiende bewegingen richting het hart.
  • Douche koud af
  • Drink 8 glazen water per dag, liefst gefilterd bijvoorbeeld met een Britta kan
  • Neem elke dag een groene smoothie of neem Chlorella of Spirulina
  • Wees matig met koffie ( niet meer dan 2 kopjes en nooit op een nuchtere maag)
  • Vermijd suiker, nicotine, witmeelproducten en voorbewerkt eten (pakjes, zakjes, sauzen, kant en klaar maaltijden)
  • Gebruik de juiste vetten: kokosolie (kan ook in smoothie), roomboter, Ghee, olijfolie, pompoenpitolie
  • Vermijd: margarine, bak- en braadboters, zonnebloemolie, arachideolie
  • Kies voor olieproducten in een glazen verpakking
  • Eet minstens 300 gram groenten en 2 stuks fruit per dag
  • Eet 2x per week vette vis: zalm, haring, makreel, sardines of neem een visolie of algensupplement
  • Koop vlees en dierlijke producten zoveel mogelijk biologisch
  • Neem 3x per jaar een probioticakuur van 2 weken
  • Gebruik huidverzorgingsproducten het liefst op natuurlijke basis

Geïnspireerd geraakt? Kijk dan ook eens bij onze lentekuren.

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 08-01-2018

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis boek Vullen of Voeden bij bestelling > €20

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >