De herfstblues: 8x meer happy in de herfst

Energie | Lekker in je vel!

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

De nummer 1 oorzaak van somberheid en geïrriteerdheid in de herfst en winter is gebrek aan licht. Als de dagen korter en kouder worden brengen we over het algemeen minder tijd buiten door. Zonlicht is belangrijk voor de aanmaak van vitamine D, wat op zijn beurt ook weer een effect heeft op onze stemming. Verder zijn wij net als de natuur voor ons bioritme afhankelijk van de zon. In de herfst wordt dit bioritme bijgesteld. Ook onze schildklier reageert op lager wordende temperaturen. Hieronder lees je 8 maatregelen die helpen je stemming te verbeteren.

1. Zorg voor voldoende licht

Ook al is het buiten donker en grauw ook op een bewolkte dag is de lichtsterkte genoeg om je stemming te verbeteren. Het beste kan je direct na het opstaan een half uur naar buiten gaan. Op die manier heeft licht het meeste effect op je biologische klok. Probeer verder zoveel mogelijk tijd buiten door te brengen, door te wandelen in je lunchpauze, na het avondeten nog een wandeling te maken of buiten te sporten. Ben je heel erg somber, dan is een daglichtlamp wellicht een oplossing. Kies dan voor een lamp met een lichtsterkte van 10.000 LUX. Deze kan je in de ochtend direct na het opstaan 20 à 30 minuten gebruiken.

2. Eet vette vis

Vette vis zoals zalm, haring en makreel staan bol van de omega 3 vetzuren. En deze vetzuren hebben een gunstig effect op de werking van onze hersenen. Ook bevat vette vis vitamine D, waar we in de herfst en winter wel wat extra van binnen mogen krijgen. Voor het beste resultaat eet je 3 à 4 keer per week een portie vette vis. Geen visliefhebber? Neem dan een goede kwaliteit visolie capsules.

3. Eet voldoende eiwitten

Eiwitten dienen als belangrijke bouwstof voor allerlei processen in het lichaam. Zo zijn ze de basis van neurotransmitters, dit zijn chemische boodschapperstoffen in de hersenen. Om voldoende feelgood-neurotransmitters aan te maken zoals serotonine en dopamine heb je dus eiwitten nodig. Eiwitten vind je in vis, vlees, eieren, noten, zaden, melkproducten (liefst biologisch), bonen, en algen zoals chlorella en spirulina. Eet vooral in de ochtend en middag een maaltijd die voldoende eiwitten bevat, zo krijg je het beste resultaat.

4. Vermijd suiker

Als je last hebt van de winterblues dan schreeuwt je lichaam vaak om koolhydraten en wil je waarschijnlijk het liefst alle zoetigheid die op je pad komt verslinden. Die drang is wel logisch, je kunt het zien als een soort zelfmedicatie van het lichaam. Suiker verhoogt namelijk even de serotonine en dopamine-spiegels in de hersenen. Maar op de lange termijn word je er zeker niet happy van. Neem in plaats van zoete snacks liever pure chocolade met een cacao gehalte van minsten 70%, een handje noten of wat vers fruit. Lees ook mijn blog over suiker!

5. Let op je jodium-inname en gebruik gember en kurkuma

Jodium staat bekend om zijn relatie met de schildklier, maar ook voor een goede hersenwerking is jodium van belang. Eet je weinig brood (waar zout met jodium in zit) of vis? Eet dan wat vaker zeewier of vul aan met algen als spirulina of chlorella. Verder zijn gember en kurkuma twee smaakmakers waar je jezelf een plezier mee doet. Maak bijvoorbeeld gemberthee en gebruik kurkuma om je gerechten op smaak en kleur te brengen.

6. Volg een positief nieuwsdieet

Als je somber bent is je brein extra gevoelig voor negatieve impulsen. Zet je jezelf daarom op een positief informatiedieet. Vermijd eens een tijdlang het nieuws en actualiteitenprogramma’s.  Aan de ellende die te zien is kan je vaak niet direct iets veranderen, maar het kan je wel angstig en bezorgd maken.

7. Gebruik aromatherapie

De geuren die wij opvangen hebben een direct effect op de hersenen. Dat is sinds de oertijd zo geregeld. Een goede reuk was en is namelijk van levenslang. Zo kan je met je neus ruiken of voedsel bedorven is of niet, en of er bijvoorbeeld een brand is waar je voor moet vluchten. Aangename geuren kunnen je stemming sterk positief beïnvloeden. Heb je de blues dan zijn citrusgeuren aan te raden. Vooral oranjebloesem staat bekend om zijn opbeurende effect. Vernevel de olie met een brandertje. Of gebruik verzorgingsproducten waar deze geur aan is toegevoegd.

8. Vast 1 of meerdere dagen per week

Korte vastenperiode hebben een gunstig effect op de werking van de hersenen en de stemming. Bovendien is het voor je spijsverteringskanaal ook niet slecht om af en toe pauze te hebben. Neem op een vastendag alleen groenten en groentesappen en doe het op die dag wat rustiger aan.

Met deze tips kom je vast happy de herfstdoor!
Lees ook 5 tips voor meer me-time.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 10-07-2018

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

A.Vogel Wandeltocht op 29 juni: 5, 10, 20, 30 en 40 km!

Schrijf je nu in >